طرح جایگزین دولت بایدن در صورت شکست مذاکرات برای احیای برجام

طرح جایگزین دولت بایدن در صورت شکست مذاکرات برای احیای برجام

روز جدید پایگاه تحلیلی «فارین افرز» در گزارشی با اشاره به طرح جایگزین دولت بایدن در صورت شکست مذاکرات هسته ای با ایران، سپردن مأموریت مهار ایران به اسرائیل را بدترین انتخاب ممکن دانسته است.

سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه در مقطع حساسی انجام می شود. آخرین تلاش ها برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده بین ایران و آمریکا در مورد از سرگیری برنامه هسته ای در حال انجام است. آن هم در شرایطی که زمان بر علیه آمریکاست. ایران به تدریج در حال تبدیل شدن به یک کشور هسته ای است (به نقل از این وب سایت). البته اسرائیل مدت هاست که به صراحت گفته است که ایران مجهز به سلاح هسته ای را تحمل نخواهد کرد. ترور دانشمندان هسته ای و موشکی و مقامات نظامی ایران، خرابکاری های سایبری، حملات هوایی علیه اهداف ایرانی در سوریه و تقویت توان تهاجمی ارتش اسرائیل برای آماده شدن برای حمله به سایت ها و تأسیسات نظامی هسته ای ایران، بر اساس آن انجام می شود. با این هدف علاوه بر این، اسرائیل با حمایت آمریکا به دنبال همکاری با تعدادی از کشورهای عربی برای تشکیل ائتلاف دفاعی علیه ایران است.

این وقایع نقشه های واشنگتن را برای خاورمیانه بر هم زد. دولت بایدن همواره استدلال کرده است که احیای برجام بهترین راه برای کنترل برنامه هسته ای ایران است. اما به نظر می رسد در صورت شکست آماده است فشار اقتصادی علیه ایران را افزایش داده و از سیاست تهاجمی اسرائیل حمایت کند. نتیجه این حمایت می تواند تکمیل قراردادهای موسوم به «ابراهیم» با پیمان نظامی میان کشورهای عربی و اسرائیل باشد.

این وضعیت یادآور دهه 1970 است. زمانی که ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت آمریکا، وظیفه تامین امنیت خاورمیانه را به شاه ایران سپرد، به نظر می رسد دولت بایدن نیز قصد دارد وظیفه مهار ایران را به اسرائیل بسپارد. این یک رویکرد مخاطره آمیز است. زیرا اسرائیل عامل جدید آمریکا بازیگری است که آشکارا به دنبال تشدید تنش است. بنابراین، واشنگتن باید استراتژی متفاوتی اتخاذ کند. راهبردی با هدف جلوگیری از درگیری ها و تشدید تنش ها در منطقه و راهبردی که به دنبال ایجاد چارچوبی برای امنیت منطقه از طریق کمک به افزایش تعاملات منطقه ای ایران و همسایگان عرب است.

اولین گام دولت بایدن برای کاهش تنش ها در منطقه باید ترسیم خطوط قرمز برای اسرائیل و تاکید بر لزوم محدود کردن حملات تحریک آمیز علیه ایران باشد. آمریکا همچنین باید یک استراتژی ثبات برای خاورمیانه تدوین کند. اولین رکن این استراتژی، امضای توافق هسته ای جدید با ایران خواهد بود. توافقی که توجیه اقدام نظامی فوری اسرائیل علیه ایران و اقدام تلافی جویانه بعدی ایران را از بین می برد.

دیدگاهتان را بنویسید