حداقل و حداکثر عید; از 1.8 تا 12.5 میلیون تومان / کمترین کمک به چه کسانی تعلق می گیرد؟

حداقل و حداکثر عید;  از 1.8 تا 12.5 میلیون تومان / کمترین کمک به چه کسانی تعلق می گیرد؟

تعطیلی در نظر گرفته شده برای شاغلان و کارگران اجیر طبق قانون کار در نوروز 1402 بین هشت میلیون و 359 هزار تومان تا 12 میلیون و 539 هزار و 250 تومان است.

در آستانه آخرین ماه سال، شمارش معکوس برای پرداخت عیدی کارگران آغاز شد.

اگرچه بحث افزایش حقوق کارگران هنوز آغاز نشده و پیش بینی دولت از افزایش حقوق کارمندان در بودجه سال آینده نتوانست رضایت نیروی کار در ایران را جلب کند، اما حجم تعطیلات عید اعلام شده برای کارمندان شوک جدیدی را وارد کرده است. در افکار عمومی

تعطیلات کارمندان دولت چقدر است؟

با تصویب هیأت وزیران، میزان و شرایط پرداخت پاداش پایان سال 1401 (بایرام) مستمری بگیران و مستمری بگیران مشخص شد.

بر اساس این مصوبه، به مقامات اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده شد تا کارکنان خود (اعم از رسمی، دائم، پیمانی، پیمانی و موقت) و اساتید دانشگاه‌ها و آموزش عالی را استخدام کنند. موسسات بازپرس و قضات شاغل به صورت تمام وقت (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار) مبلغ قطعی 18 میلیون ریال به نسبت مدت کار تمام وقت در سال 1401 پاداش پایان سال (عید) در بهمن ماه سال جاری پرداخت از محل بودجه مصوب دستگاه های اجرایی.

پرداخت پاداش پایان سال (عیدی) به کارکنان قراردادی، موقت و خریدار خدمت به تناسب خدمات تمام وقت آنان در سال 1401 خواهد بود و در هر حال میزان عیدی این افراد نباید کمتر از 50 درصد باشد. گفت رقم.

حقوق بازنشستگان چقدر است؟

بر اساس مصوبه هیأت وزیران، میزان حق بیمه سالانه مستمری بگیران، مستمری بگیران، مزایای از کارافتادگی و مزایای وراث کارگران و کارمندان متوفی مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و غیره. صندوق های بازنشستگی و همچنین ایثارگران و جانبازان. مبلغ ثابت 18 میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت می باشد.

عیدی مستمری بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که حقوق عائله مندی، فرزندان و بیمه سلامت آنها در سال 1401 از محل صندوق مذکور پرداخت شده است و سایر موارد غیر مشمول صندوق مذکور از وام تا یک مقام اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی مربوطه.

انتظار می رود کار پاره وقت زنان برای اعمال این تاییدیه به صورت تمام وقت در نظر گرفته شود و معلمان واجد شرایط تدریس نیز از نظر ساعات تدریس مشمول این تصویب نامه خواهند بود.

با توجه به تورم موجود و افزایش شدید قیمت ها، بسیاری از کارشناسان گمان می کنند که حجم عیدی امسال ناکافی است، به گونه ای که حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفتگو با خبرآنلاین، از افزایش حجم عیدی ها انتقاد کرد. تاکید کرد: خساست دولت در پرداخت عیدی آخر سال چیزی نیست. هیچ توجیه منطقی وجود ندارد و متاسفانه رقم پایین پرداخت عیدی توسط دولت مسبوق به سابقه است. مبلغ عیدی کارکنان با وجود افزایش بیش از چهل درصدی تورم نسبت به سال گذشته تنها دویست هزار تومان افزایش یافت. به این ترتیب کارمندان دولت و مستمری بگیران کمترین میزان مرخصی را خواهند داشت.

کارگران چقدر مرخصی می گیرند؟

تعیین میزان عیدی کارگران بر عهده شورای عالی کار است. بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای یک نفر در سال جاری پنج میلیون و 679 هزار و 750 تومان است. این در حالی است که حداقل حقوق پایه بر اساس عیدی 1402 محاسبه می شود که بدون احتساب حق مسکن و مزایای کار، 4 میلیون و 179 هزار و 750 تومان است.

بنابراین تعطیلی در نظر گرفته شده برای شاغلان و کارگران اجیر طبق قانون کار در نوروز 1402 بین هشت میلیون و 359 هزار تومان تا 12 میلیون و 539 هزار و 250 تومان است.

بر اساس مصوبه و نظر شورای عالی کار، کلیه شرکت هایی که بر اساس قانون وزارت کار فعالیت می کنند باید 60 روز از آخرین حقوق (حداقل مرخصی) و 90 روز از آخرین حقوق (حداکثر) مرخصی کارکنان خود را پرداخت کنند. ترک).

بر اساس این دستور، میزان عیدی کارکنان نباید کمتر از 60 روز مزد و بیش از 90 روز مزد باشد. به این ترتیب اگر 139 هزار و 325 تومان که دستمزد روزانه 1401 است را در عدد 60 ضرب کنیم، حداقل عیدی سال 1401 هشت میلیون و 359 هزار و 500 تومان می شود. حداکثر بایرام نیز از ضرب همین مقدار حقوق روزانه در 90 روز به دست می آید که معادل 12 میلیون و 539 هزار و 250 تومان می شود.

نکته این است که این بایرام به کسانی داده می شود که دوازده ماه از سال کار کرده اند. البته کسانی که کمتر از یک سال کار کرده اند هم عیدی می گیرند.

در جدول زیر میزان مرخصی کارگرانی که کمتر از یک سال سابقه خدمت دارند آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید