اجاره کارت بانکی 20 میلیون تومان در هفته!/ جریمه تسلیم کارت چیست؟

اجاره کارت بانکی 20 میلیون تومان در هفته!/ جریمه تسلیم کارت چیست؟

با وجود هشدارهای فراوان، هنوز افرادی هستند که کارت های بانکی خود را به دیگران اجاره می دهند و طعمه کلاهبرداران می شوند. تجارت نیوز برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ یکی از این شرکت های اجاره کارت رفته است.

همچنین ممکن است در چند روز اخیر پیامکی دریافت کرده باشید که در آن هشدار داده شده است که کارت بانکی خود را در اختیار افراد دیگری از وزارت امور اجتماعی و مبارزه با جرایم قوه قضائیه قرار ندهید. پیامکی که نسبت به نوعی کلاهبرداری هشدار می دهد که در سال های اخیر همیشه قربانی گرفته است، اما اخیرا بازار آن دوباره داغ شده است.

اگرچه هشدارهای زیادی در مورد عواقب تحویل کارت های بانکی وجود دارد، اما همچنان افرادی هستند که طعمه این کلاهبرداران می شوند. علاوه بر این با یک جستجوی کوتاه در اینترنت می توانید تعداد قابل توجهی از صفحات را بیابید که با شرایط عجیب کارت های بانکی دیگران را اجاره می کنند.

بررسی ها نشان داده است که کلاهبرداران با روش های مختلفی از جمله درج آگهی در فضای مجازی، وعده پرداخت میلیونی و اجاره کارت های بانکی مردم و انجام کارهای غیرقانونی با آن، از ناآگاهی مردم سوء استفاده می کنند. و این در حالی است که طبق قانون اگر شخصی کارت خود را به دیگری بدهد و وجوه حاصل از اعمال مجرمانه را به حساب بانکی خود نگه دارد یا به حساب او واریز کند علاوه بر شریک جرم اصلی بوده و برای آن مجازات تعیین شده است. این جرم همچنین محکوم به پولشویی است که مسترد کلیه وجوه معامله شده به اضافه سود بانکی مقرر و جریمه یک چهارم مبلغ معامله است.

همچنین طبق ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌ها، صاحبان کارت‌های بانکی و حساب‌های اجاره از طریق نمایندگی رسمی یا با تسلیم کارت‌های بانکی به اشخاص دیگر، متهم به فرار مالیاتی هستند.

کارت‌های اجاره‌ای را می‌توان در بسیاری از موارد استفاده کرد و متخلفان از آن برای پولشویی، فرار مالیاتی یا انجام فعالیت‌های غیرمجاز و غیرقانونی مانند قمار، شرط‌بندی و خرید و فروش مشروبات الکلی استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، برخی مجرمان از این کارت‌های اجاره برای پولشویی از فعالیت‌های غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر، فعالیت‌های تروریستی، قاچاق کالا، حملات فیشینگ و سایر روش‌های سرقت اموال از اینترنت استفاده می‌کنند.

کلاهبرداری از طرف یک شرکت بازاریابی ارز دیجیتال

با جستجوی کوتاه در فضای مجازی به صفحات متعددی برخوردیم که با هدف اجاره حساب و کارت بانکی ایجاد شده بود و برای بررسی بیشتر موضوع به یکی از این صفحات رفتیم و شرایط اجاره کارت بانکی را جویا شدیم. .

این صفحه خود را به عنوان یک شرکت بازاریابی ارز دیجیتال معرفی می کند که به هیچ سازمانی وابسته نیست، کارمندان خود را در روز اول کار استخدام می کند و حقوق می دهد.

این شرکت درباره نحوه انجام کار می‌گوید: «کسانی که به هر دلیلی از جمله زیر سن قانونی، محدودیت حساب، انسداد یا ایرانی نبودن نمی‌توانند سهمیه ارزی خود را خریداری کنند، به ما مراجعه می‌کنند و ما انجام می‌دهیم. برای آنها و درصدی از این مبلغ را به نیروهای ما نیز می دهند. نیروها، شما هستید که کارت بانکی خود را به ما قرض می دهید.

این افراد همچنین مدعی هستند که در حال حاضر 1200 نفر هستند و زمان همکاری آنها ثابت است و نیروها می توانند تا زمانی که بخواهند به همکاری خود ادامه دهند.

در صفحه مربوط به هزینه های پرداختی برای اجاره کارت های بانکی آمده است: «10 درصد از کل پولی که به حساب شما واریز می شود متعلق به شما است. البته این 10 درصد در مبلغ آزمون لحاظ نمی شود. مبلغ آزمون نیز به گونه ای است که هر مشتری در ابتدا مبلغی در حدود یک تا سه میلیون تومان برای سنجش اعتبار شما در مرحله اول به حساب شما واریز می کند و شما کمتر از نیم ساعت فرصت دارید تا این مبلغ را تسویه کنید.

وی درباره مبلغ دریافتی از اجاره کارت نیز گفت: یعنی اگر 50 میلیون به حساب شما واریز شود، 5 میلیون آن متعلق به شماست. می توانید در چهار هفته 50 میلیون خرید ثبت کنید و در یک هفته 20 میلیون کسب کنید. توجه داشته باشید که معاملات در روزهای اول کمتر است.»

به طرز عجیبی، بخشی از صفحه استعلام ما به نحوه اعتماد آنها به اجاره دهندگان کارت اشاره کرد: «نیروهای ما برای استخدام از هزاران فیلتر و آزمایش عبور می کنند. شما باید مدارک خود را همراه با عکس ارائه دهید در حالی که سایر روش‌های تایید اعمال می‌شود.

وی در این خصوص ادامه داد: یکی دیگر از راه های همکاری ما برای آزمایش شما این است که در روزهای اولیه با مبلغ بسیار ناچیزی شروع به سنجش میزان پرداخت بدهی و پاسخ تسویه حساب شما می کنیم. این مقدار در هفته های آینده رشد زیادی خواهد داشت. به یاد داشته باشید، هرچه پول بیشتری در حساب خود دریافت کنید، سود بیشتری خواهید داشت.”

البته این شرکت در پاسخ به سوال خبرنگار تجارت نیوز مبنی بر اینکه چه تضمینی وجود دارد که از کارت بانکی برای پولشویی یا سایر فعالیت های غیرقانونی استفاده نشود؟ گفت: ضمانت خاصی نداریم!

نکته ناخوشایند این است که این کلاهبرداران که البته خود را شرکتی بزرگ با 1200 کارمند می دانند و چنین شرایط مضحکی را برای فریب مردم می دانند، در فضای مجازی آزادانه فعالیت می کنند و به نظر می رسد نهادهای نظارتی برای مقابله با آن اقدام می کنند. با آنها برخورد نمی کنند و به هشدار دادن به مردم اکتفا کرده اند.

درست است که آموزش و فرهنگ سازی می تواند در کاهش تعداد این تخلفات موثر باشد، اما باید پذیرفت که افرادی هستند که در این وضعیت اقتصادی کشور و برای درآمد چند میلیونی حاضرند کارت های بانکی خالی خود را اجاره دهند. رهایی از فقر زندگی کن به همین دلیل لازم است مراجع کنترلی بر فعالیت آزادانه این کلاهبرداران نظارت بیشتری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید