این گل و لای در چهارمحال و بختیاری متوقف نمی شود/ باز شدن سد زاینده رود باعث گل آلود شدن آب رودخانه شده است.


ساعت: 12:33
تاریخ انتشار: 06/02/1401
کد خبر: 1892266

روزها بود که گل و لای، آلودگی گل و کدورت آب برای مردم شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری به کابوس بدل شد، زیرا باران های موسمی با بارش های ویرانگر و سیل رویاهای بسیاری از مردم را گل آلود کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ روزهایی می گذرد که گل و لای و آلودگی و کدورت آب برای مردم شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری به کابوسی تبدیل شده است، از زمانی که باران موسمی با باران های ویرانگر و سیل رویای بسیاری از مردم را گل آلود کرد تا اینکه بهار کوهرنگ گل آلود شد و آب مردم 12 روز قطع شد تا این که این گل لعنتی رودخانه زاینده رود را کدر کرده است.


روز گذشته خبری مانند بمب ساعتی در فضای مجازی چهارمحال و بختیاری منتشر شد، آب منطقه ای اصفهان دروازه سد زاینده رود را باز کرد که آب گل آلود رودخانه و تامین آب شرب شهرکرد را دوباره با خطر حتمی مواجه کرد.


هرچند به گفته منابع محلی کدورت و گل و لای آب رودخانه زاینده رود رو به کاهش است.

رفتار نادرست مسئولان اصفهانی در بازکردن درب سد زاینده رود و رهاسازی آب موجی از ناآرامی را در بین مردم کردی به راه انداخت که در تابستان گرم سال 1401 12 روز بی آبی را تحمل کردند.


به گفته مسئولان شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری، دریچه سد زاینده رود بر اساس برنامه زمانبندی اعلام شده از سوی وزارت نیرو افتتاح شده و این رهاسازی آب به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت.


حال سوال اینجاست که چرا استان همجوار در شرایطی که چهارمحال و بختیاری بحران 12 روزه را پشت سر گذاشته است اقدام به رهاسازی آب می کند؟


روز دوشنبه سی و یکم شهریورماه بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری از حل مشکل آب شهرکرد خبر داد و از تامین نیاز آبی شهرکرد خبر داد.


44c45975 4511 4ea3 bd39 791ccd5d2b01 خبر خاکستری


تامین آب مورد نیاز شهرکرد

علی حیدری در خصوص آخرین وضعیت حل مشکل کم آبی شهرکرد گفت: طرح حفاظتی عمان سامانی برای تامین آب شرب بخشی از شهرکرد از سه روز گذشته و به طور کلی آبی که منتقل شده است، در حال بهره برداری است. از پروژه سامانی عمان و تصفیه خانه سامان تا شهرکرد حدود 160 لیتر در ثانیه است.

وی افزود: در پروژه فدک آبرسانی از مخازن به تصفیه خانه شهرک بن انجام شده و ظرف یکی دو روز به غرب شهرکرد می رسد.

حیدری خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش کدورت چشمه کوهرنگ 150 لیتر در ثانیه آب وارد زنجیره آب شهرکرد می شود و 150 لیتر از طریق چاه های کشاورزی تامین می شود.

معاون امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری در پایان تصریح کرد: در مجموع با اقدامات انجام شده نیاز آبی شهرکرد تامین می شود اما به دلیل خالی بودن مخازن و تاخیر در مصرف آب کمبود داریم و ما این مشکل را داریم. بحران نداشته باشند


با این اطلاعیه نگرانی مردم از آب در شهرکرد و شهرها و روستاهای اطراف کاهش یافت اما با افتتاح سد زاینده رود و گل و لای شدن رودخانه زاینده رود نگرانی ها دوباره جان گرفت.


67dc59c9 5c1f 453f 994a 662a4eeaf36f خبر خاکستری


باز شدن سد زاینده رود باعث کدر شدن آب رودخانه شد


مسلم صادقی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جهانبین نیوز؛ وی بیان کرد: شرکت های سهامی آب و فاضلاب منطقه ای در سراسر کشور مستقل هستند.


وی افزود: سد زاینده رود در حوزه مدیریت و بهره برداری آب منطقه ای اصفهان است، بنابراین بر اساس طرح مصوب در حوضه زاینده رود در زمان های خاصی آب رهاسازی می شود.


معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: امروز رهاسازی آب از سد زیندرود طبق برنامه انجام می شود که حجم آب رها شده 80 متر مکعب در ثانیه است.


صادقی گفت: با توجه به اینکه حجم آب مخزن سد زاینده رود کم بود، رگه هایی از گل وارد آب شده و باعث کدورت موقتی شده و با رایزنی های انجام شده با شرکت آب منطقه ای اصفهان، پیش بینی می شود گل و لای تا پایان شب ادامه داشته باشد. یا فردا صبح آب زاینده رود به طور کامل حذف شده است.


وی خاطرنشان کرد: بررسی وضعیت رودخانه انجام شد و مشخص شد که آب تا حد مشخصی پاک شده و کدورت کاهش یافته است اما همچنان مقداری کدورت در رودخانه وجود دارد که پیش بینی می شود تا پایان امشب یا تا پایان امشب رفع شود. فردا صبح زود


معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری افزود: نگرانی خاصی برای تامین آب وجود ندارد، جدا از اینکه لوله های آب را تقریبا پوشش می دهند و همچنین ظرفیت شبکه آبرسانی نیز طی چند روز گذشته تثبیت شده است. .


صادقی تصریح کرد: آب سد زاینده رود به مدت پنج روز باز است اما با گذشت زمان از گل و لای رودخانه کاسته می شود اما تا انتهای حوضه کمی گل آلود و ابری است که حدود 20 تا 24 طول می کشد. ساعت ها.


وی تاکید کرد: خط قرمز مجموعه وزارت نیرو آب شرب است. حتی یک درصد احتمال هم وجود ندارد که سد زاینده رود عمدی افتتاح شود. این آب طبق برنامه رهاسازی شد اما چون سطح آب مخزن سد پایین بود باعث سرریز آب شد.


ce34d0ed de03 4ada 829c 9d2226d5b4a9 خبر خاکستری


در حال حاضر مشکل آب شرب شهرکرد نداریم


احمدرضا محمدی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ وی گفت: خوشبختانه با وجود آلودگی موقت زاینده رود گزارشی مبنی بر قطعی آب شرب در شهرکرد گزارش نشده است.


وی افزود: در حال حاضر مشکلی از نظر آب شرب نداریم. تنها پیام این بود که در یکی از خیابان های شهرکرد خط لوله شکسته است و تا نیمه شب تیم های کارشناسی این مشکل را حل کرده اند.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سطح مخازن آب شرب شهرکرد تحویل و تکمیل شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.


به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری به عنوان سرچشمه رودخانه های بزرگ کشور و تامین کننده 11 درصد آب، سخاوتمندانه این نعمت الهی را نصیب استان های پایین دست کرد.


هیچ زمانی نیست که مردم شریف چهارمحال و بختیاری آب آدمی را قطع کنند، بی مهری هایی که این روزها در سیل زده ترین استان کشور باید 12 روز در مضیقه باشند. .


یکی از مهم ترین خواسته های مردم چهارمحال و بختیاری که به روی سدهای بزرگی چون زاینده رود، کارون و … باز هستند. در استان آنها مدیریت تمام سدها زیر نظر وزارت نیرو است، بنابراین یک مسئول در یک استان فقط تصمیم می گیرد دروازه های یک سد را باز کند. نباش


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید