«قهوه تلخ قطری» طعم گردشگری ایران را شیرین می کند؟ / یزد; نقطه قطب نما برای ترسیم روابط ایران و قطر در صنعت گردشگری


ساعت: 10:01
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810654

یکی از خوبی های سفر رئیس جمهور به قطر افزایش همکاری های گردشگری است که یزد جهانی می تواند روی آن تمرکز کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از ایزدرساسفر رئیس جمهور ایران به قطر اتفاقی که ده سال بعد دوباره وارد تیتر اخبار شد، سفری که خبر از تغییر اساسی در رویکرد جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی می دهد، رویکردی که می توان آن را بازگرداندن هژمونی ایران در منطقه توصیف کرد.

آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم، علی‌رغم جسارت به ادامه روند برجام، اخیراً به قطر سفر کرده و گفته است مانند دولت گذشته دیدگاه‌های افراطی نسبت به غرب و آمریکا نخواهد داشت و سیاست خارجی‌اش با کشورهای همسایه است. کشورها با جدیت بیشتری تشدید خواهند شد.

سفر رئیس جمهور به قطر فرصتی بود برای آشنایی با این ظرفیت ها و جلب توجه مسئولان به آن و مروری کوتاه بر ظرفیت های قابل ایجاد در این سفر.


26ef2673 3a41 4723 bac7 87c2eaaca725 خبر خاکستری


* قطر در حال افزایش است تا صنعت گردشگری را احیا کند

قطر بیشتر به عنوان کشوری با بیابان های فراوان و منبع غنی نفت و گاز شناخته می شود، اما این روزها دوحه، پایتخت قطر، به سرعت در حال تغییر است. دوحه در تلاش است تا به شهری مدرن و جذاب تبدیل شود که در سال های آینده تا شروع جام جهانی فوتبال 2022 در این شهر گردشگران را جذب کند.

این کشور تلاش خود را برای توسعه جاذبه های گردشگری خود از سال 2008 آغاز کرد و در چند سال اخیر تلاش های چشمگیری در زمینه های مختلف گردشگری از مهمان نوازی گرفته تا ترویج فرهنگ انجام داده است.


09c2ddf7 472d 4511 8c73 3562c1ae2fdb خبر خاکستری

برای این اقدامات، دوحه از استراتژی «خزیدن، راه رفتن و سپس دویدن» که توسط کشورهایی مانند سنگاپور اجرا شده است پیروی می کند و باعث رشد سریع آنها شده است. این کشورها به آرامی و هدفمند برخی از عناصر مهم گردشگری مانند هنر، طراحی، خرده فروشی و کسب و کارهای کوچک را گرد هم آورده و به تجربه گردشگری خود افزوده اند.


* ظرفیت بی‌نظیر ایران برای ارتقای صنعت گردشگری

ایران با توجه به تمدن تاریخی و میراثی که به ارث برده است، همواره مورد توجه گردشگران جهان بوده و کم و بیش تلاش کرده است تا از این ظرفیت به عنوان یک نیروی درآمدزا استفاده کند، اما متاسفانه ایران به دلایل مختلف از جمله سیاسی همچنان در حال حاضر است. اقتصادی و اجتماعی در حوزه گردشگری شکست خورده است و نباید به نتیجه مطلوب برسد.

یزد به عنوان دومین شهر میراث جهانی و سومین مقصد مثلث طلایی گردشگری ایران، همواره در زمره فرصت های گردشگری کشور به شمار می رود و از این رو آیت الله رئیسی با انتصاب مهران فاطمی به عنوان استاندار یزد، توجه ویژه ای به گردشگری در استان یزد مسائل مهم و اولویت دار را مطرح می کند.


7139c81e 1e51 43ac a6e6 f4d2225287ae خبر خاکستری


قطر دوازده تجربه و تعامل برای صنعت گردشگری یزد

اگر سفر رئیس جمهور به قطر می تواند فرصت های خوبی برای این کشور ایجاد کند، قطعا یکی از مهمترین این فرصت ها جایگاه گردشگری است چرا که همانطور که اشاره کردیم این کشور می تواند دریچه ای برای تجربه و ظرفیت های ویژه باشد. بیایید برای ایران در زمینه گردشگری باز کنیم و چه خوب که یزد دومین شهر با پرچم جهانی و پیشرو این موضوع باشد.

با نگاهی به ظرفیت ها و دستاوردهای گردشگری قطر و مقایسه آن با فرصت های مشابه در ایران، می توان دریافت که سفر رئیس جمهور به قطر تا چه حد می تواند بر ظرفیت گردشگری ایران تأثیر بگذارد.


جام جهانی 2022 قطر، فرصتی طلایی برای رونق گردشگری ایران

قطر اخیراً به دلیل میزبانی جام جهانی 2022 توجه بسیاری از کشورهای منطقه را به خود جلب کرده است و هر کدام با پل طلایی سعی در زنده نگه داشتن فرصت های احتمالی برای کشور خود دارند و قطعاً رشد و ارتقای صنعت گردشگری خود را مد نظر دارند. کشورهایی مانند کویت، ترکیه و تاجیکستان فرصت را در این زمینه غنیمت شمردند و با انعقاد قراردادهای مختلف در حوزه گردشگری کار را برای خود به پایان رساندند.


90ea3124 5339 4bde b42d b4537f683b7e خبر خاکستری

اما با توجه به موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و ابعاد سفر رئیس جمهور به قطر، سران قطر تمایل زیادی برای گسترش همکاری ها با ایران دارند.

بحران خلیج فارس از ژوئن 2017، تعداد گردشگرانی که از قطر بازدید می کنند 87 درصد کاهش یافته است. به همین دلیل قطر در تلاش است تا شرکای بین المللی جدیدی پیدا کند، بنابراین با توجه به اینکه برخی از تجارت و دستاوردهای قطر در حوزه گردشگری مشخص است، قطعا انتقال این تجربه به این کشور می تواند بسیاری از چالش ها را در این حوزه تغییر دهد. در و تشویق کنید که در این گزارش برخی از این تجربیات را ارائه کنیم.


8dc9586d 7b7c 41ee 8746 26aae48c82c8 خبر خاکستری

از نکات قابل توجه سفر آیت الله رئیسی به قطر، درخواست تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر از ایران برای کمک و انتقال تجربیات در حوزه گردشگری به جام جهانی فوتبال 2022 بود که شاید سرآغاز بسیاری از همکاری ها باشد. بین دو کشور


* یزد می تواند با همکاری قطر در صنعت گردشگری پیشگام باشد

محمدرضا دشتی رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به اقدامات موفق دولت سیزدهم در دیپلماسی اظهار داشت: دو کشور خواهد بود.

وی افزود: «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو ایران طی رایزنی‌های صورت گرفته در سفر بزرگ خود به قطر در زمینه تبادل برق، شبکه برق ایران و قطر، تجارت، سرمایه‌گذاری، توسعه مناطق آزاد و روابط تجاری، تجارت، سرمایه‌گذاری، توسعه مناطق آزاد و روابط تجاری، از امضای تفاهم‌نامه‌ای خبر داد. و همچنین فرهنگ و گردشگری امضا شده است که این اسناد می تواند مسیر توسعه بسیاری از مناطق را فعال کند که یکی از آنها گردشگری است.

دشتی گفت: ایران از یک سو به دلیل برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 قطر و از سوی دیگر به دلیل شباهت شرایط آب و هوایی یزد و پرواز، آمادگی خود را برای همکاری در زمینه گردشگری با قطر اعلام کرده است. زمان بین دوحه و شهرهای جنوبی. «به ویژه یزد فرصت همکاری خوبی را در این زمینه فراهم می کند.

وی با اشاره به ثبت یزد در یونسکو به عنوان دومین شهر تاریخی جهان، گفت: یزد به عنوان میراث جهانی می تواند پیش درآمد این موضوع و همکاری ایران و قطر در حوزه گردشگری با محوریت یزد باشد.


6dc32c4a d0a9 402f 9e00 bdc8cf82ed08 خبر خاکستری

نماینده اردکان تاکید کرد: صنعت گردشگری آنقدر ظرفیت درآمدزایی دارد که می تواند به تنهایی و بدون نگاه به نفت آن را وارد کشور کند و یکی از ارکان درآمدی بودجه کشور باشد.

دشتی در پایان خاطرنشان کرد: جام جهانی فرصت مغتنمی است تا فصل جدیدی در همکاری در صنعت گردشگری باز شود و بدانیم در کجا هستیم.


با این حال، قطر با تجربه بی‌نظیر به عنوان یک نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، رتبه ششم قطر را در دسترسی آسان به امکانات اسلامی و نوآورانه در صنعت گردشگری، پیشگام در گردشگری حلال، رتبه هفتم در ارائه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به گردشگران، نوسازی خطوط هوایی ملی ارتقای هتل‌ها با اسلامی امکانات، اجرای راهکارهای خزیدن، پیاده روی و دویدن در صنعت گردشگری می تواند الگویی تحول آفرین برای گردشگری در ایران باشد.


این در حالی است که مسئولان استان یزد می خواهند با ظرفیت سنجی های ممکن، زمینه را برای همکاری با قطر در صنعت گردشگری فراهم کنند و بتوانند مثلث طلایی گردشگری ایران را متحول کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید