مراسم عزاداری سیزدهم محرم در یزد با قدمتی بیش از یک قرن / پذیرایی حسینی از عزاداران با طعم قهوه یزد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یزدرسا ، ایام محرم و صفر برای مردم کویری استان یزد زمان خاصی است به گونه ای که در این ایام به ویژه در دهه اول و دوم محرم الحرام. بسیاری از مراسم ها و بازدیدهای مرسوم به صورت قانونی برگزار می شود و طبق عرف گذشتگان مکتوب و نسخ نمی شود زیرا مردم یزد بیشتر اوقات خود را صرف شرکت در مجالس مختلف عزاداری می کنند و حتی مدت ها قبل از آغاز ماه محرم همگی برنامه ریزی آنها به گونه ای انجام می شود که فرصت حضور در این مراسم را داشته باشند.


«حسینیه ایران» نامی شایسته برای شهر عاشقان اباعبدالله الحسین است.

شاید دقیقاً به خاطر همین عشق و علاقه مردم یزد است که امروزه در اکثر خیابان ها و محله های یزد با تعداد قابل توجهی از حسینیه ها و تقاها و مساجد مواجه می شویم که در طول سال به برگزاری مراسم و مراسم عزاداری می پردازند و باعث می شوند امروز استان کویری یزد لقب «حسینیه ایران» را یدک می‌کشد، عنوانی که اگر به فرهنگ و اخلاق این مردم دست زده باشید و در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان در این شهر ساکن شده باشید، حتما تأیید خواهید کرد. ابا عبدالله الحسین که لقبی برازنده این مردم و این شهر تاریخی است.


Untit%D9%86led 1 5 خبر خاکستری

این عشق و علاقه به ائمه عطاران باعث شده تا دوران برپایی مجالس عزاداری در برخی از منازل و تکایای یزد به بیش از دو قرن قبل بازگردد، یعنی بیش از دو قرن است که هیچ عاملی نتوانسته مانع برگزاری آن شود. برای افرادی که با عشق و علاقه مردم این دیار به امام حسین (علیه السلام) آشنا نیستند، ممکن است اغراق آمیز به نظر برسد.


مراسم عزاداری سیزدهم محرم در یزد قدمتی بیش از یک قرن دارد

مراسم عزاداری سیزدهم محرم در مسجد تاریخی و قدیمی ملا اسماعیل از جمله مراسم باستانی است که بیش از یک قرن قدمت دارد.

در این مراسم هیئت های عزاداری یزد از مسجد تاریخی امیرچکمک یزد به سمت دیگر مسجد تاریخی یزد ملا اسماعیل حرکت کرده و در آنجا با حضور گسترده مردم، مسئولان و روحانیون به عزاداری و عزاداری می پردازند.


Unt%D9%86itled 1 6 خبر خاکستری


روحانیون یزدی در روز سیزدهم محرم میزبان دسته های عزاداری هستند

در این مراسم روحانیون به دیدار عزاداران می شتابند و با استقبال از آنان استقبال می کنند.

میزبان این مراسم روحانیون یزد و حاضرین در این مراسم همه روحانیون هستند.


147159 خبر خاکستری


پذیرایی از عزاداران حسینی با کافه یزدی

همچنین هیئت عزاداری روحانیون به عنوان اولین هیئت وارد مسجد ملا اسماعیل شده و به اجرای مراسم عزاداری و عزاداری پرداختند.

مردم استان یزد حضور در مراسم عزاداری یوم الله سیزدهم محرم را که قدمتی دیرینه دارد و این روز را سومین روز امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می نامند و یاد و خاطره پیکر مطهر شهدا را بسیار مهم می دانند. کربلا سه روز در صحرای گرم کربلا روی زمین ماند و آنها را دفن کرد. آنها پس از سه روز خواهند دانست و به همین دلیل در این روز بسیار عزاداری می کنند و بازار یزد در این روز کاملاً تعطیل است و همه بازاریان با خانواده خود در این روز در مراسمی شرکت می کنند.

از دیگر آیین های اجرای این مراسم در یزد، هیئتی موسوم به هیئت بنی اسد با لباس مخصوص به خاکسپاری نمادین پیکر شهدای کربلا است.

این مراسم معنوی از ابتدای صبح آغاز و تا نماز ظهر و عصر مجلس در این مکان مقدس ادامه دارد و بعد از ظهر همان روز در اکثر استان های استان مراسم نخل برگزار می شود. که نمادی از تابوت شهدای دشت کربلا اباعبدالله الحسین است. .


Untitle%D9%86d 1 15 خبر خاکستری


بی نظیرترین آیین های عزاداری یزدی ها


عزاداری محرم در یزد قطعا یکی از منحصر به فردترین آیین های عزاداری در ایران به شمار می رود که جذابیت های خود را دارد، در مورد هر یک از این مراسم ها می توان ساعت ها نوشت و با دیدن این مراسم که مورد علاقه مردم این دیار است، با آن آشنا شد. اهل بیت

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید