آب آشامیدنی روستاییان فقط برای سرگرمی ثروتمندان است / ثروتی به نام گردشگری که رونقی را برای مردم محلی به ارمغان نیاورد.


ساعت: 11:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۱
کد خبر: 1889310

روستاهای اطراف شهر کرمان با وجود اینکه در فاصله 10 تا 30 کیلومتری مرکز استان قرار دارند، اما این فاصله کم منجر به توسعه و فراهم شدن امکانات مناسب برای آنها نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اطراف شهر کرمان را روستاهایی با آب و هوای مطبوع احاطه کرده است که این منطقه را تبدیل به محل تعطیلات تابستانی کرده است.

روستاهای اطراف شهر کرمان با وجود اینکه در فاصله 10 تا 30 کیلومتری مرکز استان قرار دارند، اما این فاصله کم منجر به توسعه و فراهم شدن امکانات مناسب برای آنها نشده است.

روستاهای اطراف شهر کرمان مهاجرت های زیادی را تجربه کردند و گاه به مکان های خالی از سکنه تبدیل شدند. روستای کوهپایه که متشکل از 15 روستای بزرگ و کوچک دیگر است و قابلیت تقسیم بندی و شهرستان شدن را دارد از جمله روستاهایی است که جمعیتی دارد. گسترش یافت اما امکانات مناسبی در اختیار آن قرار گرفت.

محمد هزنه ها یکی از اهالی روستای ده لولو روستاهای کوهپایه در گفتگو با راه آرمان درباره روستایی که در آن مشغول به کار است، اظهار کرد: با توجه به اینکه این منطقه پتانسیل خوبی دارد اما به لحاظ گردشگری به آن نگاه نمی شود.

6c978c27 a528 47f5 a62f 451430f3e97e خبر خاکستری

وی نبود زیرساخت های مناسب، کمبود اعتبارات، زمین خواری و کوه خواری برخی از مردم بومی منطقه به دلیل قدرت کسب شده در منطقه را از مشکلات عدم رشد این منطقه و از بین رفتن طبیعت بکر آن دانست و گفت: متاسفانه هنوز به اولین و جزئی ترین سوال آسفالت کوچه های این روستا پرداخته نشده است.

خزانه ها تاکید کرد: اداره آبفای کوهپایه عملکرد بسیار ضعیفی دارد و این ضعف با ادغام آبفای روستایی با آبفای شهری قوت گرفت. برای رفع این مشکل جلسات متعددی با اداره آب و فاضلاب جدید و قدیم برگزار شد اما همچنان در کوهپایه ها با مشکل هدر رفت آب مواجه هستیم.

وی ادامه داد: اداره آب و فاضلاب کوهپایه بیل مکانیکی ندارد و برای انجام فعالیت های خود از جمله نصب شبکه آب از بیل مکانیکی و کارکنان روستا استفاده می کند.


آبرسانی ضعیف مدیریت می شود

روستای ده لولو با توجه به وجود شبکه توزیع و انتقال نامناسب آب افزود: سیستم انتقال آب دارای مشکلات فراوانی بوده و شاهد کاهش فشار آب و اختلاف فشار زیاد در بالادست و پایین دست شبکه آبیاری بوده است. نیاز به راه حل تخصصی تری دارد. در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

خزانه به عدم تعهد پیمانکاران انتقال آب به عنوان یکی دیگر از مشکلات این منطقه اشاره کرد و گفت: 4 سال پیش تعمیر خط لوله توزیع و انتقال آب توسط پیمانکار در حالی انجام شد که در قرارداد مشخص شده بود و در نظر گرفته شده بود. راه هایی که در اثر واگذاری تخریب شده اند باید به حالت اولیه بازگردانده شوند اما با وجود پیگیری ها و نامه نگاری های فراوان تاکنون هیچ اقدامی از سوی پیمانکار صورت نگرفته که دلیل آن مدیریت ضعیف در این بخش است.

8b12a4f6 ca85 4ac3 9ef5 3ce51b93b797 خبر خاکستری


مدیریت هوشمند شبکه آب، راه حل کنترل فشار کم آب

وی در ادامه به سایر مشکلات ناشی از ضعف مدیریت آب اشاره کرد و گفت: حتی به این اداره کل پیشنهاد داده ایم که مدیریت هوشمند شبکه آبرسانی برای کنترل سیستمی انشعابات مشترکین به این اداره کل انجام شود تا انشعابات مجاز و غیرمجاز شناسایی شوند. هنوز مراقبت نشده است.

ده لولو ناکارآمدی اداره آب و فاضلاب را ناشی از کمبود نیروی انسانی، ضعف امکانات و دستگاه های اجرایی دانست و گفت: در همه جای دنیا برنامه ریزی به صورت غیرمتمرکز و از پایین به بالا انجام می شود و نهادهای بالادستی نقش آفرینی می کنند. در حالی که در ایران متمرکز و از بالا به پایین است و دستور کار توسط نهادهای بالادستی ابلاغ می شود که یکی از ضعف های حاکمیت ما است.

وی اذعان داشت: با توجه به اینکه آب یکی از مهم ترین مشکلات این روستا است، به دنبال احیای قنات ها بودیم اما کمبود اعتبارات اجازه احیای آنها را ندادند و قناتی در این روستا وجود دارد که به دنبال ثبت ملی آن است و برخی نیز به دنبال آن هستند. اقدامات انجام شده است.

هزانه ها با اشاره به موضوع زمین خواران گفت: در این زمینه تعارض مالکیتی بین وزارت منابع طبیعی، بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی داریم به گونه ای که زمین در سال های 79 و 80 واگذار شده است. و قبل از آن توسط اشخاص حقوقی تحت عنوان طرح هادی ابلاغ شده و در طرح هادی به عنوان هدف ویژه در نظر گرفته شده است، بدین معنی که بنیاد مسکن حق تعیین هر نوع هدفی را برای استفاده از طرح هادی دارد. گفت زمین ها.

وی تاکید کرد: در حالی که در همان سال های 79 تا 80 افرادی که زمین را خریدند شروع به ساخت و ساز کردند و از آن برای مسکن استفاده کردند، اکنون مالک زمین را مشخص کرد.


بازنگری در طراحی هادی مورد نیاز است

وی با تاکید بر لزوم بازنگری در طرح هادی، گفت: با توجه به قدیمی بودن طرح ها، دهیاری نیاز به بازنگری در طرح ها را چندین بار به نهادهای بالادستی از جمله بنیاد مسکن پیشنهاد کرد، اما با پاسخ به هزینه ها، کمبود امکانات. و با منابع مالی و انسانی مواجه بودیم که موضوع را مسکوت نگه می دارد.

خزانه ها خاطرنشان کرد: منطقه کوهپایه دستگاه اجرایی مستقلی ندارد، اگر شهرداری برای این منطقه ایجاد می شد و دستگاه نظارتی و قضایی ایجاد می شد، بی شک زمین خواری محلی لغو و دست دلالان کوتاه می شد.


بودجه ناکافی روستاها را در مسیر توسعه قرار نمی دهد

عباس طهماسبی یکی از اهالی روستای انارستان نیز در گفتگو با «راه آرمان» از وضعیت بد جاده اصلی در محور کرمان – کوهپایه گلایه کرد و گفت: متاسفانه اولین مشکل محور کوهپایه کمبود تردد است. زیرساخت جاده ای مناسب که به دلیل شلوغی جاده در ایام تعطیلات.» در مسیر گردشگری، طرح دوشاخه سازی آن از 10 سال پیش انجام شد، اما هنوز ناقص و تکمیل نشده است.

ac7df5dd 3179 42c5 a13e 31ceaff1d957 خبر خاکستری

وی ادامه داد: بودجه ناکافی تخصیص یافته به روستاها امکان برنامه ریزی عمرانی را از بین می برد و حتی حقوق کارکنان روستا را تامین نمی کند.

یکی از روستائیان انارستان فروش زباله های بازیافتی ما را بیش از بودجه استانی ما عنوان کرد و گفت: روستاها به عنوان نقطه تولید در نظر گرفته نشده و هیچ برنامه استقلال روستایی اجرا نشده است، ضمن اینکه این منطقه قطب تولیدات کشاورزی، باغداری است. و حتی دامپروری اما هنوز بازار محلی برای ارائه محصولات خود ندارند.

طهماسبی مشکل روستای انارستان را نداشتن زیرساخت های ارتباطی مناسب عنوان کرد و گفت: قطعی خطوط ارتباطی به حدی افزایش یافته که عملاً 3 یا 4 روز هیچ دریافتی تلفن همراه وجود ندارد.


نبود زیرساخت های ارتباطی مناسب در روستاها به نام گردشگری

وی تاکید کرد: خطوط ارتباطی 15 کیلومتری جاده یعنی . محل مسجد موسی بن جعفر تا مرکز کوهپایه بر روی سطح زمین عبور داده می شود که هر از چند گاهی به سرقت می رود در حالی که این کابل ها فاقد ارزش مالی بوده و آلیاژی مانند مس در آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این زمینه با اداره کل مخابرات استان مکاتبه ای انجام دادیم و علت عدم کشیدن سیم های ارتباطی در عمق زمین را نیز ذکر کردند که برای عبور از زمین نیاز به یک میلیارد و 500 هزار تومان وام است. در حال حفر کانال و خط کشی در عمقی است که تامین این مقدار از توان روستاییان خارج است.


آب آشامیدنی دهقانان سرگرمی ثروتمندان است

وی مشکل این روستا را کم آبی عنوان کرد و گفت: متأسفانه سال هاست که عدم توزیع مناسب آب چالشی برای روستاها بوده و همین امر باعث مهاجرت مردم بومی شده اما متمولان عامل اصلی آن شده اند. کمبود آب، زیرا آنها آب آشامیدنی برای استخرهای خود دارند.

دهیار انارستان بیان کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز بدون توجه به زیرساخت ها در کوهپایه ها تامین آب در فصل تابستان را با مشکل جدی مواجه کرده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

طهماسبی افزود: ورود به رودخانه نیز افزایش یافته و در برخی مناطق عرض رودخانه فصلی به 200 متر می رسد اما در حال حاضر عرض آن به 50 متر کاهش یافته و با وجود اولین سیلاب با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود.

با این سخنان به نظر می رسد روستاهای در نظر گرفته شده برای گردشگری هرگز تبدیل به قطب گردشگری نمی شوند و نبود امکانات مناسب باعث مهاجرت از روستا به شهر می شود و توجه به روستا و نهاد تولیدی روستا عملا در مقوله شعار باقی می ماند. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید