وزیر اقتصاد: دولت امسال قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد/ ممکن است مجبور به واردات بنزین شویم

وزیر اقتصاد: دولت امسال قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد/ ممکن است مجبور به واردات بنزین شویم

روز جدید سیداحسن خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: در ماه‌های اخیر از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز عبور کرده‌ایم و اگر این روند ادامه پیدا کند ممکن است کشور مجبور به واردات بنزین شود مگر اینکه بتوانیم آن را کنترل کنیم. امروز وزارت نفت با اقدامات غیر قیمتی سعی در کنترل این موضوع دارد. دولت بارها اعلام کرده است که امسال برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و در عین حال باید از متغیرهای دیگری نیز برای کنترل این مصرف استفاده کرد.

سید احسن خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران به مناسبت هفته دولت گفت: درآمدهای صادراتی نفت ما در سال 1400 نسبت به سال 1398 یازده برابر افزایش یافته است و این اقدام مورد توجه دولت قرار گرفت. رئیس جمهور در نتیجه دیپلماسی اقتصادی سرمایه گذاری خارجی با وجود تحریم ها در سال اول دولت، بیش از دو برابر سرمایه گذاری خارجی و صدور مجوز داشته ایم و به حدود 5 میلیارد دلار رسیده ایم. همچنین نرخ بیکاری از 9.6 در سال 1388 به 9.2 در بهار 1400 رسید. همچنین تورم سالانه تا تیرماه 40.5 درصد کاهش 4 درصدی داشته است.

هندوزی بیان کرد: در دولت سیزدهم شایسته نیست در مورد هر شاخصی از اقداماتی که انجام داده ایم به عنوان نقطه دفاعی صحبت کنیم و مثلاً شاخص تورم از اهداف ما فاصله دارد و رضایت بخش نیست و فشار وارد شده را درک می کنیم. مردم در ماه های ژوئن و جولای. رئیس‌جمهور در خصوص بسته کنترل تورم کوتاه‌مدت تا پایان سال نیز دستوراتی را داده‌اند و جلسات ما در خصوص این بسته ادامه دارد تا به‌طور دقیق اجرایی شود.

وی ادامه داد: حجم مبادلات ما تا پایان بهار 1401 به 92 میلیارد دلار رسید که 22 میلیارد دلار افزایش داشته است و با توجه به سیاست همسایگی، 22 میلیارد دلار کالا به همسایگان صادر کرده ایم. درآمد دولت از نفت و وام نیست و درآمد ما در 4 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 63 درصد رشد داشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: در خصوص نتایج اجرای نمایشگاه یارانه ها باید گفت که آثار این اقدام طی این سه تا چهار ماه نمایان شد و در خرداد و تیرماه قاچاق روغن خوراکی کاهش یافت. بالای 50 درصد بوده و برای این مدت 100 درصد افزایش داشته است، آرد و گندم قاچاق بوده است.

خاندوزی درباره ده ها و اجرای طرح فهرست کالاهای الکترونیکی در روند عادلانه شدن یارانه ها گفت: ده ها مورد توسط وزارت تعاون پس از ثبت اعتراض مردم در سامانه انجام شد و بیش از یک میلیون نفر اضافه شدند. در خصوص کالابرگ هیچ ابزار فیزیکی یا کارتی به مردم داده نمی شود، ابزار جدیدی داده نمی شود و از ظرفیت فعلی و شبکه بانکی و کارت های بانکی مردم استفاده می شود. وزارت رفاه در شهریورماه برنامه کالابرگ خود را به ستاد اقتصادی دولت ارائه می کند و پس از اجرای آزمایشی، درباره اجرای آن تصمیم گیری خواهد شد.

وی در ادامه این نشست خبری با طرح این سوال که برنامه دولت برای احیا یا عدم احیای برجام چیست؟ وی گفت: تقریباً شاهد شرایطی بوده ایم که آمریکا از تمام ابزارهای فشار اقتصادی خود علیه ایران استفاده کرده و ایجاد ترس در ذهن مردم فهیم ایران ربطی به اعراب ندارد. ما برنامه ای داریم که در صورت رفع تحریم ها یا ادامه تحریم ها با دقت پیش برویم.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: دو دسته اهرم در وزارت امنیت در حال پیگیری است که دسته اول سیاست افزایش خودروسازی داخلی است البته با نکاتی مانند افزایش کیفیت خودروها که این وزارتخانه دارد. در نظر گرفته شده. دسته دوم بحث واردات خودرو است که یکی از عوامل موثر محسوب می شود و دولت آیین نامه ای در این زمینه تصویب کرده که در مجموع شامل یک میلیارد دلار واردات خودرو می شود و سقف هر خودرو 2000 دلار است. ، و موارد دیگری نیز وجود دارد.

خاندوزی گفت: قیمت بنزین یکی از عوامل تاثیرگذار بر الگوی مصرف انرژی است و نباید تنها روی متغیرهای قیمتی تمرکز کرد بلکه باید از متغیرهای دیگر نیز استفاده کرد.

وی گفت: در ماه های اخیر از 100 میلیون لیتر در روز عبور کرده ایم و در صورت ادامه این روند ممکن است کشور مجبور به واردات بنزین شود مگر اینکه بتوانیم آن را کنترل کنیم. امروز وزارت نفت با اقدامات غیر قیمتی سعی در کنترل این موضوع دارد. دولت بارها اعلام کرده است که امسال برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و در عین حال باید از متغیرهای دیگری نیز برای کنترل این مصرف استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید