اخبار جدید از صدور مستمری افزایش مستمری + جزئیات همسان سازی مستمری در سال 1401

اخبار جدید از صدور مستمری افزایش مستمری + جزئیات همسان سازی مستمری در سال 1401
روز جدید : دبیر خانه کارگر قزوین خواستار توضیح درباره صدور احکام افزایش حقوق هزار و ۴۰۱ بازنشسته تا قبل از پایان اردیبهشت شد.

عیدعلی کریمی (دبیر خانه کارگر استان قزوین) درباره افزایش مستمری بازنشستگان گفت: انتظار داریم تا قبل از پایان اردیبهشت ماه امسال تصمیمات قانونی جدید در اسرع وقت صادر شود. بر اجرای مصوبات شورای عالی کار با تمامی اجزای حقوق و همچنین اجرای مناسب سازی 1401 اصرار داریم.

وی تاکید کرد: علاوه بر افزایش دستمزد باید نسبت های عادلانه برای همه بازنشستگان از جمله کسانی که با حداقل دستمزد کار می کنند اعمال شود. ضمنا مابه التفاوت فروردین و فروردین باید پرداخت شود.

به گفته کریمی، مدتی است که کارکنان برای صدور تصمیم برای افزایش مستمری ها مردد بوده و هیچ تصمیمی نگرفته اند و این موضوع نارضایتی بازنشستگان را به همراه دارد.

دبیر خانه کارگر ادامه داد: به هر حال افزایش قیمت ها باعث شد افزایش دستمزد کارگران و بازنشستگان در سال 1401 بی فایده باشد و اینکه بگوییم تورم ریشه در افزایش دستمزد کارگران دارد، باید بگویم نه اقتصادی. و فعالان کارگری بارها نسبت به عواقب حذف آن هشدار دادند.

کریمی در ادامه با بیان اینکه وضعیت معیشتی بازنشستگان با افزایش قیمت ها ادامه دارد، گفت: وضعیت معیشتی مستمری بگیران بیمه خوب نیست و دو ماه است که حقوق و مستمری کامل دریافت نکرده اند.

وی افزود: گرانی این روزها باعث خالی شدن بیش از پیش توده ساده و کوچک کارگران و بازنشستگان شده است اما هنوز یارانه حمایتی به برخی از خانواده های کارگری بازنشسته تعلق نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه یارانه حمایتی به 72 میلیون ایرانی پرداخت شده است، افزود: برخی از مردم با وجود افزایش قیمت ها هنوز یارانه خود را دریافت نکرده اند و انتظار می رود دولت این قشر از اقشار آسیب پذیر را برای اقداماتی در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: بسیاری از کسانی که یارانه نگرفته اند مستمری بگیران و کارگرانی هستند که در دهک های بالا قرار می گیرند و انتظار می رود دولت زودتر این موارد را اصلاح کند.

وی افزود: افزایش قیمت مواد غذایی، لوازم خانگی، الکترونیک، مسکن، خودرو، سکه و ارز با هیچ متغیر و شاخص اقتصادی همخوانی ندارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر با تاکید بر لزوم اقدام فوری دولت برای کنترل قیمت ها تصریح کرد: کارگران آسیب پذیرترین قربانیان شرایط اقتصادی کنونی هستند. نوسانات قیمت ارز افزایش نگران کننده قیمت کالاهای مصرفی کارگران است، حتی در شرایطی که آنها نیز در معرض خطر اخراج و عواقب بیکاری هستند.

به گفته این فعال کارگری، در صورت تداوم موج توقف بی‌ارزش، زندگی کارگران و بازنشستگان به‌ویژه حداقل دستمزد به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

دبیر خانه کارگر قزوین در پاسخ به اینکه کارگران و کارمندان در شرایطی که دستمزد و هزینه با یکدیگر تناسب ندارد چگونه امرار معاش می کنند، گفت: اکثر کارگران و کارمندان از نیازهای طبیعی خود و خانواده خود غافل می شوند تا بتوانند به این کار ادامه دهند. با دستمزدی که می گیرند زندگی می کنند. بنابراین زندگی کاری پر از رنج و دشواری است.

دیدگاهتان را بنویسید