چرا کارت های بانکی تجمیع نمی شود؟/ لزوم جلوگیری از هدر رفت سالانه 700 میلیارد تومان


ساعت: 14:04
تاریخ ارسال: 1301/06/13
کد خبر: 1895021

سالانه حدود 700 میلیارد تومان برای صدور 35 میلیون کارت بانکی هزینه می شود، هر ایرانی چند کارت بانکی دارد و سمت و سوی آینده کارت های بانکی چگونه است؟ در شرایطی که تعداد کارت های بانکی در برخی کشورها مجاز است و می توان از این تجربیات استفاده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; کارت‌های بانکی که نیازهای نقدی مردم را از طریق دستگاه‌های خودپرداز تامین می‌کنند، نقش بسیار مهمی در خرید و فروش روزانه مردم دارند و جابجایی مالی در بازار را بسیار آسان کرده‌اند.

این روزها کیف پول اکثر ایرانیان مملو از انواع کارت های بانکی متعلق به بانک های مختلف است; کارت هایی که برای مشتریان بانک ها مجبور به پرداخت حقوق، پرداخت وام و تسهیلات، افتتاح حساب های مختلف و … می شوند اما در نهایت کاربرد چندانی ندارند اما به دلایلی مانند بسته نشدن حساب یا با موجودی کم همچنان فعال هستند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده تا پایان خرداد ماه امسال بیش از 420 میلیون کارت بانکی در قالب کارت های برداشت، اعتبار، هدیه و پول الکترونیکی در کشور وجود دارد. به گفته سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، این حادثه می تواند منجر به افزایش خطر وقوع جرم شود. در این گزارش سعی شده از مضرات چند کارت، هزینه صدور کارت و آینده کارت های بانکی بنویسیم.



هر ایرانی چند کارت دارد؟

با توجه به اینکه حدود 420 میلیون کارت بانکی در کشور فعال است، به طور میانگین هر ایرانی بالای 18 سال دارای بیش از هفت کارت بانکی است. البته طبق گزارش ها، خانوارهای روستایی به کار با یک کارت بانکی راضی هستند، اما در خانوارهای شهری به طور میانگین هر نفر بیش از 10 کارت بانکی دارد که البته اکثر آنها موجودی کمی دارند.

هزینه های صدور کارت بانکی

در حال حاضر کارمزد صدور کارت بانکی 3000 تومان است در حالی که طبق بررسی های خبرنگار ما از بانک های مختلف خصوصی و دولتی صدور هر کارت بانکی بین 15 تا 25 هزار تومان برای بانک ها هزینه دارد که بسته به نوع کارت متفاوت است.

از آنجایی که تحلیل گزارش ها نشان می دهد به طور متوسط ​​سالانه حدود 35 میلیون کارت بانکی صادر می شود، اگر قیمت هر کارت را 20 هزار تومان در نظر بگیریم، کل هزینه صدور این تعداد کارت در یک سال معادل 700 میلیارد خواهد بود. از این مبلغ 105 میلیارد تومان توسط مردم پرداخت می شود. اما این سوال پیش می آید که با وجود این همه هزینه صدور کارت های بانکی، چرا مدت اعتبار در کارت های بانکی لحاظ شده تا بانک با صدور مجدد آن متحمل ضرر شود؟

چرا این همه کارت؟

همانطور که گفتیم هزینه صدور کارت بسیار بیشتر از کارمزد آن است، اما با این شرایط مشخص نیست چرا بانک ها همچنان اصرار دارند که برای همه مشتریان خود کارت صادر کنند و حتی برای تسهیل و پرداخت اقساط برای مشتریان کارت صادر می کنند. . جدای از سود سیستم بانکی، سیستم پرداخت در بوروکراسی دولتی یا خصوصی نیز باعث می شود مردم چندین حساب داشته باشند. به عنوان مثال بسیاری از شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی برای دریافت دستمزد و مزایا کارکنان خود را ملزم به افتتاح حساب بانکی می کنند.

یکی از دلایلی که هر شرکت یا سازمانی برای پرداخت حقوق کارکنان خود از بانک استفاده می کند این است که برای واریز پول از بانک مبدا به مقصد در صورتی که هر دو بانک یکی نباشند، حدود هزار تومان کارمزد از منبع کسر می شود. حساب این امکان وجود دارد که شرکت ها بابت واریز حقوق هر یک از کارکنان خود مبلغی را پرداخت کنند. به همین دلیل است که کارکنان ملزم به افتتاح حساب در یک بانک خاص هستند. در واقع طبیعتاً نیازی به چنین تنوع و تعداد کارت های بانکی نیست و بهتر است کارت های بانکی مختلف در شبکه بانکی کشور در قالب یک کارت ترکیب شوند.

جمع آوری کارت کجا رفت؟

شاید ترکیب کارت های بانکی در یک کارت بتواند ردیابی افراد را آسان تر کند. این طرح سال هاست که در حال انجام است اما کامل نیست. مدیرکل نظام های پرداخت بانک مرکزی در سال ۱۳۹۵ از آمادگی بانک ها برای اجرای استانداردهای امنیتی و صدور کارت هوشمند خبر داد. همچنین عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: بانک مرکزی به منظور تسهیل در پرداخت الکترونیک به زودی طرح استفاده از تلفن همراه برای انجام تراکنش‌های خرید را آغاز می‌کند. فروشگاه‌ها و در نتیجه حذف تدریجی استفاده از کارت‌های فیزیکی آشکار می‌شود.” اما ادغام کارت‌های بانکی هنوز به جایی نرسیده است. اما تجمیع همه کارت‌های بانکی در یک کارت همچنان مطرح است و ممکن است تکمیل آن منجر شود. برای تسهیل امور بانکی برای مردم.

خطرات صدور چند کارت بانکی

برای بررسی خطرات این تعداد کارت برای اقتصاد ایران بهتر است نگاهی به گزارش تابناک پولشویی قربانعلی فرخزاد بیندازیم. قربانعلی فرکزاد کسی بود که کارخانه ماشین سازی تبریز را خرید و نامش با دریافت 3 میلیون دلار ارز 4200 تومانی از بانک مرکزی برای تجهیز ماشین آلات کارخانه و فروش آنها در بازار به قیمت آزاد بر سر زبان ها افتاد. به گزارش «تابناک»، یکی از تخلفات وی این است که طبق اظهارات نماینده دادستان و اعترافات فرخزاد 25 حساب با گردش مالی 2500 میلیارد تومانی تنها در بانک ملی داشته است.

وی تنها در تاریخ 25 بهمن 1395 حدود 14.5 میلیارد تومان به سیستم بانکی کشور واریز کرده بود که در قوانین پولشویی کشور غیرممکن بود و به نوعی سابقه پولشویی محسوب می شد. بنابراین یکی از معایب داشتن تعداد زیاد کارت بانکی در اقتصاد کشور، مشکل فساد، سوء استفاده و پولشویی است.

از سوی دیگر تعدد کارت های بانکی منجر به فرار مالیاتی شده و شناسایی درآمد هر فرد برای دریافت مالیات از کل درآمد را با مشکل مواجه می کند. این خطرات فرمانده انتظامی تهران بزرگ را بر آن داشت تا در گفت وگو با ایسنا از تعدد کارت های بانکی انتقاد کرده و به بانک مرکزی پیشنهاد دهد که کارت ملی هر فرد را با کارت بانکی ادغام کند. وی گفت: در بسیاری از کشورها کارت ملی می تواند کار یک کارت بانکی را انجام دهد. این پیشنهاد پلیس به سیستم بانکی یکی از خواسته های پلیس است و باید موضوع کارت های بانکی حل شود تا مبنای جرم از بین برود.

آینده کارت های بانکی

اگرچه هنوز تعداد زیادی کارت بانکی در کشورمان وجود دارد و این موضوع سردرگمی های زیادی را به همراه داشته است، اما پیش بینی ها حاکی از آن است که کارت های اعتباری به زودی از بین خواهند رفت. رئیس بانک مرکزی برزیل پیش بینی می کند که به زودی کاربران به جای داشتن چندین کارت بانکی از بانک های مختلف در تلفن همراه خود، همه جنبه های زندگی مالی خود را در یک نرم افزار روی تلفن همراه خود یکپارچه و کنترل کنند. برخی از کشورها کارت های نقدی را رها کرده اند و از کارت های اعتباری بیشتری استفاده می کنند.

زمانی که از کارت اعتباری برای افزایش اعتبار فرد استفاده می شود، او در تلاش است تا از یک بانک خدمات دریافت کند، بنابراین نیازی به استفاده از کارت چند بانک نیست. در ترکیه از توکن ها برای تراکنش های کوچک و کارت ها برای تراکنش های بزرگ استفاده می کنند. همچنین در کشورهای شرق آسیا از تلفن همراه و چهره استفاده می کنند. به این ترتیب شخص و تلفن همراه وارد بانک شده و حساب بانکی که قرار است از آن برداشت صورت گیرد اعلام می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید