قیمت واقعی بنزین چقدر است؟/ نظر جالب یک کارشناس درباره تغییر قیمت بنزین

قیمت واقعی بنزین چقدر است؟/ نظر جالب یک کارشناس درباره تغییر قیمت بنزین

عضو هیئت مدیره و مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه برای پالایش هر بشکه خوراک حدود 30 تا 35 هزار دلار سرمایه‌گذاری نیاز است، گفت: به عبارت دیگر، برای ساخت یک پالایشگاه با 200 هزار بشکه نفت خام، حدود 6 تا 7 میلیارد دلار سرمایه لازم است.

سید مده مروج بیان کرد؛ در شرایط فعلی تولید هر لیتر بنزین 18 هزار تومان است که برای هر لیتر نفت و گاز 18 تا 20 هزار تومان می شود.

در همین رابطه، نرسی قربان، کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره ارقام اعلام شده در این زمینه گفت: فکر می کنم هزینه پالایش هر لیتر بنزین برای دولت حدود 18 هزار تومان باشد و در صورت قیمت نفت خام. روغن نیز در این فرآیند در نظر گرفته می شود. اگر گرفته شود قیمت هر لیتر بنزین از 25 هزار تومان فراتر می رود، اما همانطور که گفتم اقتصاد، قدرت خرید و شرایط اجتماعی ایران به گونه ای نیست که بتوان برای تولید بنزین با قیمت های واقعی تصمیم گیری کرد.

وی افزود: تصمیم گیری در مورد قیمت بنزین فقط به عوامل اقتصادی مربوط نمی شود. نمی توان ادعا کرد که چون بنزین در ترکیه و کشورهای عربی خلیج فارس گرانتر از ایران است، باید در ایران گران شود. شرایط اقتصادی ایران مشابه آن کشورها نیست و مسئله مهم همین است.

دیدگاهتان را بنویسید