در صورت شکست مذاکرات، قیمت دلار چقدر می شود؟/ پیش بینی جالب یک کارشناس از قیمت دلار

در صورت شکست مذاکرات، قیمت دلار چقدر می شود؟/ پیش بینی جالب یک کارشناس از قیمت دلار

روز جدید یک کارشناس اقتصادی فکر می کند: به نظر من در نرخ دلار اعداد نجومی نخواهیم داشت زیرا دسترسی ایران به منابع ارزی و فروش نفت محدود خواهد بود، هر اتفاقی بیفتد.

محمدصادق الحسینی در کافه خبر با اشاره به نرخ احتمالی ارز در صورت شکست برجام، گفت: در سال 1401 در صورت بازگرداندن برجام، دلار در محدوده 15 تا 20 هزار تومان خواهد بود.

وی افزود: اما در صورت توافق موقت، مفروضات این مدل این است که احتمالا بین 20 تا 40 میلیارد دلار به منابع دسترسی خواهیم داشت، یعنی 20 تا 40 میلیارد دلار منابع ارزی آزاد می شود. تنش اندکی کاهش خواهد یافت، اما منبع 120 میلیارد دلاری وجود نخواهد داشت. در این سناریو مدل های اقتصادی به ما می گویند که دلار به طور متوسط ​​بین 27 تا 33 هزار تومان است.

این کارشناس اقتصادی گفت: این در حالی است که در شرایط عادی، دولت مانند سال 1400 حداقل 20 میلیارد دلار و اندکی بیشتر درآمد کسب می کرد. تنش نیز ادامه دارد، اما تنش به شدت کنترل می شود. در این سناریو پیش بینی می شود دلار به 40 هزار تومان برسد.

الحسینی تصریح کرد: در سناریوی چهارم، شکست برجام و اعلام شکست و عدم مذاکره، دلار فرصت افزایش بیش از 40 هزار تومانی را دارد.

وی تاکید کرد: اما به نظر من در نرخ دلار اعداد نجومی نخواهیم داشت، زیرا ایران هر اتفاقی بیفتد دسترسی محدودی به منابع ارزی و فروش نفت خواهد داشت. در این صورت سقفی که به چشم می خورد حدود 42، 43 هزار تومان است.

الحسینی خاطرنشان کرد: پس اعداد نجومی که برخی می دهند که 50 و 60 هزار تومان است در سال 1401 اتفاق نمی افتد.

دیدگاهتان را بنویسید