تلاش یکساله باغداران «فرگان» به هدر رفت/ طوفان و باران بهترین میوه هرمزگان را از بین برد.

ساعت: 18:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801679

بارندگی های اخیر و همچنین وقوع طوفان های شدید در منطقه فرگان حاجی آباد در استان هرمزگان، تلاش یک ساله کشاورزان این منطقه برای برداشت محصولات پرمحصول را ناکام گذاشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; استان هرمزگان را به دلیل داشتن شرایط اقلیمی خاص می توان در بین تمامی استان های کشور بی نظیر دانست.

چهار فصل بودن این استان شرایط را به گونه ای رقم زده است که وقتی مردم از تمام استان های کشور در فصل پاییز و زمستان با سردی هوا دست و پنجه نرم می کنند، صنعت کشاورزی هرمزگان در اوج رونق قرار دارد.

هرمزگان با پوشش شهرهای مختلف، محصولات بی نظیری در زمینه محصولات کشاورزی دارد که اگر بخواهیم به نمونه ای از آنها اشاره کنیم، می توان به میوه هایی مانند گرمزنگی، انبه، خرما، لیمو و پرتقال اشاره کرد.

اما در میان این میوه‌ها «نارنگی» جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد، زیرا نارنگی محلی این استان از نظر علاقه مردم در رتبه اول قرار دارد.

ماندارین از میوه های خاص استان هرمزگان است

e6b55a6d 9845 41c7 88cd 6e3b3201594d خبر خاکستری


ماندارین از میوه های خاص این استان است که باید آن را مهد کشت در شمال این استان و شهرستان حاجی آباد نامید، زمستان سرآغاز مراقبت از این میوه محلی است، بودجه قابل توجهی را تامین می کنند.

اما امسال محصولات باغ های کشاورزان حاجی آبادی به زمین خورده و به دلیل خطرات روزهای اخیر دیگر قابل استفاده نیست.

زندگی باغداران فارغ التحصیل به برداشت نارنگی بستگی دارد

7de94b27 b6ce 457b 9b8e ae711bd5764c خبر خاکستری


امیری توسلی یکی از باغداران روستای تیدار شهرستان حاجی آباد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: زندگی باغداران این روستا و همچنین روستاهای اطراف به برداشت نارنگی بستگی دارد.

وی افزود: سال گذشته نارنگی زیادی از باغات منطقه برداشت نشد و امسال که درختان مملو از میوه بودند خسارت دیدند.

این کشاورز با بیان اینکه طوفان سرد و باران های سیل آسا به 80 درصد باغات منطقه آسیب جدی وارد کرده است گفت: امیدواریم با حمایت دولت و سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بخشی از مشکلات کشاورزان منطقه کاهش یابد.

منابع درآمد من از فروش این محصول است

fcb1e01e de00 499f 9ff1 00ceba3e2831 خبر خاکستری


حیدری یکی از باغداران روستای نارمند شهرستان حاجی آباد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تمام درآمد من از فروش میوه درختان نارنگی است.

این روستایی با اشاره به شروع طوفان و باران های سیل آسا در منطقه گفت: چشمان روستاییان حاجی آباد برای این محصول پر مشتری بود که با این اتفاق طبیعی همه معادلات تغییر کرد.

حیدری با بیان اینکه آنچه اتفاق افتاده و به حالت اولیه برنمی گردد، اظهار کرد: دستگاه های اجرایی و دستگاه های ذیربط می خواهند با تعیین دقیق برآورد خسارت و حمایت از باغداران منطقه، اندکی از درد و رنج خود بکاهند.

خسارت بارندگی به باغات مرکبات شهرستان فرگان

639d473b 3d89 4df8 b619 a616cc429def خبر خاکستری


علی هورام نسب سرپرست فرمانداری شهرستان حاجی آباد در گفت و گو با خبرنگار ما از خسارت بارندگی 570 هکتار از باغات مرکبات در منطقه فرگان خبر داد.

سرپرست استانداری حاجی آباد با اشاره به بارندگی روز یکشنبه (26 دی) گفت: بر اثر بارندگی و شرایط جوی به محصولات زراعی و مرکبات روستاهای شهرستان فرگان خسارت وارد شد.

وی افزود: بر اساس بررسی ها و ارزیابی های اولیه خسارات وارده قابل توجه است و بررسی دقیق میزان این خسارت انجام می شود.

خرم نسب گفت: بر اساس گزارش دریافتی در این بخش، حدود 50 تا 70 درصد باغات خسارت دیده اند.

فرماندار حاجی آباد تاکید کرد: بخشداری های تابعه به همراه جهادکشاورزی باید میزان دقیق خسارت را محاسبه و پس از جمع بندی به فرمانداری اطلاع دهند.

امیدواریم با اقدامات دولت در این منطقه چشم کشاورزان برای ادامه فعالیت در این صنعت پر رونق روشن شود و در فصل برداشت بعدی طعم این میوه رنگارنگ را به مردم بچشانند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید