سیل یکساله دسترنج کشاورزان را ویران کرد/ خسارت 700 میلیارد تومانی باران موسمی به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان


زمان: 09:00
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1886971

پس از بارش شدید باران با فعالیت سامانه موسمی ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان وارد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، بارندگی های موسمی در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان منجر به سیلابی شدن مسیل ها، طغیان رودخانه های محلی و مسدود شدن برخی شریان های اصلی و فرعی شده است.

علیرغم هشدارهای سازمان هواشناسی که هفته‌ها پیش مبنی بر وقوع بارندگی‌های شدید در سیستان و بلوچستان داده شده بود، بارندگی‌های تابستانی خسارات زیادی به بخش‌های زیربنایی وارد کرد، راه‌های روستایی و بسیاری از زیرساخت‌های روستایی با مشکل مواجه شدند و منازل نیز دچار مشکل شدند. آنها با دیگری روبرو شدند.

با همه این تفاسیر، عمق ماجرا این است که با وجود هشدارها; همه ساله در فصل باران های موسمی که از اواخر بهار تا اواخر تابستان طول می کشد، دریای عمان و جنوب سیستان و بلوچستان دستخوش تغییرات اقلیمی می شود و باران و بادهای موسمی دریا را مواج و رودخانه ها طغیان و طغیان می کند. . اما هنوز برنامه ای محکم برای کنترل آب ها از سوی متولیان امر در دستور کار قرار نگرفته و شاهد خروج این منبع حیات از کشور هستیم.

امسال به دلیل فعالیت سامانه بارشی و بارشی، برخی شهرها و مناطق دچار سیل شدند و خسارت هایی به بخش کشاورزی وارد شد که منجر به گرمای هوا و آتش سوزی نخیلات شد. زحمات چندین ساله، به ویژه سال آخر کشاورزان، جلوی چشمانشان از بین می رود و خستگی مهمانان بر تن رنجورشان خواهد بود.

90 میلیارد ریال برآورد اولیه خسارت بارندگی به کشاورزان کاش.

شیرزاد کمالی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هش گفت: در جریان بارندگی های موسمی اخیر خسارت زیادی به محصول خرمای ربیع در 100 هکتار از نخلستان های ایردانگان و کارواندر و 18 رشته قنات در این شهرستان وارد شد. یعنی 90 میلیارد ریال.


0baa484f 3839 41bb 9976 dcbb1b721b02 خبر خاکستری

وی گفت: تیم های ارزیابی خسارت کشاورزی شهرستان در حال حاضر در حال بررسی خسارت نهایی هستند.

خسارت ۳۵ میلیارد تومانی باران به بخش کشاورزی «تفتان»

فضل الا کرد مدیر جهاد کشاورزی تفتان گفت: بیش از 100 میلی متر باران در کمتر از دو ساعت در تفتان بارید و بر اساس بررسی های میدانی میزان خسارت اولیه به واحدهای تولیدی و زیرساخت های آسیب دیده بخش کشاورزی در این شهرستان مشخص شد. شهر به دلیل سیلاب های موسمی حدود 35 یعنی یک میلیارد تومان.


102e8ebf acae 4aae b1c9 79b039ae9578 خبر خاکستری

وی گفت: خسارت عمده به 300 هکتار از اراضی کشاورزی و باغی، 20 واحد دامی روستایی و 120 دام سبک، 48 رشته قنات و 12 حلقه چاه، چهار کیلومتر کانال انتقال آب و هشت کیلومتر دریچه انتقال آب، سه سد و ساختارهای حوضه آبریز و هشت استخر معرفی شده است.

بیش از 210 میلیارد ریال بارندگی به بخش کشاورزی مهرستان خسارت وارد کرد

عبدالله سپاهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهرستان گفت: در بارندگی های اخیر 210 میلیارد ریال به بخش کشاورزی این شهرستان خسارت وارد شد و بدترین خسارت بارندگی های اخیر به 22 رشته قنات در بخش های عشار مرکزی بوده است. و بیراک


575e55fe 6bba 43ee ba6f b2ec7afd11e6 خبر خاکستری

وی ادامه داد: از دیگر خسارات وارده به چاه های کشاورزی، سدهای حفاظت اراضی، اراضی کشاورزی و باغی، محصولات کشاورزی از جمله انار، انگور، ذرت، سورگوم و صیفی جات و دامداری های سنتی است.

مدیر جهاد کشاورزی مهرستان تصریح کرد: پنج مورد سدهای حفاظتی تخریب شده در روستاهای گوری، کهن ملا، کهن رسولبخش، پیرچاه و ناصر آباد از طریق ستاد بحران و کمک های بخش خصوصی ترمیم شد.

خسارت سنگین بارندگی های اخیر در بخش کشاورزی فنوج

عیسی قاضی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فنوج گفت: بر اثر بارندگی های موسمی بیشترین خسارت به کشاورزان منطقه کتیج وارد شد.


8658e141 7b8c 423c 9be2 69fb4cf46126 خبر خاکستری

وی افزود: ریزش و ترشی شدن 1900 هکتار از نخیلات، آسیب جدی به 10 رشته قنات و 10 کیلومتر کانال آبیاری، تخریب اراضی کشاورزی حاشیه رودخانه ها به دلیل نبود سدهای حفاظتی و کشت سبزی و صیفی و تنباکو از جمله مواردی است که خسارت عمده بارش باران های موسمی چند روز گذشته در شهرستان فنوج.

این مسئول ادامه داد: 2 تیم ارزیاب خسارت در مناطق آسیب دیده در حال بررسی نهایی میزان خسارت وارده به کشاورزان هستند.

خسارت 220 میلیارد تومانی باران های موسمی در بخش کشاورزی سرباز.

اسماعیل رنگبست مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرباز نیز گفت: طی بارندگی های موسمی اخیر 80 درصد محصول خرما در 2 هزار و 300 هکتار از نخلستان های شهرستان سرباز ریزش و مابقی ترش شد.


1b982bb2 6ebd 4dd2 9ad9 cb7a3851a130 خبر خاکستری

وی تخریب 25 حلقه چاه، 16 رشته قنات، نیم هکتار گلخانه، سدهای خاکی حفاظتی در مجاورت اراضی کشاورزی، کشت انار، باغات و برنج، علوفه و تره بار، اراضی کشاورزی و باغی حاشیه رودخانه بدون بند سیلاب را از دیگر خسارات عنوان کرد. ناشی از باران شدید در منطقه ذکر شده است.

به گفته این مسئول؛ برآورد اولیه از میزان خسارت وارده به کشاورزان منطقه بیش از 220 میلیارد تومان بود.

خسارت بیش از 200 میلیارد ریالی باران به بخش کشاورزی نیکشهر

عبدالستار سهراب زهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیکشهر گفت: بیشترین خسارت بارندگی های موسمی اخیر به 1700 هکتار از خرمای آماده برداشت در نخلستان های این شهرستان است.

به گفته وی طغیان رودخانه های این شهرستان باعث تخریب 25 رشته قنات در بخش های اهوران، مرکزی و بنت نیکشهر شد و سیل و بارندگی خسارات زیادی به چاه های کشاورزی، کانال های آبیاری، سیستم های انتقال آب و دام وارد کرد.

سهراب زهی گفت: ارزیابی دقیق میزان خسارت با مساعد شدن هوا همچنان توسط کارشناسان این اداره ادامه دارد.

700 میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت باران های موسمی به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان است.

سید محمدرضا سید حسینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص آخرین وضعیت خسارت باران موسمی به اداره کشاورزی استان گفت: بر اساس گزارش ارزیابی خسارت و تیم های بررسی خسارت، میزان خسارت اولیه به واحدهای تولیدی و خسارت دیده اعلام شد. زیرساخت های بخش کشاورزی استان از سامانه سیلاب مونسون حدود 700 میلیارد تومان برآورد شده است.

خسارت اصلی به 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغی، 111 واحد دامی روستایی و 880 دام سبک، 271 واحد گلخانه ای، 237 رشته قنات و 53 حلقه چاه، 13 کیلومتر راه بین مزارع، 22 کیلومتر کانال انتقال آب و 13 کیلومتر خسارت وارد شده است. انتقال آب باله، 91 سد با تاسیسات آبریز، منابع آب برای عشایر و 12 استخر محاسبه شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید