3. پیش بینی قیمت آتی دلار / شرط 30 هزار تومانی چیست؟

3. پیش بینی قیمت آتی دلار / شرط 30 هزار تومانی چیست؟

قیمت دلار در روزهای اخیر بین 51 تا 52 هزار تومان در نوسان بود اما بررسی ها نشان می دهد دلار تمایل به ارزان شدن دارد. آیا قیمت دلار وارد کانال 40 هزار تومان می شود؟ کارشناسان برای آینده این بازار چه پیش بینی می کنند؟

قیمت دلار در چند روز اخیر کمتر تمایل به افزایش داشته است. معامله گران می گویند دلار باید از کانال 52 هزار و 200 تومان حمایت کند و سپس برای رشد بیشتر وارد محدوده 52 هزار و 500 تومان شود. اما در روزهای اخیر ارزش دلار به کمتر از این رقم رسیده است.

به گفته معامله گران، این نشان می دهد که دلار در حال حاضر تمایل چندانی برای افزایش ندارد. عده ای علت این مشکل را اخبار مثبتی است که از دنیای سیاست شنیده می شود و عده ای هم می گویند نقدینگی در دست مردم وارد بازار خودرو شده و در حال حاضر تقاضای خرید دلار وجود ندارد. هرچند خرده فروشی مردم تاثیری بر قیمت دلار ندارد.

اما نظر کارشناسان در مورد آن چیست و در مورد پیش بینی قیمت دلار چه می گویند؟

تلاش بانک مرکزی برای دلار ۴۰ هزار تومانی

بسیاری از کارشناسان می گویند روند بازار ارز نزولی نیست و بانک مرکزی با اقدامات اجباری و تلاش برای رساندن قیمت دلار به کانال 40 هزار تومان، قیمت دلار را در محدوده فعلی نگه داشته است. .

حمیدرضا جیهانی یکی از کارشناسان اقتصادی است که می گوید بانک مرکزی از طرق مختلف سعی در کنترل قیمت دلار دارد. این کارشناس با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز گفت: بانک مرکزی از ابزارهایی مانند صندوق تثبیت ارز، اوراق ارزی، اوراق صندوق دلاری و کالاهای بورسی استفاده کرده است. این اقدامات ممکن است انتظارات تورمی را کاهش دهد و پوشش ریسک ایجاد کند تا دلالان از بازار دلار و ارز خارج شوند.»

به گفته این کارشناس، بانک مرکزی در تلاش است تا قیمت دلار را به کانال 40 هزار تومان برساند و با «افزایش نظارت در حوزه پولشویی، موضوع مالیات بر درآمد و ارزش افزوده، افزایش نظارت بر تراکنش های بانکی». و مقرراتی از این دست، تحرک بازارهای سیاه مانند دلار، چهارراه استانبول را کاهش داد و باعث شد که این بازار برای مردم جذابیت کمتری داشته باشد.

شرط 30 هزار دلار چیست؟

اما معتبی دیبا، یکی دیگر از کارشناسان بازارهای مالی، می‌گوید آنچه باعث افزایش قیمت دلار می‌شود، انتظارات تورمی است که «در حال حاضر چشم‌انداز تورمی خیلی بزرگ و بدی را نمی‌بینیم. بنابراین با توجه به نگاه هایی که سال گذشته بین ایران و عربستان رخ داد و آرامش نسبی که از این منظر در بازارها ایجاد شد، بازار ارز نیز آرام گرفت. این مانورهای سیاسی مطلوب تاثیر بسزایی بر رفتار دلار داشت.

این کارشناس در پیش‌بینی قیمت دلار به عامل بسیار مهمی مانند برجام اشاره می‌کند و می‌گوید: در صورت تکمیل مذاکرات برجام، می‌توانیم دلار را به 40 و حتی 30 هزار تومان برسانیم. البته این موضوع منوط به توافق کامل است.»

اگرچه کارشناسان اقتصادی همچنان به احیای برجام امیدوار هستند، اما کارشناسان سیاسی امیدی به احیای مذاکرات هسته ای ندارند. این سوال زمانی جدی تر می شود که بدانیم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال آینده برگزار می شود و بعید است که جو بایدن تاوان مذاکرات هسته ای با ایران را بپردازد و در این شرایط آماده بازگشت به میز مذاکره باشد.

در این صورت به گفته دیبا نمی توان چشم انداز مناسبی برای دلار تعیین کرد. اگر برجام وجود نداشته باشد، این روند کاهش یا حتی یک افزایش آهسته و ملایم تنها می تواند در کوتاه مدت باشد.”

آیا کاهش ارزش دلار موقتی است؟

جواد فلاحیان، یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی گفت: بانک مرکزی با اخبار سیاسی و تعطیلی بازار باعث کاهش قیمت دلار نشد، اما هیجان بازار را کاهش داد. این کارشناس هشدار می‌دهد: در صورت عدم وجود مانع، دلار و متعاقباً طلا و سکه به راحتی وارد کانال‌های قیمت بالاتر می‌شوند. زیرا اثر نقدینگی و گسترش پایه پولی قابل انکار نیست و هر اقدامی از سوی سیاست گذاران برای مهار قیمت ها کوتاه مدت، موقت و ناچیز است و قیمت ها مسیر خود را طی می کنند.

کارشناسان اقتصادی متفق القول می گویند که دولت در حال حاضر با یکسری اقدامات و اتخاذ و بستن بازار قیمت دلار را مهار کرده است و به محض اینکه این بستن و خرید کاهش یابد، سد قیمتی شکسته خواهد شد. اما نکته مهم این است که دولت مهم ترین تامین کننده و خریدار ارز در بازار است و هر زمان که بخواهد می تواند بازار ارز را دستکاری کند.

به همین دلیل برخی کارشناسان می گویند که فرمان دلار در دست بانک مرکزی و دولت است و هر دو قیمت گذاری می کنند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان سرمایه گذاری در بازاری مانند ارز را توصیه نمی کنند و به مردم می گویند وارد بازارهایی شوند که دولت دخالت کمتری دارد.

از جمله عبدالله مشکانی، کارشناس اقتصادی می گوید: بازار طلا و ارز در شرایط فعلی بهترین بازار برای سرمایه گذاری نیست. زیرا به گفته این کارشناس قیمت طلا و سکه متاثر از قیمت دلار و قیمت دلار متاثر از اخبار سیاسی و اقدامات دولت است.

این کارشناس بازارهای مالی به مردم توصیه می کند در بازاری سرمایه گذاری کنند که کمتر به دلار وابسته است. مانند برخی از شرکت‌ها در بازار سرمایه یا زمین‌هایی که در دو سال اخیر رشد قیمت بالایی نداشته‌اند.»

دیدگاهتان را بنویسید