آخرین اخبار اداره بنزین چیست/ قیمت بنزین چقدر است؟

آخرین اخبار اداره بنزین چیست/ قیمت بنزین چقدر است؟

به گفته وزیر اقتصاد؛ پس از سپری شدن دوره آزمایشی پنج ماهه شیوه جدید سهمیه بندی عرضه بنزین به مناطق آزاد، گزارش به رئیس جمهور ارائه شد و به منظور جمع بندی و بررسی ادامه این طرح، لازم به توضیح است که یعنی افزایش قیمت بنزین در سال جاری نیست.

طرح توزیع بنزین بین مردم به جای خودرو و نتایج اجرای آزمایشی آن روی میز رئیس جمهور است و با تاکید وزیر اقتصاد حتی اگر این طرح در دستور کار قرار گیرد افزایشی نخواهیم داشت. در قیمت بنزین در سال جاری

توزیع مجدد بنزین برای تخصیص بنزین یارانه ای (1500 تومانی) به مردم به جای خودرو از اوایل اسفندماه در جزیره کیش اجرا شد و البته از همان ابتدا به دلیل ویژگی های منحصر به فرد منطقه آزمایشی انتخابی (جزیره کیش) مورد انتقاد قرار گرفت.

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری 13 مرداد درباره سرنوشت این طرح گفت: تکرار می کنم امسال برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.

خاندوزی افزود: 5 ماه از اجرای طرح تست بنزین می گذرد و در حال حاضر متوقف شده است. این طرح نیاز به بازنگری دارد و اگر نیاز به اصلاح یا تدوین داشته باشد هنوز تصمیمی گرفته نشده است.»

خبر مهم حذف یارانه نقدی و زمان اجرای کالابرگ آیا یارانه 300 و 400 هزار تومانی در مرداد پرداخت می شود؟
وزیر اقتصاد و دارایی در جریان ارائه این طرح و نتایج آن به رئیس جمهور گفت: در صورت اتخاذ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین در سال جاری برنامه ای نداریم.

بنابراین طرح بازتوزیع بنزین و نتایج اجرای آزمایشی آن روی میز رئیس جمهور است و به گفته وزیر اقتصاد حتی اگر این طرح در دستور کار باشد، امسال قیمت بنزین را افزایش نمی دهیم.

بررسی ها نشان می دهد اجرای طرح بنزین دولت مبنی بر اختصاص 20 لیتر سهمیه بنزین برای هر کد ملی مستلزم اختصاص سهمیه ای بیشتر از وضعیت فعلی برای یارانه مردم است و این موضوع تنها «امنیت انرژی» نیست. ” و “کسری بودجه” ناشی از فروش. بیشتر بنزین یارانه ای را تحت الشعاع قرار می دهد، اما خطرات «درگیر شدن ۸۵ میلیون ایرانی در معاملات بنزین»، «تلفات بیشتر بنزین یارانه ای تخصیصی» و «تشدید قاچاق سوخت» را نیز به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر در شرایطی که بافت اجتماعی جزیره کیش الگوی مناسبی برای کشور نیست و طرح با کمبودهای زیادی در اجرا پر شده است، اتکا به نتایج طرح چندان منطقی به نظر نمی رسد.

فارغ از ایرادات مطرح شده درباره انتخاب کیشوند به عنوان آزمایشگاه طرح بنزین دولت، اختصاص بنزین به خودروها و کد ملی برخی خانوارها، عدم واریز سهمیه بنزین برخی افراد با کارت کیشوند، رسانه های ضعیف پوشش طرح (حتی در حوزه آزمایشگاهی) و سردرگمی جزیره نشینان در مبادله کمک هزینه یارانه ها از نقاط ضعف اصلی طرح است.

یکی از رویکردهای مناسبی که دولت می تواند در خصوص این طرح در دستور کار قرار دهد این است که اگر بر اساس نتایج اجرای آزمایشی 5 ماهه این طرح در جزیره کیش، تصمیم گرفته شود این طرح به صورت ملی اجرا شود، قبل از این اقدام شود. تحقق یافته است، شهرک دیگری از کشور که از نظر بافت اجتماعی و شرایط اقتصادی ساکنان شباهت بیشتری به سایر نقاط کشور (به طور متوسط) دارد نیز باید به عنوان دومین نقطه پایلوت اجرای طرح انتخاب شود. پروژه، و نتایج آزمایش دوم نیز باید مبنایی برای تصمیم گیری کلی باشد. زیرا هر تصمیم عجولانه برای تغییر نحوه تحویل بنزین می تواند چالش های زیادی را برای دولت و مردم به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید