دلار کانال را تغییر داد/ پیش بینی های جدید از قیمت آتی ارز در بازار

دلار کانال را تغییر داد/ پیش بینی های جدید از قیمت آتی ارز در بازار

پس از آغاز اقدامات اجرایی بانک مرکزی، قیمت هر دلار آمریکا در سه روز پایانی هفته گذشته 7 درصد کاهش یافت.

بازار ارز هفته گذشته روزهای پرتلاطمی را پشت سر گذاشت. افزایش قیمت ها به حدی بود که قیمت هر دلار آمریکا در هفته گذشته حتی به 33400 تن رسید. اما از اواخر هفته گذشته و پس از اقدامات جدید بانک مرکزی به ویژه آغاز توافقات ارزی صادرکنندگان در صرافی ها، قیمت ارز کاهش یافت. به این ترتیب قیمت ارز از سه شنبه تا دیروز جمعه 7 درصد کاهش یافت.

روند صعودی قیمت ارز که از 15 اسفند سال گذشته آغاز شده بود، هفته گذشته شتاب گرفت. این افزایش قیمت در بازار آزاد در شرایطی رخ داد که سامانه نیما (به عنوان بازار اصلی ارز) به دلیل حجم عرضه با افزایش قیمت مواجه نشد. در چنین شرایطی به نظر می رسید محدودیت تجارت آزاد و کاهش عرضه دلیل افزایش قیمت بازار آزاد باشد. از این رو بانک مرکزی تصمیم گرفت با راهکارهای جدید عرضه و تقاضای کل بازار آزاد را متعادل کند.

ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا

هفته گذشته مسئولان بانک مرکزی برای ایجاد تعادل در بازار آزاد نشست ویژه ای با صرافی ها برگزار کردند و به آنها اجازه مذاکره برای ارز صادراتی دادند. بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، صرافی ها مجاز به خرید ارز از تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی شدند. با صدور بخشنامه جدید، صرافی ها مجاز شدند علاوه بر ارز صادرکنندگان، از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ارز با نرخ فروش قراردادی به شاکیان خریداری کنند. در این بخشنامه آمده است: خرید ارز در صرافی ها با دریافت اصل اظهارنامه معتبر گمرکی مبنی بر ورود اسکناس به نرخ توافقی انجام می شود. در عین حال مانند گذشته خرید اسکناس های کوچک توسط افراد با رعایت مقررات ارزی و مبارزه با پولشویی
ممکن است.

وحید شقایشهری، کارشناس اقتصادی در واکنش به تصمیم بانک مرکزی گفت: این اقدام هم جلوی افزایش قیمت ارز را می گیرد و هم صادرکنندگان را به عرضه ارز تشویق می کند.

وی ادامه داد: با ورود ارز صادرکنندگان در صرافی ها، البته در روزهای آینده شاهد افزایش عرضه دلار در صرافی ها خواهیم بود که ممکن است مانع از افزایش قیمت دلار شود، اما این تصمیم قطعا نخواهد بود. در دراز مدت.”

شکاکی شهری گفت: اگرچه این سیاست با تاخیر اجرا شد، اما همچنان می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد و حداقل در کوتاه مدت از افزایش قیمت دلار جلوگیری کند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر بخواهیم آثار بلندمدتی را ببینیم، دولت باید سیگنال درستی را به اقتصاد ارسال کند که می تواند در سیاست های اقتصادی یا پولی، انضباط بودجه و مالی، انتظارات بانکی و تورمی یا بحث های سیاست خارجی منعکس شود.

محمد رنجبرفلاح کارشناس پولی و بانکی گفت: بخشنامه ارزی بانک مرکزی گام بزرگی در انحصار ارز محسوب می شود که در صادرات نیز اثر محرکی خواهد داشت و به رشد نسبی صادرات غیرنفتی کمک می کند. و درآمد شرکت های صادراتی «مدیرعامل اسبق بانک تجارت درباره بخشنامه ارزی بانک مرکزی گفت: به نظر می رسد با عرضه بیشتر، نرخ ارز به ثبات نسبی رسیده و آثار چند ارزی در اقتصاد کمتر شود».

تاثیر سیاست های جدید بانک مرکزی

مشاهدات میدانی نشان می دهد که از اولین روز اجرای توافقنامه مبادلات ارزی صادرکنندگان در صرافی ها، نرخ ارز شروع به کاهش کرد و قیمت هر دلار آمریکا ابتدا از 33 هزار و 400 تن در روز سه شنبه به 32 هزار و 500 تن و سپس به 32 هزار تن رسید. تن در روز پنجشنبه و اکنون آخرین خبرها حاکی از آن است که قیمت هر دلار آمریکا دیروز جمعه به 31 هزار تن رسید تا با رسیدن قیمت ارز توافقی در بازار متشکل ارز، امیدواری برای کاهش بیشتر قیمت دلار ایجاد شود. 30000 تن و امروز ادامه خواهد داشت.

کامران سلطانی زاده رئیس اتحادیه صرافان گفت: روز گذشته قیمت ارز توافقی در کانال 30 تا 30 هزار و 300 تن در صرافی های عضو ارز ساماندهی شده رصد شد. بازار؛ همچنین ارز مسافری در کانال از 27 تا 27 هزار و 400 تن به خریداران عرضه شد.

وی همچنین درباره مصوبه بانک مرکزی مبنی بر اجازه عرضه ارز به تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی گفت: با توجه به تصمیم بانک مرکزی، امکان فروش ارز به نرخ ارز و توافق شده توسط مردم فراهم شده است. نرخ.” .

تاثیر دلار بر سکه

همزمان با کاهش ارزش دلار، قیمت سکه نیز با کاهش یک میلیون و 200 هزار تنی به کانال 15 میلیون تنی بازگشت. هر سکه با طرح جدید در هفته گذشته به 16.5 میلیون تن رسیده بود.

محمد کشی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: روند صعودی قیمت طلا و سکه با دستورالعمل بانک مرکزی متوقف و کاهش یافته است، طلای عیار به یک میلیون و 510 هزار تن افزایش یافت.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح جدید بانک مرکزی، قیمت سکه طرح جدید بیش از یک میلیون و 200 هزار تن کاهش یافته است، تاکید کرد: روز پنجشنبه قیمت هر قطعه سکه به 15 میلیون رسید. 100 هزار تن به گفته وی، سکه طرح قدیم 500 هزار تومان، سکه طرح جدید 700 هزار تومان، نیم سکه 650 هزار تومان و ربع 450 هزار تومان کاهش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید