مکانیسم پایش بیولوژیکی باید بهبود یابد/ پایش بیماری ها در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) انجام می شود.


ساعت: 16:19
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1907628

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: ما بودجه سالیانه برای تدارکات راهبردی و بشردوستانه داریم و اصرار داریم که دارو و واکسن در این مواضع لحاظ شود و سازوکار پایش بیولوژیکی بهبود یابد و تشخیص زودهنگام داشته باشیم و به ما بگویید چه تهدیدهایی وجود دارد.» این ما را تهدید می کند و در این زمینه باید با همه مراکز کنترل و پیشگیری کشورها همکاری مناسب داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سردار گلمرضا جلالی در همایش پیشگیری از حفاظت غیرعامل در نظام سلامت گفت: هدف نهایی حفاظت غیرعامل کاهش تلفات و خسارات اقتصادی و تأسیساتی است. ما باید از تلفات انسان جلوگیری کنیم و این نشان می دهد که نقش وزارت بهداشت چقدر مهم است. در بررسی تهدیدات جهان، تهدیدات بیولوژیکی و بیولوژیکی از مهم ترین تهدیدها هستند.

وی افزود: سه جمله معروف بیل گیتس نیز می گوید که قطعا تهدیدات بیولوژیکی اتفاق خواهد افتاد و او نیز در این زمینه تحلیل هایی انجام داده است. تلفات جنگ بیولوژیک با تلفات جنگ نظامی قابل مقایسه است. به عنوان مثال حدود 160 هزار کشته بر اثر ویروس کرونا داشتیم که این آمار معمولاً مشکلاتی را به همراه دارد که به گفته اپیدمیولوژیست ها اگر این عدد را در دو ضرب کنیم، تعداد فوتی ها به حدود 320 هزار نفر می رسد که از شهدا بیشتر است. از 8 سال حفاظت مقدس.

وی اضافه کرد: توصیه کنفرانس بین المللی مونیخ به دنیا ابتدا استفاده از سیستم جهانی کنترل، مراقبت و پایش بیماری ها با تاکید بر نقاط ضعف، دوم تهیه ذخایر بزرگ تجهیزات پزشکی و سوم افزایش آمادگی برای پاسخگویی به بیماری ها بود. بلایا و حوادث، مانند آماده سازی ارتش در شب حمله. در زمان مطرح شدن آن توجه چندانی به آن نشد. در مدتی که در سازمان کار کردم با بسیاری از وزارتخانه های بهداشت در این زمینه صحبت کردم اما متاسفانه رویکرد درستی را مشاهده نکردیم. ما یک تیم تشکیل دادیم و سند راهبرد امنیت زیستی وزارت بهداشت را تنظیم کردیم، آن را تایید کردیم و اعلام کردیم، اما وقتی کرونا آمد، اصلاً به آن نگاه نکردیم. متاسفانه در ابعاد مختلف مورد غفلت قرار گرفته ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ما در فاصله چند قدمی کرونا را شناسایی کردیم و این یعنی سیستم پایش سلامت ما از کار افتاده است. به گفته القاعده، قبل از وقوع مرگ و میر باید از ورود ویروس کرونا به کشور مطلع می شدیم. ما همچنین در انتخاب استراتژی برای مقابله با ویروس شگفت زده شدیم. من با وزیر وقت صحبت کردم که قرنطینه انجام شود و حتی گفتم اگر اجازه بدهید به قم بروم تا آنجا قرنطینه کنم اما دوستانم قبول نکردند و گفتند قرنطینه 700 سال پیش است و گفتم چه منطق این است که آیا شما ضربه بزنید ما نمی توانیم با جمعیتی حدود 80 میلیون نفری با تعداد تخت های موجود رفتار کنیم. اجازه ندهید بیماری گسترش یابد. در همان روز اول گفتیم که رویکرد درمانی و نه سالم برای مقابله با کرونا صحیح نیست. ما در رویکرد خود برای مقابله با کرونا مسیر اشتباهی را در پیش گرفتیم و این باعث شد که آگاهانه اجازه انتشار ویروس را بدهیم.

سردار جلالی ادامه داد: از نظر تجهیزات و لوازم اولیه غافلگیر شدیم. دو ماه قبل از شیوع بیماری به وزارت بهداشت و کشور و وزارت کشور کتبا اعلام کردم که به دنبال لوازم و تجهیزات بهداشتی باشند، اما توجهی نکردند و تقریباً از نبود ماسک تعجب کردیم. سه ماه. برای تقویت آزمایشگاه هایمان جلسات متعددی با مسئولان این حوزه در آن زمان در وزارت بهداشت داشتم تا این آزمایشگاه ها به سرعت توسعه پیدا کند و نه تنها در تهران، بلکه موافقت نکردند و گفتند اینطور نیست. ممکن است.

وی افزود: الحمدلله با تغییر در رهبری وزارت بهداشت شاهد تغییر رویکرد اساسی بودیم. حتی به توصیه مقام معظم رهبری، ستاد کل نیروهای مسلح آمد و گفت من در اختیار وزارت بهداشت هستم، اما وزارت بهداشت نتوانست از ظرفیت نیروهای مسلح استفاده کند. قرنطینه کردند، ابزارهای نامشخص آوردند و نتوانستند برنامه ای برای استفاده از ظرفیت موجود داشته باشند. نیروهای مسلح هر چه داشتند آوردند و آنچه خواستند انجام دادند. من حتی در جلسه ای به نیروهای مسلح گفتم از راهبرد غلط وزارت بهداشت حمایت نکنید زیرا این راهبرد غلط تشویق می شود.

وی افزود: همین راهبردهای اشتباه وزارت بهداشت به وزارتخانه های دیگر رفت، مثلاً در ماه های اول حتی ساختار لجستیکی را به هم زدند و آمدند و گفتند تولید ماسک را به من بدهید و وزارت صمت رها کرد. اینها تجربیات ما هستند. در ارتش ما چندین بار بر اساس تغییرات در جنگ، راهبردهای دفاع مقدس خود را تغییر دادیم و لازم به نظر می رسید که برای جنگ کرونا اقدامی مشابه انجام دهیم.

سردار جلالی با تاکید بر اینکه باید ساختار پدافند بیولوژیکی دائمی داشته باشیم اظهار داشت: این برای آن است که در هر شرایطی بتوانیم آن را رصد و رصد کنیم. ما چندین جلسه با وزارت بهداشت داشتیم و از آنها خواستیم که سازوکار تهیه واکسن را مختل نکنند. آنها می خواستند آن را به بخش خصوصی بدهند، ما نامه نوشتیم و گفتیم که واکسن موضوع بسیار مهمی است. ما باید مکانیسم های خود را تنظیم و بازآرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد نیاز به زیرساخت های مدیریتی داریم، گفت: واکسن ها مانند اسلحه و مهمات هستند و نمی توان آن را بست و از کشورهای دیگر واکسن وارد کرد. سازوکار تولید واکسن دولتی است که بعد از کرونا باید بازطراحی شود و ذخایر، نوع، خط تولید و … آن بررسی شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرد: بودجه سالیانه برای ذخایر راهبردی و کمکی داریم و اصرار داریم که دارو و واکسن نیز در این اقلام لحاظ شود و بر اساس سالیانه است. ارزیابی سطح لازم برای مدیریت یک اپیدمی احتمالی. سازوکار پایش بیولوژیکی باید بهبود یابد و تشخیص زودهنگام داشته باشیم و به ما بگوییم که چه تهدیداتی ما را تهدید می کند و در این راستا باید با همه مراکز کنترل و پیشگیری کشورها همکاری مناسب داشته باشیم. به عنوان مثال، ما باید بدانیم که چه بیماری هایی در کشور عراق وجود دارد، مردم ما به کجا سفر می کنند و به صورت لحظه ای آنها را رصد کنیم تا بتوانیم شرایط خود را مدیریت کنیم. این سوال برای ارتباط با همه طرف ها ضروری است.

سردار جلالی با اشاره به اینکه پایش بیماری ها در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) انجام می شود، اظهار کرد: دو سال پیش طرح پدافند بیولوژیک را به فرودگاه آوردیم و دو سال به وزارت بهداشت گفتیم که تجهیزات شما قدیمی و بیماری شماست. امکانات نظارتی ضعیف است و گفتند نمی شود و پول نداریم و… چندین بار اعتراض کرده ایم که در صورت امکان مستقیماً فرودگاه امام را زیر نظر دفتر وزیر بگذاریم تا بتوانیم. هشدار به موقع داده شد ما حتی رفتیم و تجهیزاتی را از وزارت دفاع قرض گرفتیم و به وزارت بهداشت منحله دفاع دادیم. الان هم نمی دانم کنترل بیولوژیکی در فرودگاه چگونه کار می کند.

وی افزود: در زمینه پایش بیولوژیک نیازمند پایش و تشخیص به موقع هستیم. آزمایشگاه های ما باید در این زمینه شبکه ای شوند و قدرت تشخیصی آنها افزایش یابد تا با تلفات ناشی از بیماری ها مواجه نشویم. باید بتوانیم سریع عکس العمل نشان دهیم. الگوی مقابله ما باید سلامت محور باشد و نباید بر اقتصاد تاثیر بگذارد. من پیشنهاد دادم که با تخصصی کردن بهداشت حرفه ای در هر زمینه می توانید در یک دوره کار مداوم داشته باشید و نیازی به تعطیلی گسترده نداشته باشید، اما قبول نکردند. آلوده ترین مکان های زیست کره، بیمارستان ها هستند، اما آیا می توان آنها را تعطیل کرد؟ خیر لذا با رعایت پروتکل های سایر بخش ها می توان فعالیت را ادامه داد. ما پیشنهاد دادیم که همه صنوف یک مسئول بهداشت داشته باشند تا پروتکل ها به دقت رعایت شود تا مجبور به تعطیلی نباشیم، اما چون تمرکز دوستان روی رویکردهای درمانی بود، این چالش ها را نپذیرفتند و کشور با چالش های بزرگ اقتصادی مواجه شد.

وی با تاکید بر لزوم آموزش بهداشت در زمینه پدافند زیستی گفت: آموزش ها باید آنقدر تکرار شود که تغییراتی در رفتار ایجاد شود تا الگوی سلامت در زندگی مردم حاکم شود و پس از دو سال و نیم در این بخش موفق شده ایم. مخالفت‌های زیادی در مورد قرنطینه وجود داشت و ما مدل‌های مختلفی از اجرای قرنطینه داریم که با سیستم‌های الکترونیکی قابل انجام است که هنوز خیلی پیاده‌سازی نشده‌اند، اما اکنون می‌توان در مورد آن صحبت کرد و چارچوبی برای آن تعریف کرد.

سردار جلالی ادامه داد: در زیرساخت‌های حیاتی مانند آب، برق، گاز و نفت پروتکلی ایجاد کرده‌ایم و اعلام کرده‌ایم حتی اگر همگی به کرونا مبتلا شدید، تعطیل نکنید و کنترل هفتگی داشتیم و بیماری به شدت کنترل شد و ما شاهد اختلال در این زیرساخت ها نبودیم، سرزنده نبودیم، بنابراین این نشان دهنده نیاز به تقویت بهداشت حرفه ای است.

وی تاکید کرد: همه ساله باید در حوزه ذخایر زیستی نیازسنجی کنیم و ابزار و تجهیزات لازم را آماده کنیم. شبکه سازی آزمایشگاه ها نیز در زمینه تشخیص بسیار مهم است. متأسفانه، همه آزمایشگاه‌های ما سطح دو هستند، نه سطح سه و چهار. بنابراین نمی توانند بخشی از تهدید را تشخیص دهند. سازماندهی آزمایشگاه ها برای افزایش بهره وری و شناسایی تهدید از قبل مهم است.

وی به معاونت منابع انسانی پدافند زیستی اشاره کرد و گفت: در یک اپیدمی از نیروی انسانی خسته می‌شویم و پس از آن جایگزین کردن آن دشوار است. ساختاری به نام سامانه عملیاتی پدافند بیولوژیکی کشور که به ادارات مختلف ابلاغ شد. در این سامانه تعریف جنگ بیولوژیک را اصلاح و به روز کرده ایم و باید برای مقابله با آن آماده شویم. برای این مشکل یک نیروی پدافند بیولوژیک در نظر گرفته شده است تا تمام کادر پزشکی و نیروهای جهادی که توانایی انجام کار را دارند سر کار بیایند تا آموزش ببینند تا بتوانیم به گونه ای از آنها استفاده کنیم که اگر در شرایط خاصی قرار گرفتیم، یک میلیون متخصص آموزش دیده خواهد داشت که در این زمینه می توان از نیروهای فعال بسیجی، سرباز، بازنشسته و … حضور داشت.

سردار جلالی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی تصریح کرد: وقتی دوستان از امنیت غذایی صحبت می کنند معمولا منظورشان کمیت است و در صورت کمبود به دستکاری های مجاز و غیرمجاز دست می زنند که چون ابزار دقیق آزمایشگاهی ندارند بعدا می توانند. منجر به عواقب بد شود. ما از یک مدل غذایی استفاده کردیم که حتی منجر به سقوط جمعیت شد. از بی احتیاطی در کیفیت مواد غذایی باید اجتناب شود و به دقت نظارت شود.

دیدگاهتان را بنویسید