صادرات خودکار 2 سال متوقف شد! رونق نسبی بازار با افتتاح زاینده رود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ خوشنویسی با نام چیتوفکا و قلم به چیتوفکا و همچنین حرفه و هنر خوشنویسی به نام چیتوفکا یا چیتوفکا شناخته می شود و کیفیت و تنوع را تولید و عرضه می کنند.

خوشنویسی یکی از صنایع دستی اصفهان است که قرن ها در اوج شکوه بوده و از دوره مغول در ایران رایج بوده است و بعدها در دوره صفویه این صنعت توسعه و گسترش بیشتری یافت.

حیات این صنعت در زمان صفویه بوده و در اواسط دوران قاجاریه به تدریج از رونق آن کاسته شد. در زمان شاه عباس کبیر این نوع صنایع دستی در اصفهان رونق گرفت، در زمان پهلوی امتیازات ویژه ای برای استاد به ویژه خوشنویسان فراهم شد.


* از چوب گلابی و زالزالک برای حکاکی استفاده می شود

علی رادمر در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در خصوص نحوه انتقال طرح به پارچه اظهار کرد: نقش ها با مهر زنی روی پارچه به پارچه منتقل می شوند، به کلیشه یا مهری که نقش بر روی آن نقش می بندند قالب می گویند.

رئیس مغازه قلم زنی گفت: صنعتگران قدیمی بهترین چوب را برای تراش قالب های خود، چوب گلابی و زالزالک شناسایی کرده اند که معمولا برای چوب زالزالک برای قالب های کوچک استفاده می شود. این روش علاوه بر چوب گلابی سخت و بادوام، امروزه نیز ادامه دارد.

رادمر گفت: شکل دهی یکی از هنرهای ظریف و بسیار مهم و قدیمی اصفهان است و از این هنر استادان اندکی باقی مانده است. برش به همان اندازه دشوار است، سازنده قالب الگوی مورد نظر را به قالب برمی گرداند و سپس الگوی را حکاکی می کند.

وی افزود: تمام رنگ هایی که در ساخت پارچه های قلمکار استفاده می شود، رنگ های گیاهی است. در کارگاه قلمکار یک نقاش چیره دست است که رنگ ها را می سازد. در مورد رنگ های این اثر باید گفت که در ساخت خودکار بیشتر از دو رنگ مشکی و قرمز استفاده می شود.

علی رادمر ادامه داد: برای سیاه سازی از موادی مانند کتیرا، اکسید، آهن، زاج سیاه و روغن کرچک و برای رنگ قرمز گاهی اوقات بسته به رنگ ها از موادی مانند گل رز، روغن کنجد، زاج سفید و کتیرا استفاده می شود. آنها از ترکیب آبی یا نیلی، سبز، زرد و قهوه ای استفاده می کنند.

این هنرمند تصریح کرد: روش اجرای کار به این صورت است که سطح ماتریس را با رنگ پوشانده و سپس روی حوله قرار داده و با دست محکم به شکل ضربه بزنید. در هر کارگاهی قالب هر خانمی یک رنگ است. بازی می کند و پارچه را برای رنگ بعدی به نفری که در کنارش است می دهد.

رادمر گفت: ابتدا شابلون ها را روی پارچه سیاه می کنند تا طرح اصلی مشخص شود، سپس اشکال دیگر که هر کدام رنگی دارند روی پارچه اعمال می شود. این کار تا تکمیل شدن رنگ ها ادامه می یابد، به محض اینکه تمام نقش ها و رنگ های مورد نظر به این ترتیب به پارچه سفید منتقل شد، کار مدل سازی به پایان می رسد.


* رکود به بازار قلم رسیده است

وی در خصوص بازار فروش این هنر در اصفهان اذعان داشت: بازار فروش خوشنویسی بهتر از سایر صنایع دستی است. تا همین چند سال پیش بازار خوبی داشتیم اما رکود بازار روی کار ما هم تاثیر گذاشته و ما هم ضرر کرده ایم. ما از رکود رنج بردیم، هر سال نزدیک عید فروش خوبی داشتیم، اما در دو سال اخیر محدودیت‌های کرونری مانع از این کار شده است.

وی گفت: همانطور که گفته شده تعطیلی اصناف نخواهد بود امیدوارم امشب عید فروش خوبی برای من و دیگر هنرمندان باشد و بعد از دو سال رکود شدید کمی بیشتر زنده باشیم. بله، توریست های زیادی در بازار داشتیم که خرید هم می کردند، امیدوارم عید هم همین طور باشد.

علی رادمر توضیح داد: صادرات در کار ما بسیار بالا بود و سود خوبی داشت، اما نمی دانم چه شد که بازار صادرات این هنر به شدت کاهش یافت و کشورها نخواستند، این هنر تقریبا به تمام آسیا صادر شد. اما به مدت دو سال به طور کلی صادراتی به خارج از کشور نداریم و کالاهای خود را فقط به استان های کشور صادر می کنیم.

رئیس مغازه قلم زنی در پایان خاطرنشان کرد: اصفهان پایتخت صنایع دستی است، همه کارکنان و اهالی شهر باید روی این موضوع حساس باشند، زاینده رود گردشگران زیادی را جذب می کند اما چند سالی است که خشک شده است، باید بیایید با حمایت همه جنبه های صنایع دستی گردشگری را به سمت صنایع دستی و عتیقه جات در اختیار داشته باشیم تا اجازه ندهیم با خشک شدن زاینده رود، صنایع دستی خشک و ناپدید شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید