سیل مردم اصفهان در رودخانه خشک زاینده رود

سیل مردم اصفهان در رودخانه خشک زاینده رود

جمعی از مردم اصفهان روز جمعه 28 آبان ماه در بستر خشک زاینده رود در مجاورت پل تاریخی خواجو تجمع کردند و خواستار جاری شدن دائمی زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی شدند.
اجرای مصوبات 9 گانه شورای عالی آب، جریان مستمر زاینده رود و تالاب بین المللی گاوونی و جلوگیری از فشارهای جدید بر این حوضه از الزامات همه اصفهانی ها است.
در نشست امروز حسن آکلیلی هنرمند دیار نصف جهان خطاب به مردم گفت: پیکر نیمه جان و مرده رودخانه زنده به ما نفس می بخشد و مردمی که امروز همدل هستند به خاطر این سرزمین و این سرزمین هستند. رودخانه زنده اصفهان در گذشته های نه چندان دور مدعی شد: «اگر دور این استان 10 متر دیوار بکشند، به چیزی نیاز نداریم، برنج، گندم، حبوبات میوه و هنر ما صادر می شود، چرا اینطور مانده ایم؟
سید علی اکبر محرابیان در دیدار با کشاورزان اصفهانی در مهدیه و وجره قول داد تا دو سال آینده مشکلات این حوضه حل شود.
همچنین دستاورد سفر وزیر نیرو به اصفهان اختصاص 38 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های آبرسانی در اصفهان است که در صورت اجرا نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.
گفتنی است پس از تجمع امروز اصفهانی ها برای احیای زاینده رود، مخبر معاون اول رئیس جمهور به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی دستور داد در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل حوضه آبریز زاینده رود در سه استان و بختیاری اقدام کنند. ، اصفهان و یزد.
برای حل مشکل زاینده رود تلاش می کنیم
همچنین محمد محبر معاون اول رئیس جمهور در پی درخواست مردم اصفهان در بستر زاینده رود مبنی بر جریان ثابت آب در زاینده رود در گفت و گو با شبکه خبر گفت: و در همه امور کشور اینگونه بوده اند. کاملا وفادار به صحنه
وی با بیان اینکه مشکل زمین شرایطی را ایجاد کرده که در اکثر استان های کشور مشکل داشته باشیم، گفت: رئیس جمهور در یک ماه گذشته دو بار شورای عالی آب را برگزار کرده است.
معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به وزیر نیرو و جهاد کشاورزی دستور داده ام که در این خصوص سریعاً اقدام کنند و دولت با جدیت در تلاش است تا به هر نحو ممکن این موضوع را حل کند.
مخبر با بیان اینکه مشکل مردم را درک می کنیم، افزود: من در شرق اصفهان حضور داشتم و وضعیت آنها را دیدم و واقعا شرایط سخت است. ما سعی می کنیم این مشکل را به هر شکلی و به هر شکلی حل کنیم، زیرا اکنون این چهار استان دچار مشکل شده اند.» امیدواریم بتوانیم این موضوع را به گونه ای پیگیری کنیم که بخصوص مشکل اصفهان را حل کند.
وی افزود: فردا جلساتی تشکیل می شود و نتیجه را به مردم اعلام می کنیم، وزرا هم در حال کار هستند، طرح های مختلفی را در نظر گرفته اند و پیشنهاداتی دارند که اگر خدا بدهد بررسی می کنیم و عمل می کنیم.
ستاد توانبخشی زاینده رود در اسرع وقت تشکیل می شود
همچنین سید علی اکبر محرابیان وزیر نیرو ظهر امروز پس از تجمع مردم اصفهان در بستر خشک زاینده رود برای احیاء و رفع مشکلات این حوضه در گفت و گو با خبر سراسری شبکه یک سیما از برگزاری این نشست خبر داد. ستاد احیای زاینده رود در اولین فرصت وی گفت: امیدواریم با پیشنهاداتی که در این جلسه می دهیم تصمیمات مناسبی گرفته شود و نتایجی که باعث خوشحالی مردم این استخر شود را به اطلاع مردم برسانیم.
وی افزود: مقرر شد وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به همراه وزارت نیرو برای مدیریت شرایط حضور فعال داشته باشند تا خسارات وارده به برخی از کشاورزان به حداقل برسد. “
وزیر نیرو گفت: در پایان از همه کشاورزان اصفهانی عذرخواهی می کنم که شرمنده آنها هستیم و نمی توانیم آنچه را که برای کشت آنها نیاز است تامین کنیم و امیدواریم با لطف و عنایت خداوند در ماه های آینده این کمبود را جبران کنیم. “
حوضه آبریز زاینده رود در دو دهه اخیر به دلیل ازدحام صنعتی و توسعه اراضی کشاورزی و باغات، پمپاژ غیرقانونی به نام مدیریت بالادست این حوضه و کاهش بارندگی امروز به بحران رسیده است.
توسعه ناپایدار در این منطقه نه تنها منابع آب سطحی، بلکه منابع آب زیرزمینی را نیز از بین برده است و خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی و برداشت بی رویه چاه ها، فرونشست شهر تاریخی اصفهان، آلودگی هوا و گرد و غبار و گرد و غبار را تشدید کرده است. اراضی کشاورزی شرق یکی دیگر از مشکلات این حوضه است.

دیدگاهتان را بنویسید