ثبت سفارش واردات برنج از هند به حالت تعلیق درآمد


ساعت: 12:27
تاریخ ارسال: 1301/10/12
کد خبر: 1921554

نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: از یک ماه پیش با تصمیم دولت ثبت سفارش واردات برنج از هند متوقف شده است که ممکن است تبعات منفی داشته باشد و موجب بی صداقتی تجار ایرانی و بی اعتباری آنها شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سالار ساکت، نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان این مطلب افزود: از یک ماه پیش با تصمیم دولت، ثبت سفارش واردات برنج از هند متوقف شد و این تصمیم اعلام نشده ممکن است عواقب منفی و سوء نیت را به دنبال داشته باشد. برای تجار.ایرانیان و بی اعتباری آنها

وی با اشاره به اینکه باید قبل از شروع برداشت و شروع خریدهای خارجی چنین تصمیمی گرفته و اعلام می شد، ادامه داد: وجود برخی مشکلات در روابط اقتصادی دو کشور از جمله تراز تجاری منفی است. دلیل این امر با انجمن واردکنندگان برنج ایران تصمیم گرفته شده است و آن هم تا زمانی که به دلیل محدودیت های مالی ناشی از تحریم و همچنین عدم حمایت شرکت های کشتیرانی جایگزین سایر کشورهای تولیدکننده برنج در کوتاه مدت شود. .

نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه قبل از این تصمیم برنج هندی بیشترین سهم را از بازار برنج وارداتی کشور داشت، گفت: کیفیت بالا و قیمت مناسب باعث شد مصرف کننده ایرانی برنج هندی را ترجیح دهد. همچنین آنچه را که نیاز است در بازار بیاورید و تقاضا وجود دارد و تغییر ذائقه مصرف کننده و جایگزینی برنج در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه برنج هندی علاوه بر تامین نیاز 6 دهک کم مصرف، باعث کاهش قیمت برنج ایرانی می شود، اظهار داشت: برنج ایرانی را برای عرضه به بازار کشور خود افزایش می دهد.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران، گروه زیادی از مصرف کنندگان کشور را مصرف کنندگان برنج هندی به دلیل مزیت قیمتی دانست و گفت: در تامین نیازهای برنج کشور باید همه عیارها در نظر گرفته شود و این در حالی است که جمعیت قابل توجهی از مصرف کنندگان، در مناقصه برنج هندی، بعید است در کوتاه مدت از سبد واردات کشور حذف شود.

وی تصریح کرد: در صورت عدم واردات برنج از هند، بازار با کسری عرضه مواجه می شود و این به معنای تورم تقاضا در قسمت دیگر بازار است که منجر به افزایش قیمت و متضرر شدن گروه بزرگی از کم درآمدها می شود. خانواده ها. درآمد

ساکت با اشاره به اینکه انجمن واردکنندگان برنج ایران با پیش‌بینی وضعیت بازار، نامه‌های مکرری به مسئولان بازار ارسال کرده تا قبل از بروز مشکل چاره‌اندیشی کنند، افزود: متأسفانه این تصمیم به یکباره گرفته شد. و بدون اطلاع قبلی و برای حفظ تعادل بازار باید تصمیم فوری گرفته شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تصمیم منطقی دولت برای واردات برنج در سال جاری اشاره کرد و گفت: در حالی که ممنوعیت واردات فصلی نزدیک به 10 سال است و در چهار ماه اول فصل برداشت وجود دارد، بازار با مشکل مواجه است. افزایش عرضه و اصلاح قیمت ها واردات ممنوع شد، امسال این ممنوعیت برداشته شد.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران گفت: اگرچه این تصمیم با خرید برنج از مبادی تولیدی در ابتدای فصل برداشت که قیمت ها ارزان تر می شود، قیمت را برای مصرف کننده کاهش می داد، اما متاسفانه این ممنوعیت ناگهانی این تصمیم منطقی را خنثی و بی اثر می کند. ساخته شده.

وی با اشاره به اینکه همه کشورهای تولیدکننده برنج ظرفیت مازاد صادراتی ندارند، تصریح کرد: در کشورهایی که تولید و صادرات محدود است، ورود تجار ایرانی و ایجاد تقاضای جدید نظم بازار را بر هم می زند.

وی با بیان اینکه انجمن واردکنندگان برنج ایران به دولت پیشنهاد داده بود که به جای هدایت بخش خصوصی برای خرید از تولیدکنندگانی مانند تایلند، شرکت بازرگانی دولتی برنج، ذخایر بافر برنج کشور را از این منابع تامین کند، گفت: متاسفانه شرکت بازرگانی دولتی برنج کشور را از این منابع تهیه کند. تردیدی وجود دارد که این محدودیت وارداتی برای ایجاد انحصار برای شرکت بازرگانی دولتی ایجاد شده است تا این شرکت بتواند موجودی 300 هزار تنی برنج خود را با قیمت بالاتری در بازار بفروشد.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم مسئولان دولتی هر چه زودتر در این خصوص تصمیم گیری کنند و از آشفتگی بازار جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید