زاینده رود آخرین نفسش را می کشد/ مسئولان به فکر زاینده رود باشند!


ساعت: 09:20
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1907032

خشک شدن زاینده رود یکی از بلایای زیست محیطی کشور محسوب می شود که با بی تدبیری برخی مسئولان شاهد تخریب آن بوده ایم و به جرات می توان گفت که خشک شدن آن چند میلیون نفر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ مدت هاست که این زمزمه است رودخانه زاینده رود خیلی ناراحت کننده به نظر می رسد. در واقع باید گفت که زاینده رود اولین خشکسالی خود را در سال ۱۳۷۹ تجربه کرد تا نشان دهد که برداشت بی رویه می تواند آن را حتی از رودخانه ای که محل تولد آب است نیز خشک کند..

زاینده رود یک میراث ملی و جهانی تلقی می شود که متأسفانه در سال های اخیر زیر سایه بی احتیاطی و سوء نیت ناپدید شده و به جاده ای خشک و بی روح تبدیل شده است به گونه ای که وضعیت کنونی زاینده رود چشم هر بیننده ای را متاثر می کند. به دلیل این شرایط

این روزها هیچکس باور نمی کند که زاینده رود در آینده ای نزدیک آخرین نفس خود را بکشد و حتی مرگ را تجربه کند، در واقع باید گفت آنچه از زاینده رود باقی مانده تنها ترک است. در واقع وسعت خشکسالی به حدی است که در شمال زاینده رود شاهد فرونشست زمین هستیم و حتی بسیاری از روستاها و شهرهای مجاور نیز تحت تاثیر این فرونشست قرار گرفته اند.

برداشت بی رویه و غیرقانونی در بالادست یکی از دلایل خشک شدن زاینده رود است.

از جمله دلایل اصلی خشکی زاینده رود، کارشناسان می گویند بار بیش از حد این رودخانه و طرح انتقال آب به یزدکاشان و دیگران. قبل از اجرای پروژه های انتقال آب، همچنین برداشت بی رویه سالانه آب در بالادست رودخانه در محدوده سد تا پل کاله با پمپاژ، ایجاد صنایع بزرگ، پالایشگاه ها، نیروگاه ها را بدانید. در امتداد رودخانه عوامل دیگری هستند که تاثیر می گذارند شرایط بحرانی زاینده رود تغذیه می کند و متاسفانه در چند سال اخیر برخی فشارهای اجتماعی از سوی مردم و کشاورزان باعث شده این رودخانه دائمی در مقطعی باز و در نقطه ای دیگر بسته شود..

وعده های مسئولان در دوره های گذشته

حسینعلی حاجی دلیقانی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی در گفتگو درباره آخرین وضعیت سرزمین خشک زاینده رود وی گفت: اگر مسئولان در توزیع آب به درستی و عادلانه عمل می کردند امروز شاهد همکاری و همراهی مردم با متولیان امر بودیم. برخی از مدیران استانی و کشوری در مصوبات و تصمیمات خود ناعادلانه عمل می کنند و این رفتار مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت».

به گفته حاجی دلیگانی، در دولت یازدهم و دوازدهم وعده سرازیر شدن آب به زاینده رود را داده بودند که متأسفانه این امر محقق نشده و تاکنون هیچ چیز خوشایندی در این مسیر ندیده ایم. وزارت نیرو مدعی است برنامه های جامعی برای رفع تشنگی زاینده رود دارد.

لزوم تدابیر ویژه مسئولان برای خشک شدن زاینده رود/ چالشی به نام بی آبی برای 5 میلیون نفر

سید ناصر موسوی لرغانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در خصوص آخرین وضعیت زاینده رود گفت: مسئولان در خصوص آب این شهرستان اقدامات لازم را انجام دهند. استان در اسرع وقت البته برنامه ها و برنامه های آینده بله قطعا این برنامه ها در یک تا دو سال آینده جوابگو نیست و مشکل کمبود آب شرب را در شرایط فعلی حل نخواهد کرد.

به گفته وی یکی از دلایل کمبود آب استخراج غیرقانونی و غیرقانونی بالادست و پایین دست در زمانی که آب زیاد است بستر زاینده رود جریان دارد، تنها بخشی از آن به زاینده رود می رسد و بقیه از بین می رود.

موسوی لرغانی تصریح کرد: دولت های گذشته با برداشت های بی رویه و غیرمجاز منجر به بحرانی شدن وضعیت کم آبی زاینده رود شده اند. به گونه ای که اصفهان امروز علاوه بر مشکلات آبی برای کشاورزان، از چالش بزرگ کم آبی برای 5 میلیون نفر از ساکنان خود رنج می برد.

اما سوال اصلی این است که منشأ کم کاری در این موضوع چیست؟ چه کسی مسئول رسیدگی به این موضوع است؟ فاجعه زیست محیطی است آیا جز نگاهی به این رودخانه خشک شده، هیچ کدام از مسئولان به فکر احیای آن هستند؟ آیا وزارت نیرو برنامه های جامعی برای رفع عطش زاینده رود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید