99 درصد تالاب گوخونی خشک شد/ احیای زاینده رود راه حل مشکلات اصفهان است


ساعت: 16:44
تاریخ انتشار: 1301/08/16
کد خبر: 1909281

حدود نود و نه درصد تالاب گاوهونی خشک شده و این تالاب به کانون گرد و غبار تبدیل می شود، سازمان حفاظت محیط زیست کشور باید برنامه ریزی جدی برای جلوگیری از خشک شدن کامل تالاب داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ منصور شه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی در خصوص پیش بینی وضعیت جوی استان گفت: تا پایان هفته وزش باد و بارندگی شدید در نواحی غربی با افت دما و گرد و خاک پیش بینی می شود و در حال حاضر با کمبود آب مواجه هستیم و زاینده رود خشک است. و بارش های موثر در نیمه دوم آذرماه پیش بینی می شود.

وی با اشاره به کمبود بارندگی در سال 1401 بیان کرد: از بهمن ماه تاکنون پنجاه و پنج درصد کاهش بارندگی داشته ایم و هشتاد و پنج درصد سد زاینده رود از کمبود آب رنج می برد و بیشتر چاه ها، مسیل ها و چشمه ها دچار کمبود است. خشک شده اند که این نیز به دلیل بارندگی است.اخیرا برداشت بی رویه در بالادست رودخانه مشکل را تشدید کرده است.

این فروشنده شیشه در خصوص خسارت های ناشی از بی آبی گفت: کم آبی خسارت زیادی به کشاورزان وارد کرد و همچنین فضای سبز را تحت تاثیر قرار داد به گونه ای که پاییز تابستان را در تابستان شاهد بودیم و درختان تبدیل به درختان شدند. تنش و بسیاری از باغداران نتوانستند میوه های خود را بچینند که به دلیل کمبود آب های سطحی و زیرزمینی بود و خسارت هایی به باغات وارد شد که 16 هزار هکتار آن تحت تاثیر تنش میوه قرار گرفت و صد و بیست هکتار زیر کشت رفت. در زمین های حاصلخیز استان اصفهان.

وی افزود: در زمینه آب شرب مشکلات زیادی داشته ایم، 380 روستا آب شرب خود را با تانکر تامین می کنند و این مشکل را از طریق زمینی داریم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری از وزارت نیرو سوال کرد و گفت: مردادماه که آب چهارمحال و بختیاری را طغیان کرد، آب گل آلود شد و وزارت نیرو خط لوله اضطراری آب را از طریق خط لوله ای که گرفته اند اجرا کرد. اقدامات فوری برای تامین آب اضطراری استان اصفهان و اجرای طرح های انتقال آب.

این فروشنده شیشه با اشاره به مشکلات خشک شدن و فرو رفتن زاینده رود گفت: احیای زاینده رود یکی از وظایف است که از ابتدای سال تاکنون استان اصفهان بیش از نود روز روزهای آلوده را تجربه کرده است. کانون گرد و غبار که آن هم به دلیل خشکی هوا و رطوبت کم است، بنابراین در این شرایط باید رودخانه زاینده رود احیا شود، همچنین از دیگر اثرات خشکی رودخانه می توان به تشدید فرونشست زمین اشاره کرد که در اکثر موارد شاهد آن هستیم. دشت ها و از 30 5 دشت مورد مطالعه، 29 دشت فروکش کرده است و مجددا تاکید می کنیم که وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی مانند احیا و احیای قنوات، تامین اعتبار در بخش آب و خاک را انجام دهند. از نظر شارژ مجدد آب های زیرزمینی.

وی در پایان به بحران تالاب گاو خونین اصفهان اشاره کرد و گفت: حدود نود و نه درصد تالاب گوهونی خشک شده و این تالاب به کانون ریزگردها تبدیل شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید