حسین راغوفر: در 6-7 ماه گذشته بیش از 40 درصد به قیمت دلار اضافه شد/ دولت خود مسئول افزایش قیمت دلار بود زیرا با کسری بودجه مواجه است.

حسین راغوفر: در 6-7 ماه گذشته بیش از 40 درصد به قیمت دلار اضافه شد/ دولت خود مسئول افزایش قیمت دلار بود زیرا با کسری بودجه مواجه است.

حسین راغوفر درباره التهاب بازار ارز و دلایل افزایش نرخ دلار گفت: قطعا دولت مسئول افزایش نرخ است و دولت هر روز صبح به بانک ها و صرافی ها اعلام می کند که نرخ دلار چقدر است. است و نرخ ارز امروز خواهد بود و چقدر باید بفروشد.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفت: مشکل دیگر بانک ها هستند که به تومورهای سرطانی تبدیل شده اند. این غده های سرطانی در اقتصاد کشور باید بسته شود و گروه هایی که برای اقتصاد کشور مشکل ساز شده اند یا بسته شوند یا ادغام شوند. اما نکته اینجاست که این بانک ها و مجموعه ها متعلق به بنیادها و ستادها هستند.

حسین راغوفر درباره التهاب بازار ارز و دلایل افزایش نرخ دلار گفت: قطعا دولت مسئول افزایش نرخ است و دولت هر روز صبح به بانک ها و صرافی ها اعلام می کند که نرخ دلار چقدر است. است و نرخ ارز امروز خواهد بود و چقدر باید بفروشد.

وی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه دولت به دلیل کسری بودجه نرخ ارز را افزایش داد، ادامه داد: به نظر می رسد دولت در اداره امور ناتوان است و اعضای آن ناکارآمد هستند و از سوی دیگر منافع عده ای سودجو و غارتگر است. وسط هستند.» و منافع آنها در این وضعیت و ارز بالاست.

این کارشناس اقتصادی درباره افزایش نرخ ارز در حالی که دولت مدعی اجرای برنامه های ضد تورمی است، گفت: رئیس دولت سیزدهم خط قرمز دولت را در دو موضوع مطرح و اعلام کرد که یکی از آن ها بحث تورم و محدود کردن نرخ ارز است. نرخ رشد تورم و دیگری کاهش می یابد ارزش پول ملی و تیم اقتصادی این دولت گفتند که این دو موضوع خط قرمز دولت است اما می بینیم که نرخ دلار 11 هزار تومان افزایش یافته است. 6-7 ماه گذشته یعنی فقط در این مدت بیش از 40 درصد به قیمت دلار اضافه شد و خود دولت دلیل گرانی دلار بود چون با کسری بودجه مواجه است.

راغوفر افزود: نتیجه این وضعیت شورش قشر مستضعف یا شورش گرسنگان است و به نظر می رسد عده ای به دنبال آن هستند و در آن مسیر حرکت می کنند.

وی در خصوص بیانیه وزارت اقتصاد مبنی بر اینکه آثار تورم از نیمه اول سال آینده دیده می شود، تاکید کرد: این اظهارات وعده های توخالی است که در صورت ادامه این روند قطعا محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه راه حل رفع کسری بودجه افزایش دلار و نرخ ارز نیست، گفت: دولت باید بودجه را تغییر دهد و مبنای آن مالیات باشد و این نباید به مردم و بنگاه ها تحمیل شود، بلکه باید مالیات وضع شود. تریلیونرهایی که در این کشور ایجاد شده و از ثروت و دارایی های آنها گرفته شده است. بانک مرکزی تمام آمار و اطلاعات آنها را در اختیار دارد و می تواند از آنها مالیات بگیرد، اما اراده ای برای این کار ندارد و عموماً دولت اجازه این کار را ندارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: مشکل دیگر بانک هایی است که به تومورهای سرطانی تبدیل شده اند. این غده های سرطانی در اقتصاد کشور باید بسته شود و گروه هایی که برای اقتصاد کشور مشکل ساز شده اند یا بسته شوند یا ادغام شوند. اما نکته اینجاست که این بانک ها و مجموعه ها متعلق به بنیادها و ستادها هستند.

راغوفر درباره تغییر ترکیب تیم اقتصادی دولت ادامه داد: در صورت تغییر افراد و مدیران باید سیاست ها تغییر کند اما اگر سیاست ها مانند سیاست های گذشته باشد روند تغییر نمی کند. این مدیران قرار بود در اقتصاد تحول ایجاد کنند، کجاست؟ در کدام بخش از اقتصاد اتفاق افتاده است؟ آیا این توسعه هر چه بیشتر اقتصاد را نابود می کند؟

وی افزود: سیاست ها و جهت گیری ها باید تغییر کند. آنها باید یک عمل جراحی عمیق بر روی سیستم بانکی فاسد انجام دهند و تومورهای سرطانی را از بین ببرند و سیستم مالیاتی باید اصلاح شود و از افرادی که در سه دهه اخیر ثروت های هنگفتی به دست آورده اند مالیات دریافت شود. از سوی دیگر دولت باید هزینه های خود را کاهش دهد، در این شرایط کسری بودجه امکان اسراف وجود ندارد. باید جلوی فرار سرمایه از کشور گرفته شود و تمرکز دولت بر بهبود وضعیت اقشار نیازمند و مستضعف کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید