حسین رونقی با مادرش آشنا شد

حسین رونقی با مادرش آشنا شد

روز جدید : پس از گذشت بیش از 50 روز

مرکز رسانه های قضایی شامگاه دوشنبه سوم آبان عکسی از دیدار حسین رونقی با مادرش در بیمارستان منتشر کرد. این ملاقات بیش از 50 روز پس از دستگیری وی صورت گرفت. اما خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه اعلام کرد که «رونکی هیچ محدودیتی برای ملاقات با خانواده خود نداشته است». خانواده حسین رونقی مدعی هستند پسرشان دارای گواهی پزشکی قانونی است مبنی بر اینکه او مجازات دائمی ندارد. علی اکبر گورجی، وکیل دادگستری با اشاره به صحبت های خانواده اش مبنی بر حضور رونقی در زندان با وجود این شهادت به هممهن گفت: وقتی محکوم علیه شرایط اجرای مجازات را ندارد و مدارک پزشکی و پزشکی قانونی نیز موید آن است. بدون شک نگهداری این محکوم “در زندان خلاف قوانین و موازین قانونی است.”

گزارش خبرگزاری دادگاه

این روزها موضوع سلامت و ایمنی بازداشت شدگان پس از اعتراضات اخیر بیش از هر خبر دیگری توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده و بدون اغراق به یک دغدغه ملی تبدیل شده است. حسین رونقی، فعال و زندانی سیاسی نیز در جرگه مردمی است که نگران سلامتی وی در زندان هستند و خبر خوبی از وضعیت جسمانی وی منتشر نمی شود. روز گذشته اما خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه در گزارشی از اخبار مربوط به وضعیت بد جسمانی رونگی، آن را «بحران جریانات خاص» خواند و وضعیت عمومی وی را خوب و کاملاً پایدار اعلام کرد. در این گزارش آمده است: از ابتدای دستگیری حسین رونقی، شبکه های خبری خاصی سعی در ایجاد بحران در وضعیت جسمانی این مرد داشتند و از همان ابتدا تیم شبکه خبری مدعی شد که وی مجروح شده است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که ادعاها هیچ مدرکی دال بر آسیب به پاهای این فرد وجود ندارد. بحران پیرامون خبر حسین رونقی از چند روز پیش با انتشار خبر اعتصاب غذای وی وارد فضای جدیدی شد، در حالی که روز گذشته با تشخیص پزشک زندان ناظر سلامت رونقی، وی برای درمان اعزام شد، یک نفر دیگر نیز اعزام شد. به بیمارستانی خارج از زندان پس از اعزام رونقی به بیمارستان خارج از زندان، اخباری کاملا کذب در فضای مجازی و رسانه های معاند منتشر شد، از جمله اینکه در بدو ورود به بیمارستان، قلبش از کار افتاده و در بیمارستان احیا شده است. مخاطبان این خبر وضعیت جسمانی او را احساس می کنند «حسین رونقی وخیم است». در ادامه این گزارش آمده است: اما پیگیری های خبرگزاری میزان نشان می دهد که این خبر به هیچ وجه صحت ندارد و وی با شرایط حاد جسمانی به بیمارستان منتقل نشده و تصمیم به اعزام وی به بیمارستان گرفته شده است. از هرگونه شرایط بالینی نامناسب جلوگیری شده است.» بنابراین سلامت عمومی خوب و پایدار است و به زودی از بیمارستان مرخص می شود.

سوابق حسین رونقی

حسین رونقی ملکی فعال مدنی و وبلاگ نویس است. وی بارها دچار حبس و بازداشت شد که آخرین آن در 2 مهر 1401 اتفاق افتاد. رونقی در اسفند 1300 توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و در سال 1388 نیز دستگیر و در سال 1389 به 15 سال کار شاقه محکوم شد. یک کلیه در سال 1392 در زندان بود و سرانجام در سال 1392 از زندان آزاد شد اما پس از مدتی دوباره دستگیر شد. در اردیبهشت ۱۳۹۴، حسین رونقی به دلیل تشخیص پزشکی «عدم تحمل مجازات» از زندان اوین آزاد شد.

بعدازظهر یکشنبه 31 آبان، برادر حسین رونقی در صفحه توئیتر خود از اعزام برادرش به بیمارستان روزانه خبر داد و گفت که پدر و مادرش نیز به دنبال آمبولانس رفته اند اما در بین راه آن را گم کرده اند. به گفته حسن رونقی، حسین ساعت 15 از زندان آزاد شد اما ساعت 20:30 به بیمارستان رسید و مشخص نیست در این مدت کجا بوده است. خبر اعزام روناجي به بيمارستان روزانه باعث شد گروهي به سمت آن بيمارستان حركت كرده و در مقابل آن تجمع كنند. برخی تصاویر منتشر شده نیز حاکی از مسدود شدن راه های منتهی به بیمارستان روزانه توسط ماموران بود.

دیدار با مادر و فرزند

در همین حال روز گذشته مرکز رسانه های قوه قضائیه عکسی از دیدار مادر حسین با وی منتشر کرد. با توجه به نگرانی خانواده رونوگی از وضعیت فرزندشان و دسترسی سخت آنها و همچنین سایر بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، لازم است خانواده این افراد از قوانین لازم در خصوص شرایط دسترسی به آنها مطلع شوند. بچه هایشان.

حقوق اساسی زندانیان را نمی توان محدود کرد

علی اکبر گرجی وکیل دادگستری و معاون اسبق ارتباطات رئیس جمهور و از پیروان اجرای قانون اساسی در گفتگو با خبرنگار همکار در خصوص لزوم توجه به سلامت زندانیان گفت: همه زندانیان از تمام حقوق بشر برخوردارند. بدون استثنا. بنابراین حق ارتباط با خانواده، حق سلامت و حق تحصیل از جمله مواردی است که محکوم به زندان دارد. همه این موارد در قوانین زندان و قوانین و مقررات مختلف حاکم بر نظام حقوقی ایران تصریح شده است. بنابراین، محدود کردن یا جلوگیری از هر یک از این موارد کاملاً خلاف موازین حقوق بشر، قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. بر اساس اصل نهم قانون اساسی، هیچکس حق ندارد به نام امنیت یا به نام حق تأمین حقوق و آزادی های اساسی شهروندان به ویژه محرومان را محدود و پایمال کند. بنابراین، حبس و محرومیت زندانی از امکانات اولیه، نقض آشکار اصول قانون اساسی است. هیچ توجیهی در این زمینه وجود ندارد.» وی تاکید کرد: در مراحل تحقیقات مقدماتی در رسیدگی به اتهامات سیاسی، عناوین امنیتی را ذکر کرد و بر اساس این عناوین حقوق و آزادی های اولیه شهروندان از جمله حق دسترسی آزاد به وکیل و حق دسترسی آزاد. به پرونده و سایر حقوق بشر، از زندانیان گرفته شد. آنها منکر آن هستند، قانونی، مشروع، معقول و قابل قبول نیست. اما این روش تبدیل به یک رویه شده است و مردم معتقدند که صرف بیان این عناوین به این رفتار مشروعیت می بخشد; اگرچه اینطور نیست و از نظر قانونی هیچ یک از این رفتارها با قانون اساسی، شرع، موازین حقوق شهروندی و حقوق بشر منطبق نیست. وی در پاسخ به اینکه به گفته خانواده رونقی فرزندشان گواهی پزشکی قانونی دارد و اینکه چنین گواهینامه ای چه شرایطی را برای حسین رونقی ایجاد می کند، گفت: زمانی که محکوم علیه شرایط اجرای حکم را نداشته باشد اسناد پزشکی و پزشکی قانونی نیز آن را تایید می کند، بدون شک نگهداری این محکوم در زندان خلاف قوانین و موازین قانونی است. چنین تأییدی توسط پزشکی قانونی به این معنی است که آنها حق ندارند فرد را در زندان بازداشت کنند. اگر حکم، مشکلات و مخاطرات دیگری برای جامعه داشته باشد، طبیعتاً قاضی، دادستان، سازمان زندان ها و نهادهای مسئول در این زمینه تصمیمات دیگری برای اتخاذ اقدامات حفاظتی خواهند داشت. اما آنچه امروز وجود دارد مسائل سیاسی است. متأسفانه در دو ماه گذشته شاهد نقض گسترده قانون اساسی و قوانین و مقررات در مورد معترضان، بازداشت شدگان و زندانیان بوده است. این رویه کمکی به برقراری صلح و آرامش در کشور و اعتمادسازی در میان مردم و معترضان نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید