آخرین جزئیات تصمیمات بنزین/ امسال برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم!

آخرین جزئیات تصمیمات بنزین/ امسال برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم!

روز جدید: کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند تغییرات قیمت بنزین در سال آینده بسیار محتمل است و این می تواند زمینه را برای افزایش انتظارات تورمی فراهم کند.

مریم فکری: علیرغم تاکید دولت بر تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین در سال جاری، تغییر هفته گذشته سهمیه بنزین آزاد به شایعات در مورد قیمت بنزین دامن زده است. با این تصمیم سهمیه 3 هزار تومانی بنزین از 250 لیتر در کارت سوخت به 150 لیتر کاهش یافت. معاون وزیر نفت در این خصوص اعلام کرد: این اقدام با هدف جلوگیری از قاچاق بنزین و مهاجرت کارت سوخت به شهرهای مرزی انجام می شود.

بر اساس اظهارات جلیل سالاری، این طرح در ماه جاری اجرایی شد و کارت های سوخت هم اکنون سهمیه 60 لیتری و سهمیه 150 لیتری دارند.

وی با بیان اینکه در کارت سوخت شخصی هر فرد سهمیه 1500 تومان و یک نرخ 3000 تومان وجود دارد که 250 لیتر است، گفت: طبق بررسی های انجام شده خودروهای داخلی به طور متوسط ​​در هر 100 کیلومتر بیش از 10 لیتر مصرف نمی کنند. بنابراین، طبیعتاً وقتی در کارت شناسایی حدود 310 لیتر بنزین داریم، این عدد بزرگی است.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: هیچ خودرویی نیست که ماهانه بیش از 1000 کیلومتر را طی کند و کارت جایگاه داشته باشد.

بر اساس آخرین اعلام میزان مصرف و تولید بنزین در کشور رکود بوده و حتی در برخی از روزهای تابستان مصرف بیش از تولید بوده است. گزارش ها حاکی از آن است که مصرف فعلی بنزین در برخی روزها به 100 و حتی 105 میلیون لیتر در روز می رسد و بین 95 تا 105 میلیون لیتر متغیر است. این در حالی است که ظرفیت اسمی تولید بنزین هم اکنون 112 میلیون لیتر در روز و ظرفیت عملیاتی آن 98.5 میلیون لیتر در روز به دلیل مشکل نگهداری و تعمیر پالایشگاه است.

افزایش قیمت بنزین به سال آینده موکول شد؟

کاهش سهمیه بنزین رایگان در کارت سوخت در حالی است که پیشتر محمدهادی سبحانیان، معاون وزیر اقتصاد اعلام کرده بود هرگونه طرح تعدیل قیمت در قالب قانون بودجه سال آینده تعیین می شود.

به گفته وی، با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین در سال جاری، سیاست دولت بر این است که از ابزارهای مهمی مانند خودروهای گازسوز برای کنترل مصرف و عدم نیاز به واردات استفاده کند.

سبحانیان خاطرنشان کرد: برای امسال هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد و هرگونه طرح تعدیل قیمت در قالب قانون بودجه سال آینده تعیین می شود.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد سپس در تاریخ 6 شهریورماه با اعلام سیاست دولت در خصوص افزایش قیمت بنزین گفت: مصرف روزانه بنزین در ماه های اخیر به 100 میلیون لیتر رسیده که افزایش چشمگیری را نشان می دهد و در صورت ادامه این روند. ، به من اجازه می دهد روشن کنم که کشور ممکن است واقعاً نیاز به واردات بنزین داشته باشد مگر اینکه این سقف هایی را که رد کردیم کنترل کنیم.

وی تاکید کرد: وزارت نفت با برخی اقدامات غیر قیمتی تلاش می کند مصرف بنزین را مدیریت کند اما همانطور که بارها گفته شده واقعا امسال برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم. ما باید از متغیرهای مختلفی استفاده کنیم که در نهایت مصرف بهینه بنزین را کنترل می کند.

وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در سال آینده نیز گفت: اگر تا سال 1402 بودجه سال آینده تدوین نشود و پیشنهادات وزارت نفت در مجلس مطرح و بررسی نشود، چیزی نمی توان گفت. و امروز در مورد طرح 1402 با شما صحبت می کنم. در زمینه بنزین آماده نیست.

البته در چهارمین ماه شهریور علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست فعالان فرهنگی و اجتماعی لرستان با اشاره به شایعه افزایش قیمت بنزین گفت: در تمام جلساتی که به عنوان رئیس جمهور شرکت می کنم. سخنگوی دولت می پرسند آیا قیمت بنزین افزایش می یابد؟ ما هم پاسخ می دهیم که قصد افزایش قیمت نداریم.

وی تاکید کرد: ما برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین نداشته ایم، نداریم و نخواهیم داشت و شما به هر زبانی که می خواهید بنویسید که قیمت بنزین افزایش نمی یابد.

در این شرایط، کارشناسان و تحلیلگران انرژی معتقدند تغییرات قیمت بنزین در سال آینده بسیار محتمل است و این می تواند زمینه را برای افزایش انتظارات تورمی فراهم کند.

به گفته آنها، واردات و افزایش قیمت مضاعف یا تولید بنزین پتروشیمی به زودی مطرح خواهد شد. اما در نهایت کارشناسان بر این باورند که تغییر قیمت ها راه حل دولت برای حل این مشکل خواهد بود.

سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی در یادداشتی در این خصوص نوشت: مسیر افزایش قیمت بنزین با سه نرخی شدن شروع می شود، کم کم نرخ های پایین حذف و بر گرانی ها تاکید می شود.

به گفته وی، همین بازی در حال حاضر آغاز شده است، اما حذف نرخ های پایین به دلیل نگرانی از تاثیر اجتماعی تا سال آینده به تعویق می افتد.

علی شریعتی، یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران نیز در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: برخورد جراحان اقتصادی ما در برخورد با بیماران، از یک سو ارز 4200 تومانی است. لغو شد که اقدام درستی بود زیرا یک بار ارز ترجیحی را حذف کردند و البته به دلیل نیاز و شرایط درآمدی کشور با اطلاعات بد و این باعث افزایش تورم شد.

وی افزود: نکته دیگر قیمت بنزین است که همه می دانیم به دلیل شرایط مربوط به قاچاق سوخت، قیمت بنزین شرایط خاصی دارد. اما با توجه به اینکه متأسفانه بنزین به یک سرمایه سیاسی امنیتی تبدیل شده است، می بینیم که حتی کوچکترین اظهارنظری در مورد قیمت بنزین با واکنش بسیار شدید مردم مواجه می شود و نگرانی از این موضوع وجود دارد.

یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران گفت: تورم مورد انتظاری که وجود دارد، شرایط خوبی نیست. هشدارهای قبلی هم داده شده است مانند تغییر سهمیه سوخت رایگان که مردم را بسیار حساس کرده است زیرا فشار اقتصادی زیادی بر مردم وارد می شود.

شریعتی تاکید کرد: در این شرایط با توجه به سبد درآمدی دولت که نیازمند برنامه جامع و زمان مناسب است، باید این کار انجام شود.

با این حال رضا پدمار، عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است که این وضعیت به تورم مورد انتظار دامن نمی‌زند. وی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: سیاست های پولی، مالی، اعتباری و بانکی باعث افزایش تورم در کشور شد. یعنی گردش پول و افزایش حجم نقدینگی مهمترین عامل تورم است.

دیدگاهتان را بنویسید