جشنواره فیلم کن: ترانه علیدوستی باید فورا منتشر شود

جشنواره فیلم کن: ترانه علیدوستی باید فورا منتشر شود

گروه هنر: جشنواره فیلم کن در توییتر خواستار «آزادی فوری» ترانه علیدوستی بازیگر زن ایرانی شده و گفته است که او یکی از «مشهورترین» افرادی است که طی ماه‌ها اعتراض در ایران بازداشت شده است.

این جشنواره بر همبستگی کامل خود با “تلاش های مسالمت آمیز برای آزادی و حقوق زنان” در ایران تاکید کرد. ترانه علیدوستی به دلیل ابراز عقیده و حمایت از معترضان در زندان اوین بازداشت است. در عین حال یکی از نمایندگان پارلمان اتریش «ضمانت سیاسی» ترانه علیدوستی را گرفته است. از سوی دیگر تعدادی از سینماگران امروز 28 آذر برای دومین روز در مقابل زندان اوین تجمع کردند تا با ترانه علیدوستی پیگیر اوضاع باشند. این سینماگران عبارتند از بهمن فرمان آرا، علی مصفا، لیلی رشیدی، پانته آ بهرام، ستاره اسکندری، بهناز جعفری، گلاره عباسی، ثمین مهاجرانی، سحر مصیبی، مستانه مهاجر، یسنا میرتوماسب و میترا حجار. روز گذشته ویدئویی از شهاب حسینی، یکی دیگر از سینماگران خارج از زندان اوین در شبکه های اجتماعی منتشر شد که می گوید برای حمایت از خانم علیدوستی به آنجا رفته است.

حمید علیدوستی (بازیکن سابق فوتبال ایران) و پدر ترانه علیدوستی امروز
وی همچنین در میان ازدحام جمعیت در سینمای مقابل زندان اوین حضور داشت

ترانه علیدوستی بازیگر سرشناس سینمای ایران روز شنبه در منزل خود بازداشت شد. او دیروز با پدرش تماس تلفنی کوتاهی داشت و از او خواست داروی خود را به زندان اوین برساند. دستگیری وی واکنش های گسترده ای را در ایران و خارج از آن به دنبال داشت. تعداد زیادی از هنرمندان از او حمایت کردند و خواستار آزادی او شدند. علیدوستی در حمایت از اعتراضات ایران روسری خود را برداشت و یکی از معترضان در آخرین پست اینستاگرامی خود پس از اعدام محسن شکاری نوشت: حالا بنشینید و منتظر عواقب این خونریزی باشید!

دو روز پس از دستگیری ترانه علیدوستی، مانی حقیقی بازیگر و کارگردان سینمای ایران در ویدئویی در حمایت از این بازیگر سرشناس خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عزاداری می کنیم و پیکر عزیزانمان را تشییع می کنیم. در هر گوشه این کشور ما وقت نداریم برای شما برقصیم!» در واقع به اظهارات محمدمهدی اسماعیلی اشاره می کند که چند روز پیش از هنرمندان اعم از سینماگران و خوانندگان دعوت کرد تا فعالیت خود را از سر بگیرند.این سینماگر خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: گفت: شما نماینده جریانی هستید که همسالان من را به جرم حمل کاست و فیلم دستگیر و کتک زدید، شما مظهر طبقه ای هستید که شهامت نشان دادن تصویر آلت موسیقی در تلویزیون را ندارید. او پرسید: «وقتی بهترین بازیگران، کارگردانان و شجاع‌ترین آهنگسازان و رپرهای ما در زندان هستند، چطور جرات می‌کنید از ما دعوت کنید که یک کنسرت و جشنواره فیلم داشته باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید