امید دوباره در بازارهای امام / میدان رونقی که در صنایع دستی احساس می شود اما از گذشته دور است.


ساعت: 13:50
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837176

امسال با فروپاشی تاج، هجوم مسافرانی وارد اصفهان شده اند تا تصور کنند سحر فعالان این منطقه پس از چندین سال تاریکی نزدیک است و نوید روزهای خوب در بازارهای صنایع دستی اصفهان دوباره بر طبل طبل خواهد شد. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ اصفهان منطقه‌ای است که از جهات مختلف حائز اهمیت است و از نظر گردشگری نمی‌تواند کمتر ذائقه‌ای را به خود جلب کند، در کنار آثار تاریخی باشکوه، طبیعتا بکر و متنوع، فرهنگ و دین غنی و جذاب، بی‌تردید هنر مردم آن است. از این منطقه در جهان صحبت می شود و معروف است.

این هنرهای شناخته شده و چشم نواز در بازارهای تجاری و رقابتی و همچنین در شرایطی که منافع اقتصادی اوج بسیاری از فعالیت هاست، با مشکلاتی مواجه است که توجه بیشتر مسئولان را می طلبد.

تاج مانند یک سونامی وحشتناک صنعت صنایع دستی اصفهان را تحت تأثیر قرار داد به گونه ای که تعدادی از این هنرمندان تعطیل یا نیمه تعطیل شدند و کار و تجارت آنها در این صنعت از سکه و میدان امام به عنوان مجموعه ای از صنایع دستی بازارچه صنایع دستی در اصفهان روز به روز از مشتری خالی می شد.

امسال با افول تاج، هجوم مسافرانی وارد اصفهان شدند تا تصور کنند سحر فعالان این منطقه پس از چندین سال تاریکی نزدیک است و نوید روزهای خوب در بازارهای صنایع دستی اصفهان دوباره می شکند.


* در حال حاضر فرش سنتی صادر می کنیم

صابر فولادگر یکی از فعالان میدان امام اصفهان در گفت و گو با صاحب نیوز گفت: فرش های سنتی زیادی در فروشگاه می خرم اما تولید کننده برخی مدل های فرش مانند فرش عشایری نیز هستم.

این تولیدکننده فرش سنتی گفت: بازار ما قبل از کرونا خیلی خوب بود چون در صادرات فعال بودم اما بعد از ورود کرونا صادرات متوقف شد و چند وقت بعد سفارش‌هایی دریافت کردیم. الان فرش سنتی هم صادر می کنم اما با آمار صادرات گذشته فاصله زیادی دارد.

فولادگر با اشاره به اینکه آسیب اصلی در حوزه کاری من در ایام تاج و کاهش صادرات است، گفت: نوروز گردشگران زیادی به اصفهان آورد اما در حوزه کاری ما بهتر است در تعطیلات نوروزی گردشگران خارجی وارد شوند. تعداد مسافران خارجی بسیار کم بود.

وی در خصوص فروش شب عید گفت: درست است که فروش داشتیم اما بعد از عید افزایش قیمت ها بر مواد اولیه و هزینه های ما بیشتر شد. در مجموع می توانم بگویم سود فروش ما فقط 4 درصد از هزینه هایمان را پوشش می دهد و این هم قابل پیش بینی است. «آنچه از فروش شب عید و این حجم مسافر داشتیم نداشتیم.


* روندی که تغییر کرده و سخت شده است

صابر فولادگر در خصوص تصمیم برای افزایش فروش در حوزه صنایع دستی اذعان داشت: در گذشته برای ارسال سفارش به خارج از کشور به اداره پست مراجعه می کردیم. اگر الان این روند را متوقف کنیم باید برای صادرات محصول به فرودگاه برویم که بسته به وزن کالا هزینه قابل توجهی دارد که کار را واقعا سخت می کند.

این قالیباف سنتی ادامه داد: روند صادرات با اداره پست بسیار راحت تر و مقرون به صرفه تر بوده است و از کارکنان انتظار می رود روندی را که در گذشته با پست داشتیم برگردانند.

فولادگر گفت: پس از بازگرداندن پست صادراتی، مسئولان باید برنامه هایی را برای اصفهان تهیه و تبلیغ کنند تا گردشگران خارجی را به بازدید و خرید صنایع دستی تشویق کنند، اما تاکنون کار چندانی انجام نشده است.

آوا ملکی یکی دیگر از فعالان منطقه و میدان امام به صاحب نیوز می گوید: کار ترمه این است که پارچه های ترمه را از ابریشم می خریم، بسته به تعداد رنگ های استفاده شده در پارچه ترمه و از شش تا سه رنگ طبقه بندی می شوند. .

تولید کننده سرمه گفت: قیمت ترمه متفاوت است، موادی که در آن رنگ بیشتری به کار رفته است، قیمت آن بیشتر است، پشت پارچه های خام را می پوشانیم و سپس مرتب می کنیم، کار روی این پارچه ها توسط بانوان اصفهانی انجام می شود. بله، روی این پارچه ها چوب دوخته می شود و به این هنر چله دوزی می گویند.


* 500 نفر از بانوان اصفهانی در کارگاه فعال هستند

ملکی ادامه داد: در حال حاضر یک کارگاه تولیدی داریم و حدود 50 نفر از بانوان اصفهانی برای ما تکه می دوزند. در زمان قبل از تاج، ما نیروهای بیشتری داشتیم. خیاطان در منزل کار می کنند و نیازی به حضور در کارگاه ندارند.«تهیه کار حدود یک ماه طول می کشد و فقط لایی ترمه در کارگاه اجرا می شود.

آوا ملکی تصریح کرد: برادرم حدود 25 سال است که در این حرفه فعالیت می کند و عمویم نیز 50 سال سابقه کار در زمینه تولید سرمه دارد. من هم با برادرم در این زمینه کار می کنم.

این تولید کننده سرمه گفت: تقریباً به همه استان ها محصول ترمه صادر می کنیم، عمده صادرات ما مربوط به استان های تهران و شیراز است، تاکنون صادراتی به خارج از کشور نداشته ایم اما در زمینه تولید ترمه نوعی سرمه تولید می شود. هند و ما باید آن را بخریم.

ملکی بیان کرد: دو مدل سرمه پاکستانی و هندی در بازار وجود دارد، سرمه پاکستانی به مرور زمان سیاه می شود اما سرمه هندی این خاصیت را ندارد به همین دلیل سرمه را کیلویی از هند وارد می کنیم و سپس بانوان اصفهانی با سرمه به صنایع دستی می پردازند.

وی افزود: صنایع ترمه و چاقو شامل قاب، سفره از جمله میز ناهارخوری، میز عسلی، میز پذیرایی، میز خاطرات و همچنین روبالشی، صندلی شاه نشین، تشک، میز پهلو، فرش، میز نماز است که این محصولات اغلب در فرم دفتر جهیزیه که روی آن کار می شود، خریداری و یکی از اقلامی است که اصفهانی ها و شهرهای اطراف از جهیزیه دختر و پسر تهیه می کنند.

آوا ملکی گفت: قیمت سرویس خوب 5 تکه تمام ابریشم و قابل شستشو از حدود 50 هزار تن و کار غیر ابریشم و پلی استر سرویس کامل 5 تکه از حدود 50 هزار تن شروع می شود و همچنین قابل شستشو نیست

وی با اشاره به اینکه پارچه هایی که روی ترمه درست می کنیم از ابریشم یزد است و از یزد می خریم، افزود: بازار شب عید امسال نسبت به سه سال گذشته که در تاج حضور داشتیم بهتر بود زیرا در زمان تاج شرایط بازار نبود. اصلا” خوب نبود.

آوا ملکی اذعان داشت: در تعطیلات نوروز امسال گردشگران زیادی وارد اصفهان شده بودند، اما فروش شب عید برای این تعداد گردشگر خوب نبود و با توجه به اینکه مردم بعد از سه سال به سفر رفتند، فقط برای تفریح ​​به اصفهان آمدند. خرید موثری انجام نداده است.

تولید کننده سرمه خاطرنشان کرد: اگر منظورم در میدان یک برنامه مفرح و شاد است، به طوری که برنامه در روزهای خاصی در ساعات معینی به گونه ای اجرا شود که آلودگی صوتی و آسیبی به ساختمان وارد نشود، طبیعتاً تصرف و خرید و فروش می شود. افزایش خواهد یافت و حتی تعداد گردشگران نیز در حال افزایش است.


* نوروز امسال بهتر از روزهای ولیعهدی بود اما همچنان دور از انتظار است

با صنعتگران و فعالان دیگری که با آنها صحبت کردیم، همگی نوروز امسال را خوب توصیف کردند، هرچند هنوز نتوانسته ضرر و زیان و شرایط اقتصادی گذشته را جبران کند و با ایده آل فاصله زیادی دارد و بسیاری می گویند حضور گردشگران می تواند باعث دلگرمی آنها شود. فعالیت ها و کارها

چندی پیش قاسم زاده شهردار اصفهان گفت: با کاهش تاج شاهد حضور گردشگران خارجی در اصفهان هستیم و تعداد آنها در حال افزایش است و این نوید می دهد که به زودی شاهد حضور گردشگران بیشتری خواهیم بود که باید نشان دهیم. ظرفیت پذیرش گردشگران: «این قسمت مربوط به زیرساخت‌هایی است که مربوط به شهرداری است. این بخشی از هتل سازی است که شهرداری آمادگی دارد در این زمینه حمایت و همکاری کند.

علی قاسم زاده اذعان داشت: قسمت دوم اهمیت خرده فرهنگ ها برای گردشگران است و امیدوارم تک تک مردم در مواجهه با گردشگران خارجی از فرهنگ متعالی اصفهان پاسداری کنند.

حضور بیشتر گردشگران خارجی در اصفهان، پویایی مجدد صنایع دستی در اصفهان خواهد بود، اما فراموش نکنیم که این هنرمندان برای بازگشت به روزهای اوج خود نیازمند حمایت اتحادیه و دولت هستند.

ضمن اینکه تقویت نظارت صنفی بر صنایع دستی تقلبی که در دل هنرمندان اصفهانی دیده می شود باید ساماندهی و کنترل شود تا عده ای فرصت طلب برای اندکی سود بیشتر ریشه این صنعت را نبرند.

با کاهش اپیدمی تاج، به نظر می رسد فضایی برای احیای مجدد و حمایت از صنایع دستی در اصفهان وجود داشته باشد، زیرا به نظر می رسد این صنایع در لبه پرتگاهی قرار دارند که در حالی که شکاف های امیدی شکل می گیرد، حمایت بدون شک راه را برای آن هموار می کند. این روزها.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید