حضور ایران در برجام یک حضور قدرتمند در صحنه جهانی و در عین حال حفظ استقلال سیاسی است


ساعت: 18:44
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878457

این کارشناس اقتصادی به حضور ایران در برجام اشاره کرد و گفت: این حضور ضمن خنثی سازی برنامه انزوای آمریکا از ایران، به ایران با حفظ استقلال سیاسی، حضور پررنگ در صحنه جهانی و نقش آفرینی در تصمیم گیری های جهانی را به همراه داشته است. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر محمد حسن زاده، اقتصاددان اردبیلی در گفتگو با سبلان ما وی با اشاره به حضور ایران در اجلاس بریکس گفت: کشورهای توسعه یافته در واقع به فکر تامین منافع خود با برگزاری اجلاس های بین المللی هستند اما در اجلاس بریکس که با حضور کشورهای در حال توسعه برگزار می شود اغلب به فکر تامین منافع طرفین در توسعه است. و مشارکت در تصمیم گیری های جهانی.

این کارشناس اقتصادی اردبیلی به اجلاس سران G7 و OECD اشاره کرد و گفت: تصمیم گیری در این اجلاس ها و اجلاس ها در عرصه جهانی و به طور کلی به نفع کشورهای توسعه یافته، کشورهای اروپایی همراه با آمریکا است و کانادا نیز دارد. تصمیم گرفت که روند تصمیم گیری این کنفرانس ها بر اساس منافع کشورهای توسعه یافته هدایت شود و با اتخاذ مقررات و روابط به این سمت حرکت کنند.

وی تفاوت اجلاس بریکس را با سایر اجلاس ها بیان کرد و گفت: تفاوت قابل توجه اجلاس بریکس در کانون این اجلاس است، زیرا برجام با تمرکز بر کشورهای در حال توسعه ایجاد شد و اعضای آن عمدتا کشورهایی مانند برزیل هستند. روسیه، هند، چین و آفریقا: «آنها کشورهای جنوبی هستند که معتقد به ایجاد گروه هایی هستند که از طریق تعامل و اجماع به سمت توسعه حرکت کنند.

حسن زاده به چارچوب کنفرانس بریکس اشاره کرد و گفت: کشورهای عضو این کنفرانس نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند که البته هر کدام به تنهایی نمی توانند نقشی کلیدی در معادلات جهانی داشته باشند. آنها با هم راه حل بالایی خواهند داشت. ایجاد قدرت در عرصه جهانی.» و می تواند با حضور قدرتمند خود در عرصه بین المللی معادلات جهانی را به چالش بکشد.

وی گفت: اعضای بریکس همه کشورهای در حال توسعه به جز روسیه هستند.

محقق اردبیلی استاد دانشگاه گفت: امروز ایران اسلامی علیرغم میل کشورهای اروپایی و آمریکا در این اجلاس شرکت می کند تا نشان دهد ایران اسلامی با وجود همه تحریم ها و فشارهای جهانی منزوی نیست و با حضور در این اجلاس نشان دهد. این اجلاس مهم جهان بزرگ نیز تأثیرگذار است.

وی افزود: ایران با شرکت در اجلاس بریکس تمامی اهداف آمریکا را خنثی کرده تا ایران را در جهان منزوی کند و همراه با کشورهای در حال توسعه به توسعه جامعه جهانی کمک کند.

حسن زاده در بخشی دیگر از سخنان خود به سرنوشت کشورهایی مانند کره جنوبی که برای توسعه با آمریکا متحد شده است، اشاره کرد و گفت: این کشور مطابق با سیاست آمریکا استقلال سیاسی خود را از دست داده و به برجام پایبند است. آمریکا در عین حال ایران اسلامی با مشارکت خود در برجام، ضمن حفظ استقلال سیاسی خود با حضور در روابط جهانی، در کنار مسیر پیشرفت و تعالی، در تصمیم گیری های مهم جهانی نیز مشارکت و ایفای نقش می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید