خبرگزاری دولتی: تعلیق مذاکرات در وین نادرست است. مذاکرات به دلیل تعطیلات سال نو به مدت سه روز به حالت تعلیق درآمد. مذاکرات در 4 ژانویه از سر گرفته خواهد شد

خبرگزاری دولتی: تعلیق مذاکرات در وین نادرست است.  مذاکرات به دلیل تعطیلات سال نو به مدت سه روز به حالت تعلیق درآمد.  مذاکرات در 4 ژانویه از سر گرفته خواهد شد

روز جدید بر خلاف برخی گزارش‌های رسانه‌ها، دور هشتم مذاکرات در وین همچنان ادامه دارد و تنها در تعطیلات آخر هفته سال نو و تعطیلی هتل کوبورگ که مذاکرات در آن برگزار می‌شود، به مدت سه روز به حالت تعلیق در خواهد آمد. یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده گفت که مذاکرات تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت. از جمعه تا یکشنبه، به دلیل بسته بودن هتل کوبورگ، سال جدید به پایان می رسد و مذاکرات از روز دوشنبه از سر گرفته می شود.

گفت و گوی نمایندگان ایران و گروه 1+5 که دیروز (دوشنبه) با نشست کمیسیون مشترک برجام از سر گرفته شد، تا روز پنجشنبه و پس از وقفه ای سه روزه در روزهای پایانی سال جاری ادامه دارد. 2021، 31 دسامبر، 1 و 2 ژانویه، مذاکرات در 3 ژانویه دنبال خواهد شد.

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و رئیس مشترک کمیسیون مشترک با نماینده عالی ایران روز گذشته در جمع خبرنگاران تاکید کرد که این تعلیق صرفاً به دلیل تعطیلی خدمات و تأسیسات بوده است.

البته قرار بود این دور از مذاکرات پس از پایان سال آغاز شود، اما با توجه به اراده و جدیت هیئت ها برای دستیابی به توافق بر سر تمدید قراردادهای سال 94، در فاصله ایام تعطیلات کریسمس و سال نو از سر گرفته شد.

با این حال، برخی رسانه‌های فارسی‌زبان معاند به ارائه روایت‌های تحریف‌شده و غیرواقعی از روند مذاکرات ادامه دادند و این اظهارات را پایان مذاکرات تفسیر کردند و استدلال کردند که مذاکرات بدون نتیجه متوقف شده است.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده گفت که مذاکرات تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت. از جمعه تا یکشنبه، به دلیل بسته بودن هتل کوبورگ، سال جدید به پایان می رسد و مذاکرات از روز دوشنبه از سر گرفته می شود.

دور جدید مذاکرات برای رفع تحریم ها شب گذشته با تشکیل جلسه کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اروپا آغاز شد.

در این نشست که با حضور هیات های ایرانی، گروه 1+4 و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات بررسی و برای ادامه مذاکرات بحث و تبادل نظر شد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در این نشست با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در دور قبل، بر لزوم رفع تحریم ها و ارائه ضمانت های عینی و کافی از طرف مقابل و راستی آزمایی این اقدامات تاکید کرد و گفت: هیئت ایرانی آماده اقدامات جدی است. تعامل و گفتگوهای اولیه تمام شد.

در آن جلسه تمامی هیأت ها با اشاره به پیشرفت های حاصله در دور قبلی مذاکرات، آمادگی خود را برای ادامه رایزنی های فشرده اعلام کردند. همچنین در این نشست عنوان شد که بیشتر پیشنهادات ایران در متن جدید گنجانده شده است.

بر اساس این گزارش، کارشناسان جمهوری اسلامی ایران تا دقایقی دیگر راهی هتل کوبورگ می شوند تا با نمایندگان گروه 1+5 درباره سازوکارهای لغو تحریم ها گفتگو کنند.

دیدگاهتان را بنویسید