حامد کرزی قبل از ورود به کابل از معامله پشت پرده با طالبان رونمایی کرد

حامد کرزی قبل از ورود به کابل از معامله پشت پرده با طالبان رونمایی کرد

در 15 آگوست سال جاری، طالبان به سادگی کابل را به تصرف خود درآوردند و این سوال همیشه بی پاسخ ماند: نیروهای نظامی در طول حضور 20 ساله آمریکا در افغانستان در روز سقوط کابل کجا آموزش دیدند؟ اکنون پاسخ آقای کرزی تا حدودی به حل معضل آن روز کمک خواهد کرد.

کرزی از زمان سرنگونی طالبان پس از حملات 11 سپتامبر 13 سال است که رئیس جمهور افغانستان بوده است. او پس از سقوط کابل در پایتخت ماند و ویدئویی را منتشر کرد که در آن به همراه خانواده اش گفته بود که در این شهر می مانند و به سبک اشرف غنی، رئیس جمهور وقت افغانستان، آنجا را ترک نمی کنند.

کرزی به آسوشیتدپرس گفت: «من و دیگران با کارمندان مختلف صحبت کردیم و مطمئن شدیم. ماجرا از این قرار بود که آمریکایی ها و نیروهای دولتی اطمینان داشتند که کابل سقوط نخواهد کرد.»

مقامات آمریکایی هنوز اظهار نظری نکرده اند.

همه آنها کابل را ترک کرده بودند
یک خبرنگار آسوشیتدپرس از آقای کرزی پرسید: “پس وقتی طالبان به کابل رسیدند، هیچ نیروی نظامی در آنجا نبود؟”

کرزی تأیید کرد: «هیچ مقامی در پایتخت، هیچ فرمانده پلیس، فرمانده ارتش و هیچ واحد دیگری وجود نداشت.

ما افغان ها باید با خودمان کنار بیاییم
رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: ما موظفیم که به وضعیت مردم افغانستان رسیدگی کنیم. «من سال‌هاست که می‌گویم که ما به عنوان یک افغان باید در سرزمین خود متحد شویم و با یکدیگر به سازش برسیم و بر اساس این سازش با کشورهای دیگر در سراسر جهان روابط برقرار کنیم.

وی گفت: “دولت طالبان و ما مردم افغانستان باید تمام توان خود را برای دستیابی به دولتی که نماینده مردم افغانستان با تکیه بر اراده مردم افغانستان و متحد کردن همه مردم افغانستان باشد، انجام دهیم.” زنان باید به سر کار برگردند و دختران باید به مکتب بروند، بنابراین ما باید هر کاری را که لازم است و برای افغانستان خوب است انجام دهیم، و وقتی این کار را انجام دادیم، جامعه جهانی هیچ دلیلی برای نشناختن ما نخواهد داشت. آنها بدون تردید می آیند و وضعیت را می بینند و خودشان آن را تشخیص می دهند.»

طالبان نیز شهروند افغانستان هستند
رئیس جمهور پیشین افغانستان در پاسخ به سوالی درباره توصیف طالبان گفت: من نیز طالبان را افغانی می دانم، اما افغان هایی که مانند همه افغان ها در ۴۰ سال اخیر دوران سختی را در زندگی خود پشت سر گذاشته اند. [همگی] ما دوران بسیار سختی را در تاریخ افغانستان پشت سر گذاشتیم. «امروز به هر کجا که نگاه کنید، موج احساسات حمایت گرایانه جاری است.

در 15 آگوست 2021، خبر سقوط کابل در تیتر خبرهای همه خبرگزاری های جهان قرار گرفت. بسیاری انتظار نداشتند کابل به این زودی سقوط کند. خبر خروج اشرف غنی نیز موجی از ناامیدی و خشم شهروندان افغانستان را برانگیخت.

از آن زمان، بسیاری از افغان‌هایی که در عرصه هنر، ورزش، روزنامه‌نگاری، نظامی و جامعه مدنی فعالیت می‌کنند، از کشور فرار کرده‌اند و برخی دیگر هنوز به دنبال مهاجرت از افغانستان هستند. سازمان های بین المللی بارها نسبت به وقوع یک بحران انسانی در این کشور هشدار داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید