پیش بینی قیمت بنزین یارانه ای و آزاد سناریویی / احتمال افزایش قیمت بنزین چقدر است؟

پیش بینی قیمت بنزین یارانه ای و آزاد سناریویی / احتمال افزایش قیمت بنزین چقدر است؟

برخی کارشناسان بر این باورند که قیمت بنزین به دلیل التهاب عمومی و وضعیت کلی اقتصادی، بعید است که افزایش قیمت داشته باشد.

مریم فکری: در حالی از امروز جمع آوری کارت سوخت رایگان در پمپ بنزین های تهران آغاز شد و برخی کارشناسان این اقدام را مقدمه ای برای افزایش قیمت بنزین می دانند. هرچند طبق گزارش ها این اقدام برای محدودسازی این کارت ها و نوعی کنترل قاچاق انجام شده است.

بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 1401، قاچاق بنزین به کشور 250 درصد و گازوئیل 69 درصد افزایش یافته است که به این معناست که هر 50 میلیون لیتر سوخت از کشور صادر می شود. روز

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در چند روز گذشته از افزایش 9 درصدی مصرف بنزین از ابتدای سال 1402 خبر داد و به گفته وی، از ابتدای فروردین تا 29 فروردین ماه به طور میانگین 111 میلیون و 300 هزار لیتر بنزین در این کشور افزایش یافت. در کشور مصرف شد که نسبت به مدت مشابه پارسال که میانگین مصرف روزانه بنزین 102 میلیون لیتر بود، بیشتر است. 9 درصد افزایش مصرف را نشان می دهد.

این در حالی است که نمایندگان مجلس نیز در مصوبه ای وزارت نفت را موظف کردند که حداقل 90 درصد خودروهای بنزینی و 95 درصد خودروهای گازسوز فقط از کارت سوخت استفاده می کنند.

به گفته هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس، محاسبات نشان می دهد 60 لیتر بنزین 1500 تومانی و بنزین 3000 تومان برای 90 درصد مردم کافی است. البته افزایش یا کاهش سهمیه ها ربطی به مجلس ندارد.

70 درصد از کارت های رایگان جمع آوری می شود

در همین حال رضا نواز سخنگوی صنف مسئولان کشور اعلام کرد؛ این رویه از چند ماه پیش در استان های مختلف با اولویت استان های مرزی کشور راه اندازی شد و امروز در تهران اجرا می شود.

به گفته وی، اجرای این طرح به معنای جمع آوری تمامی کارت های سوخت رایگان جایگاه داران نیست. بلکه به معنای کاهش کارت های رایگان در پمپ بنزین ها است.

به گزارش نواز، با اجرای این طرح حدود 70 درصد از کارت های سوخت رایگان جمع آوری می شود و به مردم توصیه می شود هنگام مراجعه به پمپ بنزین ها کارت سوخت شخصی خود را همراه داشته باشند.

وی با بیان اینکه تا امروز بیش از 90 درصد از 3000 شارژ بنزین با کارت رایگان در جایگاه ها انجام شده است، به تسنیم تاکید کرد. تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین در جایگاه ها اعلام نشده است.

پیش بینی قیمت بنزین یارانه ای و آزاد سناریویی / احتمال افزایش قیمت بنزین چقدر است؟

سناریوی احتمالی قیمت بنزین

با این اوصاف گزارش ها حاکی از آن است که با جمع آوری کارت سوخت رایگان جایگاه داران، تغییری در میزان سهمیه و روند عرضه بنزین به مردم ایجاد نمی شود. بیشتر شبیه همان مقداری است که مردم با کارت سوخت رایگان شارژ می کردند. آنها می توانند با استفاده از کارت سوخت شخصی خود سوخت گیری کنند. در حال حاضر هر کارت سوخت ماهیانه 60 لیتر بنزین یارانه ای و 150 لیتر بنزین آزاد 3000 تومان سهمیه دارد.

در این شرایط اگرچه برخی کارشناسان هر گونه افزایش قیمت بنزین را مطابق با اجرای این قانون جدید تکذیب می کنند، اما برخی کارشناسان سناریوهایی را درباره قیمت احتمالی بنزین در آینده مطرح می کنند.

حامد پکتینت، کارشناس اقتصادی در یادداشتی در فضای مجازی در این باره نوشت: بعید به نظر می رسد قیمت بنزین سهمیه ای به دلیل التهاب عمومی و وضعیت کلی اقتصادی افزایش یابد.

او بیان کرد؛ اما قیمت گاز 3 سنت سهمیه یا 6 سنت آزاد نسبت به قیمت واقعی دلار، مسافتی نیست که این دولت از عهده پرداخت آن برآید.

به گفته وی افزایش دو برابری قیمت بنزین آزاد منتفی نیست. این در حالی است که پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی معتقد است هرگونه افزایش قیمت بنزین بدون معافیت واردات خودروهای صفر و فرسوده و معافیت از امکان ایجاد پمپ بنزین و نیروگاه بدون انحصار شرکت ملی پالایش و پالایشگاه. توزیع وسیله ای برای پوشش کسری بودجه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید