بودجه 1401 با کسری مواجه خواهد شد ما کشور را از جیب مردم اداره می کنیم عزیزم

بودجه 1401 با کسری مواجه خواهد شد  ما کشور را از جیب مردم اداره می کنیم عزیزم

روز جدید این نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که آیا بودجه 1401 باعث کاهش یا افزایش فشار اقتصادی بر مردم می شود، گفت: تا زمانی که نتوانیم معادلات سیاسی خود را با دنیا حل کنیم، نمی توان به بهبود زندگی مردم امیدوار بود. ما امروز کشور را سخت اداره می کنیم و این دولت گران از جیب مردم خارج شده است. اراده ای که در دولت می بینم نشان می دهد که دولت به این نتیجه رسیده است که باید مشکلات خود را با کشورهای غربی حل کند و به همین دلیل تیم مذاکره کننده با کشورهای غربی مذاکره می کند.

واکنش ها به بودجه سال آینده دولت ادامه دارد و به مرور زمان تحلیل ها جدی و انتقادی شده است. دولت رشد بودجه 8 درصدی را پیش بینی می کند که با توجه به واقعیت های فعلی اقتصادی در وضعیت نامشخصی قرار دارد.

وی برای بررسی مهم ترین چالش ها و فرصت های بودجه 1401 با مهرداد باوج لاهوتی نماینده دوره های هشتم، نهم و دهم مردم لنگرود در مجلس گفت و گو کرد که در ادامه می خوانید.

لاهوتی در این خصوص گفت: بودجه سال 1401 تابعی از بودجه های سال های گذشته بوده و شباهت های زیادی با سال گذشته دارد. بودجه های قبلی کسری بود و این وضعیت در بودجه 1401 وجود دارد. کل بودجه سال 1401 حدود 3600 هزار میلیارد تن است. از این رقم حدود یک میلیون و 500 هزار میلیارد تن بودجه کل کشور و 2 میلیون و 100 هزار میلیارد تن بودجه شرکت های دولتی است. منابع مهم بودجه 1401 نفت و مالیات است. اگر به بودجه دقت کنیم متوجه می شویم که دولت از چند منبع وام گرفته است. دولت مجوز صدور اسناد در این زمینه را دریافت کرده است. این امر به استثنای شرکت های دولتی است.

وی افزود: دولت در بودجه سال 1401 حدود 137 هزار میلیارد تن وام از صندوق توسعه ملی درخواست کرد که مشابه وضعیت دولت های گذشته است. نکته مهم این است که در بودجه سال آینده فروش نفت به میزان یک میلیون و دویست هزار بشکه پیش بینی شده است که در شرایط تحریم باید احتمالات مختلف را در نظر گرفت. اما اگر دولت نتواند به اندازه کافی نفت بفروشد، مانند دولت قبلی با چالش های جدیدی مواجه خواهد شد. در اینجا دولت به دنبال مجوز برای استفاده از سقف فروش اوراق، معادل کسری فروش نفت بود که به معنای استقراض مجدد از مردم است. در ظاهر، نکات مثبتی در بودجه وجود دارد. به عنوان مثال، بودجه عمرانی کشور در سال گذشته 176 تریلیون تن بوده که دولت تنها توانسته حدود 80 تریلیون تن آن را تامین کند. در بودجه 1401 رقم بودجه عمرانی 250 هزار میلیارد تن است. این رقم از نظر ظاهری خوب است اما به نظر می رسد شرایط برای تحویل آن به راحتی میسر نیست. از سوی دیگر دولت نرخ مالیات را 62 درصد افزایش داده است که دستیابی به آن دشوار و چالش برانگیز به نظر می رسد.

لاهوتی با اشاره به اینکه دولت در بودجه سال 1401 رشد اقتصادی 8 درصدی را گزارش کرده است، خاطرنشان کرد: اما در عمل نمی توان در یک سال به رشد اقتصادی 8 درصدی دست یافت. واقعیت این است که کشور برای دستیابی به چنین رشد اقتصادی به ۶۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد. دستیابی به چنین رشد اقتصادی در بودجه قابل استقراض از صندوق توسعه ملی و مردم امکان پذیر نیست و با چالش های زیادی مواجه خواهد شد.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه بودجه 1401 باعث کاهش یا افزایش فشار اقتصادی بر مردم می شود، تصریح کرد: تا زمانی که نتوانیم معادلات سیاسی خود را با دنیا حل کنیم، نمی توان به زندگی بهتر مردم امیدوار بود. ما امروز کشور را سخت اداره می کنیم و این دولت گران از جیب مردم خارج شده است. اراده ای که در دولت می بینم نشان می دهد که دولت به این نتیجه رسیده است که باید مشکلات خود را با کشورهای غربی حل کند و به همین دلیل تیم مذاکره کننده با کشورهای غربی مذاکره می کند. در این راستا همه باید به دولت کمک کنند و افراد و گروه هایی که سلایق سیاسی متفاوتی نسبت به دولت دارند باید در شرایط فعلی از دولت حمایت کنند. مانند دولت قبلی که از NFI و مردم وام گرفته بود، این دولت نیز همین مسیر را طی می کند. بدون شک اگر دولت بتواند نفت خود را بفروشد، هم می تواند سهام صندوق توسعه ملی را پرداخت کند و هم منابع کافی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید