سانتریفیوژهای ایرانی از جمله اختلافات در مذاکرات وین است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دیپلمات های اروپایی ناشناس به خبرنگاران گفتند که موضوع سانتریفیوژهای ایران یکی از اختلافات در مذاکرات وین است که از روز دوشنبه برای بحث در مورد لغو تحریم ها علیه ایران آغاز شد.

در حالی که کارشناسان بلوک غرب از جمله سه کشور اروپایی را مقصر وضعیت کنونی برجام می دانند، دیپلمات های اروپایی می گویند در روزهای آینده «جدی بودن» تیم مذاکره کننده ایران را ارزیابی خواهند کرد.

به گزارش رویترز، دیپلمات‌هایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفته‌اند که قصد ندارند “مهلت مصنوعی” برای مذاکرات تعیین کنند، اما افزودند: “وقتی برای تعریف و تمجید نداریم.”

به نقل از رویترز، منابع گفتند: «اگر آنها نشان ندهند که در این مورد جدی هستند، ما با مشکل مواجه خواهیم شد». 48 ساعت آینده بسیار مهم خواهد بود.

پس از نشست افتتاحیه روز دوشنبه، کارشناسان کار بر روی لغو تحریم ها را از روز سه شنبه آغاز کردند و قرار است روز چهارشنبه برای رسیدگی به تعهدات هسته ای ایران مذاکراتی انجام شود.

رئیس هیئت اتحادیه اروپا، انریکه مورا، در پایان نشست روز دوشنبه گفت که امیدوار است مذاکرات انجام شود. اما یک دیپلمات اروپایی درباره جلسه آن روز گفت: ما نه آهی کشیدیم و نه شورش راه انداختیم.

دیپلمات ها گفتند که امیدوارند “تصویر روشن تری تا پایان هفته نمایان شود” و گفتند اگر پیشرفتی حاصل نشود، مذاکرات ممکن است با شکست مواجه شود. آنها گفتند: «پس زمان آن فرا می رسد که در رویکرد دیپلماتیک خود تجدید نظر کنیم، اما هنوز به آن نقطه نرسیده ایم.

مذاکرات برای رفع تحریم ها از روز دوشنبه 29 نوامبر در پایتخت اتریش در وین آغاز شد. این اولین دور این مذاکرات در دولت سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که لغو تمامی تحریم ها علیه ایران به منظور راستی آزمایی، مهمترین دستور کار هیات ایرانی در این مذاکرات خواهد بود.

دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران میزبان شش دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان) بود. آمریکا نیز در این مذاکرات با نمایندگان 1+5 بدون حضور ایران شرایط بازگشت به برجام را مطرح کرد اما به دلیل اصرار آمریکا بر عدم تضمین ماندن در برجام یا لغو تمامی تحریم ها، این مذاکرات به بن بست خورد. من ندارم

دیپلمات ها می گویند “70 تا 80 درصد کار در این دور از مذاکرات انجام شده است، اما برخی از دشوارترین مسائل همچنان باقی مانده است.” پیش از این رویترز به نقل از دیپلمات ها نوشته بود که 70 تا 80 درصد متن پیش نویس توافق نامه نوشته شده است.

آنها گفتند موضوع سانتریفیوژهای ایران یکی از مسائل حل نشده است.

مقامات ایرانی هنوز ادعای دیپلمات های غربی مبنی بر نگارش 70 تا 80 درصد متن پیش نویس توافق نامه را تایید نکرده اند. این در حالی است که علی باقری، معاون وزیر امور خارجه ایران پیش از این تاکید کرده بود که اسناد 6 دور قبلی مذاکرات صرفاً یک پیش نویس بوده و اگرچه ایران همه آنها را از دست نداده است، اما این پیش نویس سند نهایی محسوب نمی شود و قابل تغییر است. اینها مذاکره است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید