مرجع: درآمد مردم به کف رسیده است/ دولت از تامین کسری بودجه از جیب مردم جلوگیری کند

مرجع: درآمد مردم به کف رسیده است/ دولت از تامین کسری بودجه از جیب مردم جلوگیری کند

این روزنامه نوشت: مرکز آمار ایران شرایط نگران کننده ای را برای وضعیت مردم ایران در خصوص رشد تورم و سطح عمومی قیمت ها در آبان 1401 فراهم کرده است.

بر اساس این گزارش، قیمت برنج ایرانی با 130.9 درصد افزایش به ازای هر کیلوگرم 143 هزار تومان، برنج خارجی با 49.1 درصد افزایش به 47 هزار و 700 تومان در هر کیلوگرم، گوشت گوسفند با 35.8 درصد افزایش، حدود 221 هزار تومان در هر کیلوگرم، گوشت گاو با 2 درصد افزایش به 46 تومان رسید. کیلویی 245 هزار و 700 تومان مرغ با 104 درصد افزایش کیلویی 68 هزار و 800 تومان، شیر با افزایش 84.4 درصدی به بطری 30 هزار تومان، پنیر با افزایش 82 درصدی به ازای هر قالب 57 هزار و 800 تومان، تخم مرغ با افزایش 65.7 درصدی به مایعات به قیمت 65.7 درصد به ازای هر کیلوگرم به قیمت 30 هزار تومان رسید. روغن با افزایش ۲۸۷.۹ درصدی به بطری ۷۹۲۰۰ تومان، شکر با ۷۸.۸ درصد افزایش به کیلویی ۴۰۷۰۰ تومان، چای خارجی در آبان ماه ۱۳۰۱ نسبت به آبان ۱۳۰۰ با افزایش ۳۰.۱ درصدی به ۱۷۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و لیست نگران کننده ادامه دارد.

جمهوری اسلامی: این 4 گروه از تحریم سود می برند

افزایش قیمت فوق ناچیز بوده و فقط شامل اقلام ضروری روی سفره های مردم می شود و افزایش قیمت سایر کالاهای ضروری مانند مسکن، دارو و درمان، آموزش و هزینه خدمات اولیه زندگی خانوار است. گنجانده نشده است که هر کدام نیاز به بحث جداگانه ای دارد.

در رابطه با افزایش بی رویه قیمت اجناس برای میزهای عمومی، اقدام موثر و ملموس برای کنترل و کاهش قیمت ها به قول و حرف خلاصه می شود.

اما این انفعال و انفعال که خبری از پیام های تهدید آمیز سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار نیست، نمی تواند ادامه پیدا کند چرا که درآمد مردم به کف رسیده و خوراکی برای خرید وجود ندارد و این ناتوانی در سایر امور عوارض دارد. کشور قابل مشاهده است.

بنابراین با صراحت و دلسوزی باید به دولت گفت که برنامه های فوری و ملموس برای کنترل تورم و قیمت ها را اجرا کند و از دادن وعده و توجیه بر اساس بازی های آماری دست بردارد. مثلاً نگویید در همین گزارش مرکز آمار ایران در آبان 1401، تورم نقطه ای کاهش یافته است و آن را کاهش تورم و موفقیت در نظر بگیرید، زیرا این گزارش نشان می دهد که تورم نقطه ای آبان ماه به میزان کاهش یافته است. فقط نیم درصد است که در مقایسه با کل 48.1 درصد اساساً موفقیت است، اگر باقی بماند، کاهش در نظر گرفته نمی شود.

اما چگونه در پاسخ و در زمان ارائه راهکار باید گفت که رشد دستمزدها به دلیل اینکه منجر به رشد نقدینگی و بازتولید تورم جدید می شود راه کاهش تورم و هزینه ها نیست و لذا دولت باید هزینه ها را حذف کند. که بر قیمت نهایی کالاهای تولیدی و وارداتی تحمیل شده و یا به میزان قابل توجهی کاهش یابد. به این معنی که دولت راه های خاصی برای کاهش تورم دارد که با تغییر چشم انداز کلان دولت در بودجه 1401 می توان برخی از آنها را به سرعت اجرایی کرد.

در این راستا دولت باید تامین کسری بودجه خود را از جیب مردم و تولیدکنندگان متوقف کند و بخشی از این کسری را از طریق صرفه جویی و کنترل دقیق مخارج در ساختار دولتی به ویژه بنگاه های دولتی و شرکت های خدماتی تامین کند و حتی از تخصیص بودجه خودداری کند. برای پروژه های ساختمانی غیر ضروری

دولت همچنین باید فشار مالیات بر بخش‌های تولیدی و دولتی کشور را متوقف کند و به سمت اجرای جدی قوانین مالیاتی معلق مانند قانون مالیات بر عایدی سرمایه که تبعات معلق خود را دارد – مالیات خانه خالی – و دریافت مالیات از دارایی‌های راکد حرکت کند. بانک ها و بنیادها موسسات و بخش خاکستری اقتصاد را در دستور کار قرار دهند که بازارهایی مانند مسکن و غیره را باز کند.

بخش دیگری از راهکارهای پیشنهادی فوری برای کاهش تورم، افزایش عرضه کالاهای ارزان قیمت به مردم است که کلید آن در دست دولت و بر اساس قانون بودجه سال 1401 است. تقریباً همه تولیدکنندگان و تجار می‌دانند که منشأ قیمت های بسیار بالا، انواع و مقادیر مختلف مواد دریافتی توسط دولت است، تولید اولیه یا بازگشت کالاهای وارداتی که برای جبران کسری بودجه است.

انواع و اقسام افزایش درآمد مالیاتی، عوارض، افزایش قیمت ارز پایه در محاسبات و تعرفه های گمرکی، افزایش قیمت مواد اولیه حیاتی تولید مانند محصولات فولادی و پتروشیمی از طریق تعیین و افزایش غیر شفاف قیمت پایه این کالاها در بورس کالا، اصرار بر انحصار عرضه و واردات کالاهای اساسی و موانع جلوگیری از ورود آزاد کالا از بخش خصوصی واقعی به کشور، خودداری از شفاف‌سازی روش قیمت‌گذاری دولتی برای کالاهای اساسی شبهه به گرانی مستمر دولت، بخشی از محور اصلاحات است که دولت می تواند عاجل این افزایش را کنترل کند. قیمت ها انجام می دهند.

بنابراین اگر دولت نتواند مشکلات ساختاری پیش روی تولید را حل کند و با افزایش تولید ملی در کوتاه مدت تورم را کاهش دهد، می‌تواند ساختار بودجه ۱۴۰۱ را اصلاح کند و از دریافت وجوهی که منجر به افزایش قیمت می‌شود، جلوگیری کند. محصولات تولید شده. و کالاهای ضروری وارداتی جایگزین آن با درآمدهای دیگر که وجود دارد اما چرا اجرا نمی شود جای سوال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید