دولت هزینه های خود را 40 درصد افزایش داد و حقوق بازنشستگان را نصف کرد و کسری بودجه را از جیب مردم جبران کرد.

دولت هزینه های خود را 40 درصد افزایش داد و حقوق بازنشستگان را نصف کرد و کسری بودجه را از جیب مردم جبران کرد.

وقتی دولت مخارج خود را در بودجه 40 درصد افزایش داده است یعنی در سال 1402 تورم حداقل 40 درصد افزایش می یابد اما از سوی دیگر بودجه بازنشستگان به نصف کاهش یافته است. در لایحه بودجه 1402، دولت در بحث افزایش مالیات بار زیادی را بر دوش مردم و بخش خصوصی گذاشت. این شبیه جبران کسری بودجه از جیب مردم و از سرمایه گذاری مردم در بورس است.

افزایش کلان هزینه های دولت در کنار خستگی دولت از افزایش دستمزدها و یارانه ها انتقادات زیادی را به مصوبه بودجه 1402 برانگیخت که به مناسبت بررسی این لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس گفت وگو کردیم. دو نفر از اعضای این کمیته

احسان ارکانی عضو کمیته تلفیق بودجه شورای اسلامی در گفتگو با آفتاب نیوز گفت: در کمیته تلفیق جداول کلان، عناوین، اعتبارات استانی، جداول تبصره 14، یارانه ها و سایر هزینه ها و درآمدها به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. تعداد قابل توجهی از اعضای کمیسیون تلفیق نیز با نگاهی انتقادی به نمایندگان دولت حاضر در جلسه از جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزرای نفت و بهداشت، به تحلیل برخی از مواضع درج شده در بودجه پرداختند. . ما فکر می کنیم که دولت در لایحه 1402 برای افزایش مالیات، بیشتر بار را بر دوش مردم و بخش خصوصی گذاشته است. به عنوان مثال در لایحه بودجه دولت موظف شد بخشی از اعتبارات خود را از محل واگذاری املاک دولتی تامین کند اما تنها 3 درصد از این اعتبارات محقق شد اما از سوی دیگر مالیات مردم، کارمندان و کارکنان را افزایش داد. بخش خصوصی تقریباً 100 درصد یعنی زمانی که دولت وظیفه فروش اموال خود بود، به وظیفه خود عمل نکرد، اما از سوی دیگر برای اخذ مالیات از مردم و بخش خصوصی به شدت اقدام کرد. .

وی افزود: این کار شبیه جبران کسری بودجه از جیب مردم و از سرمایه گذاری مردم در بورس است، اما با وجود کاستی های عمومی، نمایندگان مردم تصمیم گرفتند به جای تصویب لایحه بودجه به طور کلی به آن رای دهند. 3 دوازدهم اصلاحات لازم بعداً در جزئیات انجام خواهد شد، در صورت کسب آرای لازم برای بودجه عمومی سال 1402 روز یکشنبه در صحن علنی مجلس، می توان تغییرات لازم را در جزئیات به نفع مردم انجام داد. وقتی دولت هزینه های خود را در بودجه 40 درصد افزایش داده است یعنی در سال 1402 تورم حداقل 40 درصد افزایش می یابد اما از سوی دیگر بودجه بازنشستگان به نصف کاهش یافته است. سال آینده مبلغ کمی است و افزایش یارانه ها فقط 0 درصد افزایش یافته و دستمزد مردم افزایش یافته است. تنها 20 درصد

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و برآورد مجلس همچنین تصریح کرد: در خصوص کسری بودجه نیز باید توجه داشت که لایحه بودجه در صورتی توسط دولت ارائه می شود که این لایحه بر اساس درآمد مطمئن و بر اساس اصول علمی تهیه شود. رقم مالیات و فروش نفت واقع بینانه در نظر گرفته می شود، ما نباید با کسری بودجه مواجه باشیم، اما متاسفانه سازمان برنامه و بودجه از منابع غیرواقعی برای ایجاد تعادل در منابع و مصارف استفاده می کند، بنابراین شخصا شک دارم که در آینده با کسری بودجه مواجه شویم. سال، اجازه ندهیم

خلیل بهروزی فر یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 1402 شورای اسلامی نیز با اشاره به بحث های صورت گرفته در این کمیته به آفتاب نیوز گفت: معتقدم در کنار برشمردن نقاط ضعف باید به نقاط قوت بودجه 1402 نیز اشاره کرد. البته در مورد افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان، قانون به صراحت می گوید که افزایش حقوق باید بر اساس تورم محاسبه شود. ما همچنین این افزایش را نامتناسب با سطح تورم یکی از کاستی های بودجه 1402 می دانیم، هرچند دولت در دفاعیه خود اعلام کرده است که میانگین افزایش 20 درصدی دستمزد در نظر گرفته شده و افرادی که حقوق بیشتری دارند افزایش می یابد. حقوق به صورت مرحله ای تا زمانی که فردی با حقوق 50 میلیون تومانی 0 درصد افزایش حقوق دریافت کند. در حال حاضر این لایحه باید در کمیسیون های مربوطه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و پس از آن کمیته نتایج کمیته ها را جمع بندی می کند.

وی افزود: در لایحه بودجه 1402 مالیات بر واحدهای تولیدی 7 درصد کاهش یافته است البته فشار برای اخذ مالیات نباید تنها بر دوش بخش خصوصی باشد و باید در این راستا اقداماتی انجام شود. دولت همچنین متعهد شد که در بودجه سال آینده استقراض از NFR و بانک مرکزی را متوقف کند. فروش املاک مازاد دولت برای امسال 70 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که تنها 3 درصد آن محقق شده است اما این میزان برای سال آینده 106 تا 107 همات در نظر گرفته شده است.املاک امسال ابهام دارد. دولت همچنین متعهد شده است که چاپ اوراق قرضه میان سال باشد و سررسیدهای طولانی در نظر گرفته نشود.

این نماینده همچنین گفت: در مجموع نگاه ما در بودجه 1402 این است که دولت به جای افزایش دستمزدها باید برای تثبیت قیمت ها تلاش کند، زیرا معمولا افزایش قیمت ها درصد افزایش دستمزد را برای تورم پوشش نمی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید