پیش بینی سناریوی احتمالی در صورت شکست مذاکرات/ بایدن برنامه «ب» ندارد!

پیش بینی سناریوی احتمالی در صورت شکست مذاکرات/ بایدن برنامه «ب» ندارد!

دولت بایدن بر موضوع کاهش تنش در منطقه تاکید دارد. خودکامگی نتانیاهو امروز اسرائیل را به شریک نامناسبی برای ایالات متحده تبدیل کرده است. با این حال، به نظر می رسد مقامات دولت بایدن تمایلی به اظهار نظر مستقیم در مورد این موضوع ندارند.

تنش بین اسرائیل و ایالات متحده افزایش یافته است، به ویژه از زمانی که کابینه افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو بر اصلاحات قضایی تاکید کرده است. تا جایی که آمریکا برای پایان دادن به بی ثباتی در سرزمین های اشغالی مجبور به این ماجرا می شود.

در همین راستا، نیویورکر مقاله‌ای با عنوان «بایدن برای نتانیاهو چه می‌تواند بکند؟» منتشر کرد، ضمن اشاره به چالش‌هایی که امروز کابینه راست افراطی بی‌بی برای واشنگتن ایجاد کرده است، به سیاست‌های گذشته روسای جمهور آمریکا در این زمینه اشاره می‌کند. متحدان آنها مانند اسرائیل نوشتند که بایدن مجبور شد برای پایان دادن به تنش ها اقدام کند و سنت شکنی شود.

بایدن ممکن است متوجه شود که نزدیک‌تر شدن به صفوف نیروهای نتانیاهو یک امتیاز مثبت برای جمهوری‌خواهان است و کنار آمدن با منتقدان بی‌بی ممکن است لزوما برای دموکرات‌ها مفید نباشد. از این منظر، رئیس جمهور ایالات متحده ممکن است عدم محبوبیت نتانیاهو در نظرسنجی گالوپ ایالات متحده را دست کم بگیرد. با این حال، این ادعا نیز وجود دارد که حفاظت از امنیت اسرائیل همچنان یک تعهد آمریکاست. به نظر می رسد هیچ سیاستمدار دموکراتی نمی تواند از این واقعیت اجتناب کند. بنابراین این احتمال وجود دارد که تمایلی به جنگ فرهنگی با اسرائیل وجود نداشته باشد. گیلاد زویک، مشاور رسانه ای نتانیاهو، پیشتر بایدن را گزینه ای نامناسب برای چنین سمتی خواند و در توئیتی اعلام کرد که از مخالفان نتایج انتخابات آمریکا دفاع خواهد کرد.

با این حال، اسرائیل در سیاست داخلی خود گرفتار شده است و به نظر می رسد یادن نیز نفوذ بالقوه خود را در سرزمین های اشغالی دست کم می گیرد، به ویژه هنگامی که امنیت در اولویت قرار دارد. ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق اسرائیل گفت: در سال 1975، جرالد فورد، رئیس جمهور ایالات متحده، در کابینه اسحاق رابین مداخله کرد، حتی در شرایطی که نخست وزیر شرایط خروج نیروهایش از صحرای سینا را رد کرد. هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه ایالات متحده، صرفاً خواستار ارزیابی مجدد سیاست ایالات متحده در خاورمیانه شد و دولت رابین به آن عمل کرد.
خود تل آویو به یک مانع تبدیل شده است

اولمرت افزود که اگر بایدن چنین موضعی را اعلام کند، می تواند معادلات بازی را تغییر دهد. مشاور امنیتی نتانیاهو همچنین پیشنهاد کرد که اگر اسرائیل مسیر خود را تغییر دهد و خود را کاملاً در اردوگاه دموکراسی های غربی قرار دهد، می تواند راه را برای اتحاد امنیتی نزدیکتر با ایالات متحده هموار کند. همه این اظهارات نشان می دهد که هشدار ایالات متحده مبنی بر اینکه همکاری امنیتی پایدار به نحوه بازی اسرائیل بستگی دارد و رفتار بازیگر با فلسطینی ها وزن بیشتری پیدا کرده است.

در این میان، توجه به منافع واشنگتن مهم است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن به مؤسسه واشنگتن گفت که او در تلاش است راه را برای مشارکت تحت رهبری ایالات متحده که در آن ریاض و تل آویو بسیار مهم خواهند بود، هموار کند. با وجود همه اینها، تجاوزات پی در پی ائتلاف به رهبری نتانیاهو به اماکن مقدس در ماه آوریل و گسترش شهرک ها، نزدیک شدن ریاض و تل آویو به یکدیگر را اگر نگوییم غیرممکن، دشوار کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که اسرائیل در ماه گذشته از رایزنی بین سالیوان و بن سلمان در مورد پروژه ریلی مستثنی شده است. بلینکن در سفر هفته گذشته خود به پادشاهی بر هدف عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی تاکید کرد، اما فکر می کرد اجتناب ناپذیر بودن چنین درخواستی دور از ذهن است.

انریکه سیمرمن، رئیس هیئت تجارت منطقه ای گفت: شاید بایدن خواهان اجرای توافق با سعودی ها باشد، اما او همچنین شاهد این واقعیت است که تندروها بارها به حرمین شریف حمله کرده اند.

بایدن گزینه «ب» ندارد.

ایران که اخیراً روابط دیپلماتیک خود را با عربستان سعودی احیا کرده است، چالش فوری تری برای منافع ایالات متحده باقی می ماند. در همین حال، اختلافات ایجاد شده توسط ائتلاف به رهبری نتانیاهو، همکاری استراتژیک را خنثی کرده است. ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق اسرائیل گفت: ترامپ با اصرار نتانیاهو از توافق هسته‌ای ایران خارج شد، در حالی که گزینه ب نداشت.

به گزارش آکسیوس، برت مک گورک در اوایل ماه می به طور مخفیانه به عمان رفت تا روابط دیپلماتیک آمریکا با ایران را بر سر برنامه هسته ای این کشور بهبود بخشد. ظاهراً رایزنی‌های غیرمستقیم هیئت‌های آمریکایی و ایرانی در عمان انجام شده است تا جایی که امروز گمانه‌زنی‌ها درباره توافق موقت میان کشورها مطرح شد. اما با فرض شکست این طرح، حمله هوایی به تاسیسات هسته ای ایران توسط آمریکا با هماهنگی نیروی هوایی اسرائیل می تواند گزینه دوم باشد.

اسرائیل شریک خوبی برای آمریکا نیست

رابرت مالی، فرستاده ویژه بایدن در ماه می به NPR گفت که اگر به این نتیجه برسیم که ایران روند خود را دنبال می کند، گزینه نظامی روی میز است. اما برای تحقق این گزینه، تهران، تل آویو و واشنگتن ابتدا باید به آرمان تهران اعتماد نشان دهند. به طور خلاصه، همانطور که سالیوان اشاره می کند، دولت بایدن بر موضوع تنش زدایی در منطقه تاکید دارد. خودکامگی نتانیاهو امروز اسرائیل را به شریک اشتباه ایالات متحده تبدیل کرده است. مستقیماً نظر دهید.

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2024، بایدن می تواند از هیاهو جلوگیری کند و از افشای آشفتگی ها جلوگیری کند. به گفته باراک، نمی توان انتظار داشت بایدن برای اعتراض به سیاست های اسرائیل روی سیم خاردار دراز بکشد، اما به قول معروف، اگر ندانید به کدام بندر می روید، هیچ بادی شما را به جایی که می خواهید نمی برد.

دیدگاهتان را بنویسید