ثروتی که هدر رفت! گنج ناب زاگرس + عکس


ساعت: 14:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۱
کد خبر: 1917427

بسیاری از کارشناسان معتقدند بلوط با همه ارزش و مصارفش امروزه به عنوان یک دارایی ارزشمند در کهگیلویه و بویراحمد مورد بهره برداری صنعتی و اقتصادی قرار نگرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ; زاگرس به عنوان یکی از نقاط استراتژیک و مهم کشور دارای اکوسیستم منحصر به فردی است که بیش از 10 میلیون نفر در این زیستگاه طبیعی زندگی می کنند و وسعت کنونی آن پنج میلیون هکتار تخمین زده می شود که البته بلوط یکی از معروف ترین بلوط ها است. گونه های درختی این جنگل ها که سالانه سه میلیون تن بلوط از جنگل های استان های کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام و کرمانشاه تولید می کند.


d61045e7 f38c 4fe7 9956 5c3026fe1abb خبر خاکستری

اما کهگیلویه و بویراحمد توانایی های خدادادی زیادی دارد و نمونه آن وجود 870 هزار هکتار عرصه جنگلی است که از درختان با ارزشی چون بلوط تشکیل شده و از آنها محصولاتی به دست می آید که علاوه بر ارگانیک بودن. همچنین دارای اثرات دارویی و تغذیه ای می تواند منبع درآمد خوبی برای مردم منطقه باشد.

اما عرصه جنگلی در این استان نیز مانند سایر ظرفیت های موجود مغفول مانده و بهره برداری از محصولات جنگلی به ویژه بلوط همچنان به صورت سنتی انجام می شود که به گفته کارشناسان، بهره برداری بی رویه و غیراصولی در این میان منجر به نابودی درختانی که عمر بالغی هزاران ساله دارند.

بنابراین برداشت این میوه خاص در کهگیلویه و بویراحمد از نیمه دوم آبان ماه آغاز و تا نیمه اول آذرماه ادامه دارد. حدود 80 درصد جنگل‌های کهگیلویه و بیراحمد را درختان بلوط تشکیل می‌دهند و از هر درخت به طور متوسط ​​20 کیلوگرم بلوط در سال برداشت می‌شود که اغلب توسط ساکنان محلی انجام می‌شود و برابر با مصرف سالانه است. خاطرنشان کرد: 80 درصد بلوط برداشت شده برای مصرف دام و بقیه برای مصرف انسانی مناسب است.

از این رو از مهم ترین مزایای درختان بلوط می توان به حفاظت از حیات وحش منطقه، افزایش تنوع زیستی، جلوگیری از فرسایش خاک، تغییر اقلیم، حذف آلودگی های زیست محیطی، حفظ رطوبت خاک، بالا بردن سطح خاک اشاره کرد. دام و هزاران فایده دیگر که مستقیماً و به طور غیرمستقیم به نفع مردم است.

با این تفاسیر بلوط از گذشته های دور نقش بسزایی در اقتصاد و معیشت برخی از مردم زاگرس نشین داشته است، در کهگیلویه و بویراحمد نان محلی به نام «گلگ» از میوه های بلوط تهیه می شود و با آن سرو می شود. مصارف مختلف به ویژه خورش، آبگوشت، ماست و دوغ مصرف می شود و غلاف داخلی بلوط که به «جفت» معروف است به عنوان درمان دارویی و ضدعفونی کننده در دستگاه گوارش استفاده می شود. البته از این ماده در صنعت چرم سازی نیز استفاده می شود.

به گفته متولیان منابع طبیعی استان، جمع آوری بلوط در قانون جنگل و مرتع به طور گسترده و تجاری ممنوع است و با متخلفان برخورد می شود و فقط مقدار کمی مجاز است برای استفاده جمع آوری شود، هرچند استفاده از بلوط. میوه تنها در چند نانوایی تعمیم یافته است اما به گفته یک کارشناس بلوط می توان از آن در صنایع رنگرزی و قنادی و پالایشگاه های روغن نیز استفاده کرد اما برداشت تجاری بلوط ممنوع است و راه اندازی چنین صنایعی در این کشور ممنوع است. استان.

علاوه بر ذکر این مشکلات، جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد نیز در این سال ها مورد بی توجهی زیادی قرار گرفت و بیشتر آنها به زغال سنگ یا زمین کشاورزی تبدیل و یا به نفع سودجویان از بین رفت. درختان بلوط، از بین رفتن تنوع زیستی زاگرس، قاچاق گونه های در خطر انقراض و آلودگی بی سابقه هوا به دلیل وجود ریزگردها تنها گوشه ای از آسیب های فراوانی است که این گنجینه ناب زاگرس در سال های اخیر متحمل شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند بلوط با همه ارزش و مصارفش، در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک دارایی ارزشمند مورد بهره برداری صنعتی قرار نگرفت و برخلاف برخی کشورهای اروپایی، هیچ درآمدی از بلوط به سر سفره دهقانان نیامد. به گفته این کارشناسان، بلوط در برخی از کشورها به روش های مختلفی از جمله تولید کیک و بیسکویت از آرد میوه بلوط استفاده می شود.

این در حالی است که در بسیاری از کشورها از بلوط به عمد به عنوان علوفه دامداری ها و مرغداری ها استفاده می شود، هرچند در کشور ما به طور سنتی از این کار به عنوان خوراک دام استفاده می شود، بنابراین با توجه به اینکه ذرت با هزینه های بسیار بالایی مانند مرغ و دام تولید می شود. خوراک، بلوط می تواند جایگزین مناسبی برای این محصولات وارداتی باشد.البته ذکر این نکته نیز ضروری است که بهره برداری صنعتی از بلوط باید اصولی، کنترل شده و تحت حمایت و نظارت متولیان امر باشد. بهره برداری سنتی و توان تولید ثروت از این محصول و در نتیجه کسب درآمد و اشتغال برای جوانان این استان است.

همانطور که اشاره کردیم میوه درخت بلوط خواص درمانی دارد و در درمان بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش موثر است و متأسفانه این بخش از صادرات محصولات به دست آمده از درخت بلوط جایگاه خوبی در ما پیدا نمی کند. کشور. یکی از محصولات جذاب بلوط شیرینی ها هستند. این عسلوک است که در کهکیلویه و بویراحمد با استفاده از عصاره میوه بلوط تهیه می شود و طبق آمار در سال 1392 نزدیک به یک تن از این شیرینی به کویت صادر شده است.

بررسی ها نشان داده است که حفاظت، پرورش و گسترش جنگل های بلوط و در نتیجه صادرات انواع محصولات و فرآورده های چوب بلوط تاکنون در اولویت دولت ها نبوده است، وارد این عرصه شوید و موفق باشید.

به همین دلیل ظرفیت بهره برداری از فرآورده های جنگلی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، اما این کار نباید خودسرانه انجام شود و باید در این زمینه برنامه ریزی شود.علاوه بر این، ایجاد واحدهای بهره برداری و فرآوری محصولات جنگلی به ویژه «بلوط» درآمدزایی و ایجاد ارزش افزوده منجر به اشتغال زایی می شود که یکی از مهم ترین مشکلات پیش روی استان است، لذا مسئولان باید توجه ویژه ای به این حوزه داشته باشند. بنابراین می توان نشان داد که چگونه به جای تولید زغال چوب از درختان سر به فلک کشیده بلوط، فرهنگ و ساخت اقتصاد مناطق جنگلی بلوط انجام می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید