حضور 4 ماهه تک درنا سیبیر در ایران/ مسئولین مراقب «امید» باشید.


ساعت: 13:16
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907155

پیش بینی می شود تاج دریایی سیبری پس از چهار ماه خواب زمستانی در هفته اول اسفندماه سال جاری تالاب بین المللی فریدون کنار را ترک کند و امیدواریم مسئولان برای حفاظت از عمید اقدامات لازم را انجام دهند تا ایران زمستانی دیگر با حضور تالاب داشته باشد. سیبری را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ در امید او چهاردهمین سفر خود به مازندران را در 15 سال اخیر تجربه کرد. معمولا درنای سیبری در هفته اول آبان ماه وارد تالاب بین المللی فریدون می شود و چهار ماه در استان می ماند و در هفته اول اسفند از استان مازندران خارج می شود.

تنها بازمانده گله سیبری غربی 15 ساله است که 5 هزار کیلومتر از سیبری تا مازندران را طی کرد. این گونه نادر و در خطر انقراض در طول مسیر دو ایستگاه وجود دارد و به تالاب بین المللی فریدون می رسد، در واقع باید گفت درنا سال گذشته 16 آبان وارد مازندران شد و امسال به دلیل فصل پاییز دو روز زودتر وارد استان شد.

چهار ماه زمستان در ایران

محیط بانان و اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مازندران با توجه به اهمیت این پرنده به عنوان پرنده در حال انقراض، در سال های اخیر سعی در توقف تیراندازی آن داشته است. “امید” و از کشته شدن او جلوگیری کنند. این درنا سال گذشته 16 آبان ماه در تالاب فریدونکنار فرود آمد و 26 اسفند سال گذشته پس از 131 روز زمستان گذرانی در این تالاب به سیبری بازگشت.

کوروس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر پرونده ها حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: نادژدا از جمله پرندگانی است که مهاجرت منظمی دارد و حرکت خود را از سیبری آغاز می کند و پس از اقامت کوتاهی در ولگا روسیه و قزاقستان وارد تالاب فریدونکنار می شود. پیش بینی می شود تاج دریایی سیبری پس از چهار ماه خواب زمستانی در هفته اول اسفندماه سال جاری از تالاب فریدونکنار خارج شود.

ایجاد لانه حفاظتی ویژه حفاظت از “عمید”

پیش از این عطاءالله کاویان مدیرکل محیط زیست مازندران از بدو تاسیس کاندو حفاظت از محیط زیست مخصوصاً برای حمایت از «امید» گفت که حمایت از امید برایشان اهمیت زیادی دارد. با توجه به اهمیت حضور جرثقیل سفید سیبری در منطقه فریدونکنار و علاقه مردم به آن، در تلاش هستیم تا حفاظت ویژه ای از این پرنده داشته باشیم. در این رابطه یک پناهگاه زیست محیطی در حاشیه زمستان گذرانی این پرنده در تالاب فریدونکنار ایجاد شده است تا بتوانیم در مدت اقامت چهار ماهه این پرنده سیبری در ایران از امید محافظت کنیم.

امید 35 ساله است

سن تقریبی امید بر اساس تخمین پرنده شناسان 35 سال است اما این پرنده در بهترین شرایط زندگی می تواند تا 70 سال زندگی کند. یعنی اگر شرایط مهیا باشد امید 35 سال دیگر عمر می کند. امید تنها پرنده باقی مانده از گله غربی درناهای سیبری به تالاب های مازندران وفادار است و باید برای حمایت از آن تلاش کرد. “امید” پرنده ای وفادار به خطه مازندران است که از سال 1365 با وجود از دست دادن شریک زندگی خود “آرزو کردن” هنوز هم برای زمستان گذرانی به مازندران می آید. داراها پرندگان تک همسری هستند و اگر جفت ماده به هر دلیلی بمیرد پرنده نر برای همیشه تنها خواهد بود. سرنوشتی که امید گرفت و دلیل ناپدید شدن کامل آن است جمعیت غربی درناهای سیبری خواهد بود.

پس از مرگ آرزو چندین محیط بان شبانه روزی از امید محافظت می کنند تا تنها بازمانده درنای سیبری در تاریخ باقی بماند و به امید خدا مقامات اقدامات حفاظتی لازم را انجام دهید “امید” این کار را به خوبی انجام دهید تا ایران با حضور درنای سیبری زمستان دیگری را پشت سر بگذارد.


بیشتر بخوانید:

«امید» به مازندران آمده است

دیدگاهتان را بنویسید