سردار حسین علایی فرمانده سابق سپاه: در زمان امام خمینی(ره) خبری از تایید نظارت نبود/ افرادی که ولایت فقیه و امام خمینی(ره) را قبول نداشتند نیز به نمایندگی از مردم حضور پیدا کردند.

سردار حسین علایی فرمانده سابق سپاه: در زمان امام خمینی(ره) خبری از تایید نظارت نبود/ افرادی که ولایت فقیه و امام خمینی(ره) را قبول نداشتند نیز به نمایندگی از مردم حضور داشتند.

روز جدید حسین علایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران: امام خمینی (ره) پس از انتخاب اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی، در ۲۷ مرداد ۱۳۵۸ در منزل خود در کوم خطاب به کسانی که اکثراً از علما و روحانیون بزرگ کشور بودند، فرمودند: «دموکراسی. در حال رای دادن است “اکثریت صحیح است. بیشتر آنچه گفته می شود صحیح است وگرنه به ضرر آنهاست. وکیل اما شما نیستید…”

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حسین علایی در روزنامه جمهوری اسلامی می نویسد: امام خمینی (ره) پس از انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی، در 27 مرداد 1358 در منزل خود در کوم خطاب به کسانی که عمدتاً از علما و روحانیون بزرگ کشور بودند، فرمودند: «دموکراسی اکثریت صحیح است.بیشتر آنچه گفته می شود صحیح است وگرنه به ضرر آنهاست.این شما نیستید که می گویید به ضرر شماست،ما نمی خواهیم این کار را انجام دهیم.وکیل،ولی شما نیستید…”

در دوره او هیچ نظارت استصوابی وجود نداشت. به همین دلیل مردمی که ولایت فقیه و امام خمینی را قبول نداشتند در مجلس نیز نماینده مردم بودند.

امام خمینی(ره) پس از تشکیل جمهوری اسلامی و به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی به دنبال آسان‌تر کردن زندگی مردم هستند. اظهارات فتوایی در مورد حقانیت بسیاری از چیزها مانند موسیقی، شطرنج، تماشای فیلم با زنان در معرض، ماهی اوزون و غیره، همه راه را برای زندگی در دنیای جدید هموار کردند.

زمانی که رئیس دولت شد و عملاً درگیر واقعیت های قوه مجریه شد، برخی از دیدگاه ها و فتواهای خود را تغییر داد. وی با اشاره به فقه طلا و جواهر گفت: اصطلاح اجتهاد در حوزه های علمیه کافی نیست و حقوقدانان باید در فتوای خود مسئله زمان و مکان را مد نظر قرار دهند و نظری مربوط به زندگی امروز بدهند.

دست دولت را برای حل مشکلات مردم باز گذاشت. مثلاً می گفت اگر مسجدی در جایی باشد که مزاحم مردم باشد و سر راه باشد، تخریب می شود.

امام خمینی در اواخر عمر خود شرط مرجع تقلید ولی فقیه را به مجتهد تقلیل دادند تا کشور به بن بست نرسد.

او زمانی که متوجه شد راهبردی که انتخاب کرده بود کارساز نخواهد بود، تغییر داد. به عنوان مثال، راهبرد خود را برای پایان دادن به جنگ عراق و ایران تغییر داد و با تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در 27 تیر 1367، آتش بس را پذیرفت و به جنگ پایان داد و گفت: «تصویب قطعنامه نیست. یک تاکتیک اما یک استراتژی.”

گفت حرف انسان حرف نیست و اگر کسی متوجه شد که در عقاید و تصمیماتش اشتباه کرده است باید تسلیم شود. او به حاکمیت قانون اعتقاد داشت و بر بازگشت به قانون اساسی پس از جنگ اصرار داشت.

شاید به همین دلایل خیلی ها مجذوب منش و رفتار امام خمینی(ره) بودند و ایشان را با تمام وجود دوست داشتند. البته او مخالفان و دشمنان زیادی هم داشت، زیرا حرکت او را برخلاف نقشه های خود می دیدند.

دیدگاهتان را بنویسید