جزئیات واریز همسان سازی مستمری این ماه

جزئیات واریز همسان سازی مستمری این ماه

محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در شورای اسلامی با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه 1403 در مجلس گفت: دولت یک هفته فرصت دارد تا لایحه بودجه را تغییر داده و به مجلس بازگرداند. در لایحه بودجه، دولت باید هم به منابع درآمدی و هم به هزینه ها فکر کند.

وی ادامه داد: در کنار بحث انرژی، دولت باید در لایحه بودجه سال آینده یک ماده یا عبارت شفاف برای رفع مشکل عدم تعادل انرژی کشور وارد کند.

نماینده مردم کرمان در شورای اسلامی خواستار افزایش 40 درصدی درآمد مالیاتی در لایحه بودجه 1403 شد: معتقدیم کشور ظرفیت افزایش مالیات بیش از این را ندارد و دولت باید منابع دیگری را در نظر بگیرد. درآمد برای تامین بودجه در صورت توجه بیشتر دولت به سایر منابع کشور، این امر می تواند منجر به درآمدهای جدیدی در لایحه تعدیل بودجه سال آینده شود.

زاهدی تصریح کرد: دولت منابع درآمدی زیادی دارد و درست است که درآمد اصلی دولت از محل اخذ مالیات و فروش نفت است اما فروش و واگذاری برخی اموال دولتی به ویژه اموالی که دیگر به درد دولت نمی خورد. به بخش خصوصی از جمله منابع این درآمد مهمی است که دولت باید به آن توجه کند.

وی افزود: همچنین دولت می تواند از درآمدهای گمرکی و عوارض مختلفی که اخذ می کند و خدمات ارائه شده توسط برخی دستگاه های دولتی استفاده کند و پول آن به خزانه می رود.

زاهدی خاطرنشان کرد: مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، یکسان سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کرد که ظرف مدت سه سال انجام شود و در سال اول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه یعنی 1403. 40 درصد، در سال دوم 30 درصد و در سال سوم 30 درصد، دولت برای رسیدن به همسان سازی باید بودجه این کار را در نظر بگیرد.

رئیس شورای اسلامی خواستار تصویب اعتباراتی برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال آینده از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه شد.

محمد باکر کلیباف در جلسه شورای اسلامی و در جریان بررسی کلی لایحه بودجه سال 1403 کل کشور خطاب به سازمان برنامه و بودجه گفت: انتظار داریم در خصوص یکسان سازی حقوق بازنشستگان شفاف توضیح دهید. ، شما قبلا نامه ای به شورای نگهبان نوشته اید. اینکه در برنامه هفتم توسعه همسان سازی مستمری بگیران بار مالی دارد و این مشکل ایجاد می کند، باید مشخص شود که آیا دولت این موضوع را می پذیرد و اجرا می کند؟

وی همچنین گفت: از سوی دیگر جهت گیری دستورات بودجه باید به سمت برنامه باشد. بحث عدم تعادل انرژی یکی از موضوعات مهمی است که به درستی در این زمینه جهت گیری نشده است.

در نهایت داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به تذکر رئیس شورای اسلامی تاکید کرد: 50 تلاش برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال آینده را به صورت مکتوب می پذیرم.

بودجه ای که شامل یکسان سازی و تناسب حقوق بازنشستگان نباشد از مجلس عبور نمی کند.

جزئیات جدید اجرای یکسان سازی حقوق بازنشستگان

به گفته حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، اکنون قول داده اند نامه کتبی برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان و پذیرش منابع آن ارسال کنند.

حمیدرضا حاجی بابایی در جلسه علنی شورای اسلامی و در دفاع از لایحه کلی بودجه سال 1403 اظهار داشت: نواقص مربوط به بودجه را هم در گزارش کمیته برنامه و بودجه و هم در گزارش کمیته تلفیق برشمردیم. این مشکلات وجود دارد و هم اکنون مطرح می شود، همانطور که رئیس شورای اسلامی تاکید کرد، مجلس در بحث تناسب و یکسان سازی حقوق مستمری بگیران قوت تمام گذاشته و سوگند صادقانه گرفته است. اکنون نیز اعلام می کنم بودجه ای که شامل یکسان سازی و تناسب حقوق بازنشستگان نمی شود از درب مجلس نمی گذرد.

وی ادامه داد: باید بودجه را بر اساس برنامه بنویسیم. الان بودجه ای که به شورای اسلامی آمده دو مرحله دارد و الان باید به مرحله اول که مربوط به منابع است نگاه کنیم. پس از تصویب اعتبارات، دولت هزینه را به مجلس ارائه می کند.

رئیس کمیته تلفیق بودجه 1403 نیز گفت: یکی از منابع بودجه مشکل نفت است. در بودجه 1402 تاکنون در هشت ماهه اول 200 تلاش برای محقق نشدن درآمد نفتی داریم، بنابراین پیش بینی کاهش درآمد نفتی در بودجه سال آینده واقع بینانه است. باید شاهد انتشار اوراق در بودجه واقعی 1403 باشیم. از سال 1392 تا امروز 1063 لات اوراق فروخته شده است و بر اساس بودجه 1403 دولت موظف است 225 لات بابت اوراق فروخته شده بپردازد.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر اکنون لایحه بودجه رد شود دولت 10 روز فرصت دارد تا آن را تغییر دهد اما واقعیت این است که در این لایحه اشکالاتی وجود دارد که قابل اصلاح نیست و بعد از 10 بودجه به شورای اسلامی بازمی گردد. روز و ما باید آن را بررسی کنیم.

حاجی بابایی افزود: رئیس سازمان برنامه و بودجه اکنون قول داده است نامه کتبی برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان و پذیرش وجوه وی بدهد. ما الان در سال انتخابات هستیم و بودجه سه دوازدهم کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. انتظار می رود شورای اسلامی به لایحه کلی بودجه رای دهد تا فضای عمومی جامعه مثبت شود و مردم برای حل مشکلات مجلس و دولت را در کنار هم ببینند.