روستاییان به قطب گردشگری سلامت در استان اصفهان تبدیل شدند

ساعت: 17:35
تاریخ انتشار: 1400/08/18
کد خبر: 1783019

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهگان گفت: شهرستان دهاقان به عنوان قطب گردشگری سلامت استان انتخاب شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ سید حسن حجازی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهگان از احداث برج کبوتر در ضلع جنوبی این دانشگاه خبر داد و گفت: حدود چهار قرن است که برج های کبوتر در منطقه وجود دارد. فلات مرکزی ایران آنها در نزدیکی مزارع و باغ ها در روستاها ساخته شده اند.

وی افزود: این سازه های استوانه ای دارای ورودی هایی بودند که فقط کبوترها می توانستند از طریق آنها وارد این برج ها شوند و به این ترتیب از شکار سایر شکارچیان در امان بودند و در این برج ها معمولاً از آب و بذر توسط صاحبان برج استفاده می شود. برای غذا و آب برای کبوترها قرار داده شده بود.

حجازی بیان کرد: معمولا این بناها از خشت و گل ساخته می شوند تا در تابستان خنک و در زمستان گرم باشند. فضای داخلی برج به صورت مشبکی برای استفاده کبوترها به عنوان لانه ساخته شده است و صاحبان برج با جمع آوری و فروش فضولات کبوتر به صاحبان مزارع و باغ ها مبالغ قابل توجهی به دست می آورند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان ادامه داد: در حال حاضر سازه ها و بناهای برج کبوتر به عنوان نمادی از معماری گذشته ایران برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جذاب و دیدنی است و برج های کبوتر به عنوان خاطره ای ماندگار گنجانده شده است. .

وی با اشاره به برخی از برنامه های گردشگری شهرستان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد دهاقان به عنوان دبیرخانه دائمی گردشگری شهرستان با توجه به اینکه شهرستان دهاقان به عنوان قطب گردشگری سلامت استان انتخاب شده است، در برنامه های آتی خود خانه بوم گردی در وی با فضای قدیمی ساختمان های شهر دهاقان را در دستور کار دارد و بر همین اساس تلاش هایی برای ساخت برج کبوتر انجام داد تا بتوان این کار را مقدمه ای برای پروژه گردشگری واحد سنجش دهگان دانست.

حجازی بیان کرد: این سازه با هدف ساماندهی کبوتران ولگرد در مجموعه دانشگاه و همچنین جلوگیری از آسیب های ناشی از لانه سازی آنها، استفاده از مواد بلااستفاده در دانشگاه، استفاده از کود کبوتر برای کشاورزی، پیشگیری از انتقال بیماری و رعایت بهداشت انجام شده است. مشکلات و مهمتر از همه، لاگین کردن مسیر توریستی، ساخته شده.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان تصریح کرد: ساخت برج کبوتر در مدت یک ماه از سنگ، بلوک، سیمان، آجر و کاه ساخته شد و اکنون تعدادی از کبوترهای ولگرد این بلوک به برج نقل مکان کرده و در آنجا ساکن شده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید