وجود 40 درصد از امکانات تولیدی کشور در 4 استان / از برنامه ریزی مناطق جاماندیم / کمک مجلس به دولت برای جبران کسری بودجه 500 هزار میلیارد تنی

ساعت: 10:20
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1778934

عضو هیئت رئیسه کمیته برنامه و بودجه در گفت و گو با خبرنگار دانا:

معاون برنامه و بودجه گفت: امروز باید روند توسعه در کشور متعادل شود چرا که بعد از 43 سال هنوز حوزه هایی داریم که مشکلات آن حل نشده است و همین امر نارضایتی مردم را افزایش داده است. کمیسیون با تاکید بر اینکه در حال برنامه ریزی برای سایر مناطق هستیم.

محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص کسری بودجه 1400 و عدم تطابق دولت قبل با احکام قانون بودجه گفت: یکی از اقدامات دولت روحانی حذف پروژه های زیربنایی برای کاهش کسری بودجه در دولت دوازدهم بود که انتظار داشتم. اولویت در بودجه امسال

کسری بودجه 500 تریلیون تنی امسال / روند توسعه باید به طور متعادل دنبال شود

وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود مجلس انقلاب متناسب با نیاز کشور بر بودجه نظارت و بررسی کند. البته مسئولیت اجرای بودجه بر عهده رئیس جمهور است و وکلای مردم برای اجرای بهتر آن پیشنهادات خود را ارائه می کنند تا رئیس جمهور و دولت سیزدهم را در اصلاح بودجه و جبران کسری پانصد هزاری بودجه یاری کنند. بیلیون.

وی گفت: امروز کشور ما پس از دستیابی به ثبات کلان اقتصادی باید روند توسعه متوازن را دنبال کند. چرا که پس از گذشت 43 سال هنوز مناطقی داریم که از نظر عمرانی با ناعادلانه برخورد شده و مشکلات این مناطق در کشور هنوز حل نشده است. اگر جور دیگری نگاه کنیم نارضایتی مردم روز به روز بیشتر می شود.

در دسترس بودن 40 درصد کارگاه ها فقط در 4 استان / ما با برنامه ریزی منطقه ای مانده ایم

خدابخشی تصریح کرد: بر اساس آمار مرکز پژوهش های مجلس، تنها 40 درصد کارگاه های بالای ده کارگر در 4 استان مستقر هستند در حالی که 43 درصد از کل جمعیت کشور تنها در سه استان مستقر هستند.

او اضافه کرد: امروزه بسیاری از استان های کشور فاقد زیرساخت های صنعتی و کارگری هستند و این استان ها جزو مناطق کمتر توسعه یافته کشور هستند. مردم برای کار به مناطقی مانند این سه استان مهاجرت کرده اند که این امکانات در آن موجود است.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: همه این مشکلات ناشی از برنامه ریزی های غیرمنطقی در خصوص توسعه زیرساخت های کشور در دولت های گذشته است که نشان می دهد برای رسیدن به اهداف مشترک کشور برنامه ریزی را در اولویت قرار داده ایم اما به بن بست رسیده ایم. با برنامه ریزی منطقه ای.

چرا عوامل ردیابی آسفالت انتخاب می شوند؟

هدبهسی گفت: امروز اگر نماینده استانی اعلام نکند که در آن استان جاده ای ساخته نشده است، هیچکس برای ساخت جاده جدیدی که 40 سال است ساخت آن به تعویق افتاده است، اقدامی انجام نمی دهد. اگرچه هیچ کدام از این هزینه ها در برنامه توسعه لحاظ نشده است، اما امروز هم اگر پروژه ای عقب مانده در کشور اجرا می شود، نتیجه جفا به فرد خاصی است.

وی ادامه داد: امروز در کشور صدها نمونه از این دست می توان ارائه کرد؛ پروژه های اجرا شده اما نظر کارشناسی ارائه نشد. این نیز نشان دهنده ضعف برنامه ریزی و نظارت در سطح استان است. هیچ بودجه ای برای پروژه های معوق وجود ندارد.

نگاه ناعادلانه ای به پروژه ها داشتیم/ تخصیص بودجه باید نسبت به استان ها عادلانه باشد

نایب رئیس کمیسیون برنامه و دارایی مجلس ادامه داد: اگر امروز محورهای گردشگری را بر اساس این ضوابط تعریف کنیم و بودجه نیز بر اساس این تعاریف توزیع شود، نگاه ناعادلانه ای که نسبت به پروژه ها داشتیم ادامه خواهد داشت که قطعاً رضایت بخش خواهد بود. مردم.” بیشتر از قبل انجام دهید.

هدباشی گفت: امروز بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس می گویند نگاه به استان ها به ویژه در تخصیص بودجه باید منصفانه بود. توسعه متوازن را باید مبنای اصلی برنامه هفتم دانست درخواست من این است که این نگاه دولت دوازدهم تعدیل شود و در بودجه سال آینده به مناطق کمتر توسعه یافته توجه بیشتری شود تا مردمی که بیش از 40 سال از این توسعه محروم بوده اند به آنچه شایسته است برسند.

تاکید رهبر انقلاب بر لزوم برخورد با مناطق کمتر توسعه یافته/ چرا مردم همچنان باید منتظر بمانند تا 40 سال دیگر پل ساخته شود؟

او گفت: چگونه امروز یک نماینده مجلس می تواند به مردم حوزه انتخابیه خود بگوید که بعد از 40 سال هنوز پلی ندارید که از رودخانه عبور کنید یا جاده ای که به راحتی از آن عبور کنید، در حالی که در بسیاری از استان ها امکانات برای مردمی بسیار بیشتر از آن طراحی شده است که مشترک هستند. همان نعمت های این کشور اسلامی.

عضو هیأت رئیسه کمیته برنامه و بودجه با اشاره به فعالیت نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: این نهادها باید با برنامه ریزی و همکاری دولت برای رسیدن به اهداف خود هماهنگ عمل کنند. از این مناطق کمتر توسعه یافته برای دستیابی به حقوق اساسی خود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید