مذاکرات ایران و آمریکا به حالت تعلیق درآمد

مذاکرات ایران و آمریکا به حالت تعلیق درآمد

میدل ایست آی به نقل از منابع ایرانی خود مدعی شده است که مقامات آمریکایی خواهان آزادی چهارمین زندانی هستند و نهادهای ایرانی حاضر به توافق بر سر این موضوع نیستند.

بر اساس این گزارش، منابع ایرانی نزدیک به مذاکرات به میدل ایست آی گفته اند که تلاش ها برای دستیابی به توافق هسته ای موقت بین ایران و آمریکا به دلیل مخالفت تهران با آزادی زندانیان آمریکایی متوقف شده است.

اوایل این ماه، تهران و واشنگتن پیشرفت خوبی در مذاکرات درباره توافق موقت داشتند که می توانست برخی از تحریم های آمریکا را در ازای محدود کردن غنی سازی هسته ای ایران لغو کند.

دو طرف پیش از این در مذاکرات برای احیای برجام به بن بست رسیده بودند. با این حال، به گزارش میدل ایست آی، مذاکرات مستقیم رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، و امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل، بر اساس یک توافق موقت غیررسمی پیش می رفت.

میدل ایست آی ابتدا گزارش داد که دو کشور توافق کردند که ایران سطح غنی سازی اورانیوم را زیر 60 درصد نگه دارد و با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت و راستی آزمایی برنامه هسته ای خود همکاری کند. در مقابل، تهران مجاز شد روزانه یک میلیون بشکه نفت صادر کند و به درآمدهای حاصل از فروش و سایر منابع مسدود شده خود در خارج از کشور دسترسی داشته باشد. قرار بود از این منابع منحصراً برای خرید اقلام ضروری از جمله غذا و دارو استفاده شود.

سه منبع ایرانی نزدیک به مذاکرات گفتند که در هفته‌های اخیر پیشرفت‌های بیشتری در چند موضوع کلیدی حاصل شده است. از جمله تعهد تهران به عدم حمله به نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه و عراق توسط متحدان ایران.

موضوع زندانیان در راه مذاکره
یک منبع آگاه از مذاکرات گفت: علاوه بر نفتی که ایران اکنون مخفیانه می فروشد، واشنگتن با نادیده گرفتن فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران امتیاز قابل توجهی داده است.

رهبر ایران در اوایل ماه جاری سخنان مثبتی را در مورد احتمال توافق و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد که نشانه خوش‌بینی به دستیابی به توافق است.

با این حال، به گفته یک منبع در تشکیلات سیاسی ایران، ایالات متحده تاکید کرده است که پیشرفت بیشتر در مذاکرات بدون توافق بر سر موضوع زندانیان دو تابعیتی آمریکایی و ایرانی حاصل نخواهد شد. این منبع گفت: این موضوع پیچیدگی جدیدی به مجار اضافه کرده و به محل اختلاف دو طرف تبدیل شده است.

ایالات متحده علناً اعلام کرده است که برای آزادی سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز، سه ایرانی-آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی هستند، تلاش می کند.

در ماه مارس، ایالات متحده گزارش‌های رسانه‌های ایران مبنی بر توافق مبادله زندانیان را به شدت تکذیب کرد و آن را نادرست و “سوگیرانه” خواند.

به گفته یک منبع دوم و یک فرد دیگر در حلقه محافظه‌کاران، مقامات آمریکایی به طور غیرمنتظره قصد داشتند نفر چهارم را به لیست افرادی که انتظار می‌رود در ازای این معامله آزاد شوند، اضافه کنند.

منبع دوم میدل ایست آی مدعی است که ابراهیم رئیسی آماده آزادی چهارمین زندانی به عنوان بخشی از این معامله است. با این حال، مخالفان در برخی نهادهای تاثیرگذار اصرار دارند که درباره سرنوشت چهارمین زندانی به عنوان موضوعی جداگانه بحث شود. این منابع نام این زندانی را فاش نکردند.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت: موضوع تبادل زندانیان همچنان در دستور کار ما است و کشورهایی که با حسن نیت به دنبال ایفای نقش در این زمینه هستند، در حال پیگیری است. باید دید آیا دولت آمریکا آمادگی دارد در این زمینه تصمیم نهایی بگیرد یا خیر.»

در 15 ژوئن، سخنگوی وزارت امور خارجه، متیو میلر گفت: “بازداشت شهروندان آمریکایی به دلیل نفوذ سیاسی غیرقابل قبول است و ما به کار خود برای بازگرداندن هر آمریکایی بازداشت شده به خانه ادامه خواهیم داد.”

دیدگاهتان را بنویسید