صدور ویزای شینگن در ایران به حالت تعلیق درآمد

صدور ویزای شینگن در ایران به حالت تعلیق درآمد

روز جدید حرمت الله رفیعی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران از تعلیق و تعلیق موقت روادید برخی کشورهای اروپایی و حوزه شینگن برای اتباع و مسافران ایرانی خبر داد.

حرمت الله رفیعی در گفت وگو با ایسنا، در پی تعلیق بخش کنسولی برخی از سفارتخانه های اروپایی در روزهای طوفانی اخیر، تایید کرد که برخی از سفارتخانه های اروپا به ویژه در حوزه شینگن بدون اطلاع رسمی و با تصمیمی که عمدتا غیر رسمی است، به درخواست ویزا رسیدگی می کنند. اکنون متوقف شده اند و صدور ویزای شینگن را متوقف کرده اند.

وی افزود: روند صدور روادید اتباع ایرانی از سفارتخانه های سایر کشورهای خارجی به روال گذشته بدون مشکل و محدودیت ادامه دارد.

رفیعی همچنین گفت: تورهای گردشگری اروپا و حوزه شینگن در صورت داشتن ویزا با محدودیتی در اجرای آن مواجه نبوده و در صورت دریافت ویزا مسافران به موقع انجام می شود.

مرکز پردازش درخواست ویزای فرانسه در تهران (VFS Global) با انتشار اطلاعیه ای کوتاه در وب سایت خود، 29 سپتامبر 2022 را 7 اکتبر 1401 اعلام کرد: «به دلیل شرایط موجود در ایران، اینترنت قطع شده و در نتیجه فرانسه مرکز ویزا در تهران قادر به رسیدگی به درخواست ویزا نیست. این وضعیت خارج از کنترل VFS و سفارت فرانسه است.

پیگیری‌های ایسنا از آژانس‌های فعال در زمینه صدور روادید و تورهای اروپا و حوزه شینگن نیز حاکی از آن است که رسیدگی به پرونده‌های درخواست ویزا توسط برخی دیگر از سفارت‌خانه‌های کشورهای اروپایی مستقر در تهران به دلیل وضعیت جوی متوقف شده است.

مسئول بخش روادید یکی از این آژانس‌ها در تهران به ایسنا گفت: برخی از سفارت‌خانه‌های اروپایی و حوزه شینگن، قرار ملاقات درخواست ویزا را تا پایان اکتبر 2022 لغو کرده‌اند و مدارک و پرونده‌های جدید را نمی‌پذیرند. برخی مانند مرکز رسیدگی به درخواست ویزای فرانسه رسما اعلام کرده اند که نمی توانند درخواست های جدید را بررسی کنند و فعلاً بخش ویزا خود را تعطیل کرده اند، اما برخی دیگر از سفارت های حوزه شینگن واقع در تهران تعطیل شده اند یا برای درخواست ویزا در دسترس نیستند. دو سه ماه آینده اعلام کرده اند که با این شرایط فعلا امکان اخذ ویزای شینگن وجود ندارد.

علاوه بر قطعی اینترنت که گفته می‌شود رسیدگی به پرونده‌های متقاضیان ویزای شینگن در ایران را با مشکل مواجه کرده است، افزایش طبیعی خطر مهاجرت در شرایط ناآرام نیز از عوامل مؤثر در تعلیق روادید از ایران است. کشورهای شنگن

ضمناً سفارتخانه ها نیز نیازمند انجام امور اداری متقاضیان ویزای شینگن جهت مکاتبه اینترنتی با مؤسسات در اتحادیه اروپا هستند که در شرایط فعلی اینترنت در کشور دشوار است.

شینگن یک ویزای واحد است که می تواند برای سفر به حدود 26 کشور عضو اتحادیه اروپا بدون محدودیت مرزی تحت شرایط خاص و در مدت زمان معین استفاده شود. برخی از این کشورها با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی ایران در دهه های اخیر، شرایط بسیار سختی را برای صدور ویزا برای ایرانیان وضع کرده اند.

تعلیق و تعلیق موقت روادید در حوزه شینگن در حالی صورت گرفت که همزمان با موج اعتراضات و ناآرامی ها در ایران، کشورهای آلمان، فرانسه، هلند، اتریش، بلژیک، اسپانیا و ایتالیا نیز بیانیه های جداگانه ای صادر کردند. آنها ضمن توصیه به شهروندان خود برای عدم سفر به ایران، از گردشگران و دو تابعیتی خود نیز خواسته اند ایران را ترک کنند. اقدامی که در ایران باعث تحلیل های سوال برانگیز درباره نقش برخی کشورها در شکل گیری و تداوم ناآرامی ها در کشور شد.

دیدگاهتان را بنویسید