احیای دائمی زاینده رود برنامه اصلی استانداری است/ پروژه انتقال آب دریا به اصفهان طی ماه های آینده آغاز می شود


ساعت: 15:39
تاریخ انتشار: 30.05.1401
کد خبر: 1891508

استاندار اصفهان با بیان اینکه احیای دائمی زاینده رود برنامه اصلی مدیریت استان است و تلاش می کنیم اجازه ندهیم غرق شدن به تهدیدی برای تمدن بزرگ اصفهان تبدیل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز ؛ سید رضا مرتضوی با بیان اینکه پیش از ظهر امروز بیش از 2000 کلاس درس استانداردسازی شد، گفت: حمایت های خوبی در حوزه راه صورت گرفت و در یک مورد بیش از 4000000000000 مصوب شد و بر اساس قراردادهای جدید 193 کیلومتر مسافت انجام شد. جاده های جدید برنامه ریزی شده است.

استاندار اصفهان در زمینه ساخت و ساز مسکن و طرح جامع مسکن گفت: 203 هزار واحد مسکونی سهم استان در این طرح است و باید سالانه 50 هزار واحد برنامه ریزی کنیم که بیش از 420 هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند. ، که در بهبود انجام شده به کمتر از 150000 نفر رسیدیم، اما در طول مسیر باید دوباره بررسی کنیم که اگر کسی باقی بماند، اعتراضات بررسی می شود.


* 70 درصد زمین برای پروژه مسکن استان اصفهان تامین شده است

وی ادامه داد: 70 درصد زمین این پروژه ایمن سازی شده و برای 20 هزار واحد در گام نخست پروانه ساخت صادر شده است.
مرتضوی خاطرنشان کرد: در بافت فرسوده سعی کردیم نگاه متعادلی به بافت شهری داشته باشیم تا نوسازی ها منجر به مشکلات اضافی نشود و نگاهی به فضای آموزشی، فضای سبز و معابر داشته باشیم.
استاندار اصفهان در حوزه مشکلات آب اصفهان و احیای زاینده رود تاکید کرد: طرح جامع احیای زاینده رود قبل از سفر رئیس جمهور کلید خورد و در آخرین جلسه قبل از سفر آنها تاکید کرد که باید برنامه جامعی داشته باشیم.
استاندار اصفهان تاکید کرد: کل طرح در دستور اجرا قرار گرفته است. سیاست آب ما این است که کمتر صحبت کنیم و بیشتر انجام دهیم، به عنوان مثال دومین سامانه ابری اصفهان با ظرفیت ۱۶۰۰ لیتر در ثانیه از ۱۶ تیرماه امسال آنلاین شد و البته به این نقطه محدود نمی شویم و این ظرفیت خواهد بود. به تعهدات خود در حوزه آب عمل کنیم.
وی با بیان اینکه در حوزه مدیریت پساب نیز تلاش شد ظرفیت 200 میلیون مترمکعب جایگزین مصارف صنعتی این منطقه شود و خاطرنشان کرد: تغییر 100 میلیون مترمکعبی مصرف آب با تغییر مدل کشت در نظر گرفته شد. مطابق با طرح جامع احیای زاینده رود
مرتضوی اضافه کرد: اجرای مجدد پروژه های معلق دیگر تلاش ما برای احیای زاینده رود بود، به عنوان مثال پروژه کوهرنگ 3 به چرخه برگشت و تلاش کردیم با پمپاژ آب از تونل به ظرفیت سد کمک کنیم.


* طرح انتقال آب دریا به اصفهان طی ماه های آینده آغاز می شود

استاندار اصفهان در خصوص انتقال آب از دریا به استان اصفهان گفت: اسلایدهایی از طرح انتقال آب از دریا را به ما تحویل داد. این پروژه در ماه های آینده آغاز می شود.
وی ادامه داد: همچنین انتقال آب از منابع جنوب استان که به احیای زاینده رود کمک می کند که در چند ماه آینده تلاش می کنیم به این مهم برسیم.
مرتضوی همچنین در رابطه با سایر اقدامات در حوزه آب گفت: ساماندهی و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز یکی از طرح های کلان طرح است که با برادران خود در چهارمحال تلاش می کنیم آن را دنبال کنیم.
استاندار اصفهان ادامه داد: رسانه ها باید در حوزه استخراج غیرمجاز معادن و برخورد با چاه های غیرمجاز به دستگاه حاکمیت کمک کنند تا شاهد احیای زاینده رود باشیم.


* احیای دائمی زاینده رود برنامه اصلی استانداری است

وی با بیان اینکه احیای دائمی زاینده رود اصلی ترین برنامه مدیریتی استان است و تلاش می کنیم فرونشست زمین به تهدیدی برای تمدن بزرگ اصفهان تبدیل نشود، تصریح کرد: این امر موجب شده است که زاینده رود به خطر بیفتد. چهارمحال به دلیل نبود تصفیه خانه مناسب در این استان است و ربطی به منطقه زاینده رود ندارد و از جایی غیر از منطقه زاینده رود به رفع مشکلات آنها کمک می کنیم.
وی با تاکید بر اینکه هرگونه بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود تضییع حقوق مردم اصفهان است و این سیاست اصلی مدیریت استان است، تاکید کرد: از گذشته های دور و سه دهه پیش در حوزه زاینده رود وجود داشته است. توجهی به کاهش رواناب و تخلیه ذخایر نشده است.سد هیچکس را نگران نکرده است.

و افزود: امروز باید بپذیریم که باید طوری عمل کنیم که مشکلات ما حل شود. گاهی هرکس نظر خودش را در مورد آب دارد و این آب به خیلی ها نان داده است. اما آیا با این کار مشکل زاینده رود حل می شود؟ باید به سمت اقناع حاکمان رفت و اراده دولت در جهت حل این موضوع است.
مرتضوی ادامه داد: خوشبختانه وزارت نیرو را موظف کرده ایم که تمامی پروژه های انتقال آب استان را در دستور کار قرار دهد.


*ولایت چوب خودش را می خورد

استاندار اصفهان با بیان اینکه استان غرور خود را می خورد، گفت: اگر نگران وضعیت اصفهان هستیم باید واقعیت ها را منتقل کنیم. در بخش اشتغال تابستان سال گذشته نرخ بیکاری 12.6 دهم، در پاییز 11.4، در زمستان 9.5 دهم و در بهار امسال بازگشتی به نرخ بیکاری داشتیم که با فعال شدن پروژه های مسکن، این نرخ تبدیل شده است. بخشی از مشکلات برای حل و اصلاح نرخ بیکاری است.
وی تاکید کرد: شرایط وام های دریافتی در سال های گذشته مناسب نیست و برای بهبود وضعیت استان در این زمینه تلاش شده است.
مرتضوی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره میراث فرهنگی گفت: این حوزه یکی از دغدغه های اصلی ما است، اقتصاد استان را در آینده در دو حوزه گردشگری و صنایع دستی و اقتصاد دانش بنیان تعریف کرده ایم. و تلاش می کنیم ظرفیت میراث را در حوزه اقتصادی وارد چرخه کنیم و هماهنگی های خارجی از جمله اعزام هنرمندانمان به بخارست در این راستا بود.
وی در خصوص بازسازی گنبدهای مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله تصریح کرد: ما نیز در این زمینه مشکلاتی را درخواست کرده ایم و از مدیریت میراث استان خواسته ایم که در این زمینه برنامه جامعی داشته باشند و در صورت وجود برنامه ریزی جامعی در این زمینه وجود داشته باشد. سهل انگاری، ما حتما این حادثه را پیگیری خواهیم کرد.
مرتضوی خاطرنشان کرد: در سفر رئیس جمهور 500 میلیارد تومان در حوزه میراث مصوب کردیم که بالاترین رقم کشور در این زمینه بود، این گردشگری است و یکی از تلاش ها استفاده از ظرفیت های سازمان میراث فرهنگی است. استان در کارگروه گردشگری برای کمک به اقتصاد.
استاندار اصفهان در زمینه برخورد با صنایع آینده گفت: دو گروه از صنایع استان را محدود می کنیم، صنایعی که در آینده هستند که مشکلات زیست محیطی برای ما ایجاد کرده اند و صنایع آب در استان محدودیت دارند. تمام صنایعی که در استان وجود دارد سال گذشته آزمایش شده و حل شد و فقط در مدت 45 روز به دلیل ترس از تلفات ناشی از سرما سکوت کردیم و مصرف سوخت عادی شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ابلاغ مصوبات سفر رئیس جمهور، گفت: مصوبات رئیس جمهور در 21 مرداد ابلاغ شده و تاکنون 2 بار مصوبات ابلاغ شده است، پروژه هایی وجود دارد که با سیاست خود استان حفظ شده است که این بوده است. مربوط به حوزه ورزش است که به دلیل کم کاری همکاران در دوره قبل در مصوبات سفر رئیس جمهور لحاظ نشده بود که با رایزنی های انجام شده این پروژه ها به پروژه های استان اضافه شد و علت تاخیر در اطلاع رسانی برخی از پروژه ها اضافه شدن پروژه های جدید بود.
استاندار اصفهان در خصوص حوزه تحقیق و تفحص از فولاد گفت: باید این را به فال نیک بگیریم که نمایندگان مردم در حال بررسی مشکل هستند و کارتل های اقتصادی و افراد ذینفع در این موضوع دخالت نکنند. مواجهه با این مسائل گاهی با تبلیغات مواجه می شود و نه از سر حسن نیت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید