پیش بینی جالب کارشناس از قیمت 40 هزار تومانی ارز/دلار چقدر نزدیک است؟

پیش بینی جالب کارشناس از قیمت 40 هزار تومانی ارز/دلار چقدر نزدیک است؟

روز جدید یک کارشناس اقتصادی گفت: یکی از دلایلی که در حال حاضر دلار در بازار آزاد 31 هزار تومان است نه 37 هزار تومان، افزایش شدید قیمت نفت است. درست است که تحریم هستیم، اما به هر حال با افزایش قیمت نفت به دلارهای بیشتری دسترسی خواهیم داشت.

یک کارشناس اقتصادی باشگاه خبرآنلاین با موافقت و مخالفت گفت: عوامل متعددی بر نرخ ارز در سال آینده تاثیر بسیار مهمی خواهد داشت که از جمله آنها می توان به توافق، تورم در آمریکا، تورم در ایران و سیاست ارزی دولت و … اشاره کرد. بانک مرکزی ایران.

وی افزود: تورم در آمریکا تاکنون رکورد 40 ساله را شکسته است و بسیاری از آمریکایی ها و آمریکایی های زیر 65 سال چنین تورمی را در بزرگسالی ندیده اند. اما سوال اینجاست که آیا این تورم ادامه خواهد داشت؟ به نظر من تورم دلار نمی تواند ادامه پیدا کند و نرخ اوراق قرضه آمریکا قابل استناد است. به این معنا که مردم به دولت وام می دهند که ده سال بعد و بعد از آن رئیس جمهور دو بار تغییر کرده است و اکنون نرخ سود سالانه کمی کمتر از 3 درصد است و در حال حاضر مردم 77 تا 78 دلار می پردازند تا 100 دلار را پس از ده سال پس بگیرند. و در نتیجه بسیاری از مردم به ویژه موسسات سرمایه گذاری بزرگ معتقدند که نرخ تورم فعلی پایدار نیست و میانگین نرخ تورم در ایالات متحده طی ده سال آینده 2 است و بین 8 تا 3 درصد است.

وی بیان کرد: آمریکایی‌های زیر 65 سال در بزرگسالی تورم به این بالا را ندیده‌اند و این فشار سیاسی زیادی ایجاد می‌کند و اگر دولت فعلی و بانک مرکزی نتوانند با کنترل نرخ سود آن را کنترل کنند، ممکن است اتفاقات بد سیاسی برای مردم رخ دهد. حاکم فعلی در نتیجه تورم در ایالات متحده مهار می شود و روند آن کاهش می یابد و در سال 2024 دوباره شاهد تورم زیر 3 درصد در ایالات متحده خواهیم بود.

وی همچنین درباره وضعیت تورم در ایران گفت: در بین برنامه های دولت ابلاغ شده و در شرف اجرا و یا برنامه های اجرا شده، برنامه های زیادی برای کنترل تورم وجود ندارد و انتظار می رود که کنترل روند تورم در ایران مشاهده کاهش در ایران واقع بینانه نیست.

مارس بهترین نقطه برای ایران در معامله بود

هاشم خانی با اشاره به تاثیر توافق یا عدم توافق بر نرخ دلار؛ وی بیان کرد: طبیعتا در اسفند سال گذشته از نظر امتیازدهی در مذاکرات در بهترین نقطه خود بودیم و در واقع یک دولت دموکراتیک روی کار بود، دولتی که از برجام حمایت کرد و بارها اعلام کرد که به برجام نگاه مثبتی دارد و بعد از جنگ اوکراین و روسیه همچنین اروپا و آمریکا علاقه زیادی به این توافق دارند تا نفت ایران به بازارهای جهانی عرضه شود.

وی افزود: از آنجایی که حمله روسیه به اوکراین در ماه مارس جهان را شوکه کرد، ما در آستانه کسب امتیاز بودیم، اما به هر حال این اتفاق نیفتاد و این فرصت از دست رفت و امیدوارم جنگ بین اوکراین و روسیه پایان یابد و التهاب در بازارهای جهانی به خواب خواهند رفت که در حال حاضر رو به کاهش است، شانس توافق کاهش می‌یابد و کشورهای اروپایی و آمریکایی امتیازات کمتری می‌دهند و از طرفی هر چه به انتخابات کنگره آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم فکر می‌کنم. شانس دموکرات ها برای تغییر وضعیت فعلی در کنگره و سنا. چیز زیادی برای حفظ وجود ندارد، و در نتیجه، تعداد امتیازاتی که می توان به دست آورد کاهش می یابد، مگر اینکه دموکرات ها بتوانند اکثریت سنا را حفظ کنند.

هاشم هانی با توجه به اینکه افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی باعث کاهش نرخ دلار در بازار ایران می شود؛ وی گفت: یکی از دلایلی که در حال حاضر دلار در بازار آزاد 31 هزار تومان است نه 37 هزار تومان، افزایش شدید قیمت نفت است. درست است که تحریم هستیم، اما به هر حال با افزایش قیمت نفت به دلارهای بیشتری دسترسی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: تصور اینکه نفت بتواند در قیمت های بالای 100 دلار بماند و تثبیت شود سخت بود.
اگر همه این عوامل را کنار هم بگذاریم و اگر امروز برجام را احیا کنیم، ارزیابی من این است که حداقل قیمت ممکن برای دلار در محدوده 27 هزار تومان است و در عین حال اگر توافقی صورت نگیرد، دلار سقوط خواهد کرد. امسال بالای 40 هزار تومان خواهد بود و اگر شوک تورمی در آمریکا رخ نمی داد در اسفند ماه شاهد اعداد بالاتری بودیم زیرا قیمت دلار نشان دهنده رکورد تورم ایران و آمریکا نسبت به یکدیگر است.

دیدگاهتان را بنویسید