حفاری: اختلافات بر سر دامنه مذاکرات در وین در حال کاهش است

حفاری: اختلافات بر سر دامنه مذاکرات در وین در حال کاهش است

روز جدید مذاکره کننده ارشد ایران در جریان مذاکرات وین گفت: در نتیجه تعاملات و جلساتی که در چند روز گذشته در سطح کارشناسان و مذاکره کنندگان ارشد برگزار شد، اختلافات طرفین در حوزه و دامنه موضوعات مذاکره در حال کاهش است.

علی باقری کنی در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات در حال انجام در وین برای رفع تحریم ها گفت: ما دو موضوع اصلی داریم که فکر می کنم باید آنها را از هم جدا کنیم. یکی از موضوعات اختلاف نظر طرفین در مورد موضوعات مورد توافق است. موضوع دیگر تفاوت مواضع دو طرف در مسائل مذاکره است، یعنی در یک مقطعی موضوع توافق بر سر چند موضوع است که ممکن است اختلاف بین طرفین باشد. سوال دیگر این است که مواضع هر دو طرف در مورد محدوده موضوعاتی که بر سر آن توافق کرده ایم چیست.

وی با بیان اینکه مواضع دو کشور متفاوت است و در موضوعات مختلف این فاصله متفاوت است، ادامه داد: اما موضوعی که در چند روز گذشته وجود داشت، محدوده و گستره موضوعاتی بود که می توان در این چند روز به توافق رسید. هم سطح کارشناسی و هم سطح مذاکره رو به نزول است و طرفین در حال رسیدن به یک جمع بندی روشن در مورد محدوده موضوعات در دستور کار هستند.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: به نظر من این پیشرفت بسیار خوبی است که اگر بتوانیم در همان بازه زمانی در مورد وسعت و گستردگی موضوعات مذاکره به نتیجه برسیم، مهم است زیرا در ابتدا این موضوع وجود داشت. تفاوت بین احزاب.”

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبیعی است که دو طرف در مورد موضوعات مورد بحث اتفاق نظر نداشته باشند. حتی در مذاکراتی که 6 دور پیش در وین انجام شد، شاهد موارد متعددی هستیم که بین طرفین اختلاف نظر وجود داشت و این اختلافات در این مدت ادامه داشت.

حفاری اظهار داشت: اما از زمان روی کار آمدن دولت جدید در ایران، مشخص شده است که نسبت به دولت قبل نسبت به برخی مسائل دیدگاه متفاوتی دارد که در چارچوب توافق دو طرف تدوین شود.

فضای غیرسازنده خارج از مذاکرات نشان از کاستی های طرف مقابل دارد

مذاکره کننده ارشد کشور در پاسخ به سوالی درباره اظهارات غیرسازنده سه کشور اروپایی درباره مذاکرات وین و ارزیابی جمهوری اسلامی ایران در پنجره احتمال دستیابی به توافق، گفت: طبیعی است که هر کشوری اقداماتی را انجام دهد تا به نتیجه برسد. بیشتر وارد مذاکرات شود.

وی گفت: هر زمان که دیدید فضای بیشتری در خارج به خصوص در عرصه سیاسی و رسانه ای ایجاد می شود، باید متوجه باشید که طرف مقابل در اتاق مذاکره و پشت میز مذاکره آمادگی بیشتری دارد و در واقع می خواهد خلأ را پر کند. در میز مذاکره با فاصله. «مصنوعی و حتی جعلی، افست.

مهمترین شرط برای بازگشت آمریکا به برجام لغو تحریم های سرکوبگرانه و غیرقانونی است.

باقری در پاسخ به سوالی درباره کیفیت متن توافق لغو تحریم های سرکوبگرانه آمریکا گفت: تحریم ها توسط آمریکایی ها اعمال شده است. درست است که توسط برخی کشورهای دیگر اجرا، آزار و اذیت و اجرا شده است، اما اساس تحریم های غیرقانونی و سرکوبگرانه که بسیاری از آنها در سایه کمپین فشار حداکثری علیه مردم ما اعمال و اعمال شد، پایه گذار و پایه گذار آن بود. منبع این آمریکایی ها

وی افزود: آمریکایی ها باید مسئولیت رفع این تحریم ها را بر عهده بگیرند. خودشان هم اعلام کرده اند که می خواهند به برجام بازگردند و دوباره همدیگر را در بین اعضای این توافق ببینند. ظاهرا یکی از اهداف اصلی 1+5 و ایران در جلسات متعددی که برگزار کردند، ایجاد شرایطی بود که آمریکایی‌ها باید داشته باشند و آمریکایی‌ها باید و باید آن‌ها را برای پیوستن به این گروه محقق کنند. موضوع اصلی و مهم لغو تحریم های سرکوبگرانه و غیرقانونی است.

ما خوشبین هستیم که مذاکرات را در آینده ای قابل پیش بینی به نتیجه موفقیت آمیز برسانیم.

باقری در پاسخ به این سوال که چقدر به موفقیت مذاکرات خوشبین هستید، گفت: به دلیل منطق قوی و قوت مواضع و چارچوب های خود که صحیح است و اصول حتی مورد قبول طرف مقابل است، به روند آینده مذاکرات خوش بین هستیم. اما اقدامات خصمانه، غیرقانونی، تخریبی و حتی غیرانسانی برخی از احزاب علیه خود را هرگز فراموش نخواهیم کرد و ملت ما نتایج بسیار بسیار بدی در ذهن خود دارد.

یک مذاکره‌کننده ارشد کشور افزود: بر این اساس، این سابقه و بی‌اعتمادی که به ملت خود داریم این اجازه را به ما نمی‌دهد که به روند پیش رو ساده فکر کنیم، بلکه به مواضع خود و اعتقاد به چارچوب‌ها خوش‌بین هستیم تا بتوانیم پیش‌بینی کنیم. آینده.» تا گفت و گو به نتیجه ای موفقیت آمیز برسد.

دیدگاهتان را بنویسید