زمستان های «امید» در ایران/ پایش شبانه روزی «درنای سیبیر»


ساعت: 09:35
تاریخ انتشار: 27.08.1401
کد خبر: 1910935

“عمید” در حال حاضر در منطقه اوجاکله تالاب فریدونکار قرار دارد و به صورت شبانه روزی تحت رصد قرار دارد و پیش بینی می شود تالاب سیبری پس از چهار ماه خواب زمستانی در هفته اول اسفندماه سال جاری از تالاب بین المللی فریدون کنار خارج شود.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ در امید او چهاردهمین سفر خود به مازندران را در 15 سال اخیر تجربه کرد. معمولا درنای سیبری در هفته اول آبان ماه وارد تالاب بین المللی فریدون می شود و چهار ماه در استان می ماند و در هفته اول اسفند از استان مازندران خارج می شود.

تنها بازمانده گله سیبری غربی 15 ساله است که 5 هزار کیلومتر از سیبری تا مازندران را طی کرد. این گونه نادر و در خطر انقراض در طول مسیر دو ایستگاه وجود دارد و به تالاب بین المللی فریدون می رسد، در واقع باید گفت درنا سال گذشته 16 آبان وارد مازندران شد و امسال به دلیل فصل پاییز دو روز زودتر وارد استان شد.

نادژدا به صورت 24 ساعته توسط دوربین های بسته و امنیتی نظارت می شود

یاسر سالار رئیس اداره محیط زیست فریدونکنار در گفتگو درباره وضعیت «امید» در تکدارنای سیبری نشان داد: امسال امید از سیبری دو روز زودتر از پارسال به ایران آمد. در 5 نوامبر و در حال حاضر در مرز است اوجاکله تالاب فریدونکار دارای ترافیک و مستقر است.

وی ادامه داد: محیط بانان در منطقه حضور داشتند اوجاکله تالاب فریدونکار این گونه جابه‌جایی‌ها را مشاهده می‌کند و بر اساس تجربیات گذشته «امید» حدود 4 ماه میهمان ایران است. 120 روز و از اواسط اسفند 5 هزار کیلومتر به سیبری کوچ می کند، گفت: زمستان امید در ایران دایره خاص خود را خواهد داشت و تغذیه آن از بقایای کشاورزی و به عبارتی پسماندها خواهد بود. برنجرامی بینم خوب.

سالار با اشاره به اینکه این نوع نظارت هم اکنون از طریق دوربین های بسته و از طریق نظارت میدانی و 24 ساعته محیطی انجام می شود. خانم ها در اوجاکله در حال انجام است، وی گفت: درنای سیبری به جز سال 1385، 15 سال است که هزاران کیلومتر را طی می کند تا تور زمستانی ایران را انجام دهد. سن دقیق این مونوپاد سیبری مشخص نیست، اما تخمین زده می شود که حدود 20 سال باشد.

پس از مرگ آرزو چندین محیط بان شبانه روزی از امید محافظت می کنند تا تنها بازمانده درنای سیبری در تاریخ باقی بماند و به امید خدا مقامات اقدامات حفاظتی لازم را انجام دهید “امید” این کار را به خوبی انجام دهید تا ایران با حضور درنای سیبری زمستان دیگری را پشت سر بگذارد.


بیشتر بخوانید:

حضور 4 ماهه تک درنا سیبیر در ایران/ مسئولین مراقب «امید» باشید.

«امید» به مازندران آمده است

دیدگاهتان را بنویسید