چشم ما به بازگشایی بازار زاینده رود و شب عید است/ اگر امسال رونقی در بازار نباشد، مجبور به ترک کار می شویم.

ساعت: 14:35
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1805709

مسئول کارگاه نقاشی میدان امام آخرین وضعیت بازار و مشکلات صنایع دستی را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مصطفی سرمدی در گفتگو با صاحب نیوز؛ وی بیان کرد: نیازی به تعریف وضعیت فعلی بازار صنایع دستی اصفهان نیست چرا که همه می دانند که بازار در رکود است و هنرمندان یکی پس از دیگری رشته خود را ترک می کنند.

مسئول کارگاه نقاشی میدان امام گفت: تا چند سال پیش بازار صنایع دستی بسیار خوب بود، بازار آنقدر داغ بود که برخی از مشاغل دیگر دست از کار کشیده و به تهیه غذاهای صنایع دستی در زمینه های مختلف پرداختند.

سرمدی گفت: این کار آبا و اجدادی من است، هنر نقاشی و نحوه پیچش شیمیایی روی سطوح لعابدار و چوب مانند موم در دستان من است. کاری که سال هاست انجام می دهم، مدل ها در ذهن و دستان من کاشته شده است.

وی افزود: همیشه به دانش آموزانم دیکته می کنم که طرح ها را با جزئیات از روی قالب نکشند، بلکه آنچه را که در ذهن دارند انجام دهند، زیرا اگر طرح ها به این شکل محقق شوند، عمیق تر می شوند و زبان ساده تر زیبایی خاصی ایجاد می کند. در آنها

مصطفی سرمدی اذعان داشت: اکنون 6 دانش آموز شاغل دارم اما تا چند سال پیش حتی بیش از 6 نفر هم داشتم اما به دلیل رکود بازار مجبور شدم دانش آموزان را رها کنم و زمان زیادی را صرف تدریس کرده بودم. سایر همکاران بتوانند حقوق خود را پرداخت کنند و این در صنایع دستی ایده خوبی نیست.

رئیس کارگاه نقاشی بیان کرد: اکنون که به عید نوروز نزدیک شده ایم بازارها باید شلوغ باشد و در عرض یک تا دو ماه بعد از عید نوروز تعداد زیادی از مردم در بازارهای میدان امام کوچ کرده و خرید می کنند، اما متاسفانه اینگونه است. . چندین سال است که بازار شور و شوق گذشته را از دست داده است.

سرمدی گفت: هر ساله در آن زمان اصفهانی ها برای خرید و یا تعویض اجناس خود به بازار می آمدند تا رنگ و رویی تازه به خانه های خود در عید ببخشند و آن دسته از شهروندانی که قصد سفر داشتند برای دیدار با اقوام خود در شهری دیگر. «آنها برای خرید سوغاتی و صنایع دستی به بازار رفتند و هر کدام بسته به اندازه اش چیزی خریدند.

وی افزود: علاوه بر این، نزدیک به روز تحویل یک تا دو ماه بعد از نوروز، علاوه بر شهروندانی که به همراه میهمانان خود از شهرهای دیگر به اصفهان آمده بودند، گردشگرانی نیز در بازارها حضور داشتند، بازاری که خالی از جمعیت تمیز نیست، متاسفانه چند سالی است که گردشگران داخلی و خارجی کاهش یافته است که یکی از دلایل آن خشک شدن رودخانه زاینده است.

مصطفی سرمدی توضیح داد: ضربه ای که ولیعهد به صنایع دستی وارد کرد، کمر بازار و هنرمندان را خم کرده است. شهر اصفهان را همه دنیا می شناسند و این شهر از طریق زاینده رود، مساجد و آثار تاریخی و سپس صنایع دستی معرفی شده است.

به گفته این هنرمند، گفته می شود زاینده رود تا دوازدهم افتتاح شد. امیدوارم این موضوع باعث جذب گردشگران از سراسر کشور و حتی سایر کشورهای ایران شود و موجب برکت و رحمت شود. بگذار روح هنرمندان ما نقاشی شود.

سرمدی تاکید کرد: متاسفانه متوجه شدیم که Omicron نیز به سرعت در حال گسترش است. این مشکل نیازمند توجه بیشتر مسئولان استانی به رعایت پروتکل های بهداشتی است تا در صورت افزایش مسافران در این استان، کسب و کار دچار ضرر، تعطیلی و محدودیت نشود.» این شرایط کار را بسیار سخت می کند.

وی گفت: از زمانی که تاج منفجر شد و بازارها به طور مرتب تعطیل شد، چندین بار از دست زنان و کودکان خجالت زده شدیم زیرا حتی نتوانستیم اقلام مورد نیاز آنها را تهیه کنیم. اگر این بار فروش خوبی نداشته باشد، مجبور می شوم وسایل خود را جمع و جور کنم و به جمع هنرمندان دیگر شاغل در تاکسی های آنلاین بپیوندم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید